EV's met de beste prijs/range verhouding

Nederland is goed op weg met de elektrificatie van haar wagenpark. In 2020 was 20,6% van alle verkochte auto’s een volledig elektrische auto. Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Bovendien maken korte reisafstanden ons land uitermate geschikt voor elektrische auto’s. Toch twijfelen veel Nederlanders nog; met name vanwege de hoge aanschafprijs, en omdat de actieradius van een EV als een beperking kan voelen. Deze twee factoren inspireerden ons om een onderzoek te starten: welke EV heeft de beste prijs/actieradius-verhouding?

Resultaten

In onze top 10 komt de 64 kWh variant van de Kia e-Soul als winnaar uit de bus. De geëlektrificeerde kubus op wielen heeft zijn eerste plaats met name te danken aan zijn scherpe vanafprijs: de e-Soul kost ruim 5000 euro minder dan de nummer 2: de Hyundai KONA Electric 64 kWh. Het betekent overigens niet dat de nummer 1 dan ook meteen de beste keuze is.

Kia e-Soul

Het addertje, in de vorm van een laadsnoer

Als we de top 3 bekijken, zien we dat Kia en Hyundai de koplopers zijn in het bouwen van betaalbare EV’s. Maar er is een belangrijke kanttekening: de instapmodellen van de Kia’s zijn met een 1-fase lader geleverd. De Hyundai KONA Electric is standaard uitgerust met een 3-fase lader. Dat maakt een groot verschil in laadsnelheid. Van de e-Soul en de e-Niro zijn wel uitvoeringen met een 3-fase lader beschikbaar, maar die hebben ook een ander prijskaartje. Als we een nieuwe ranglijst maken met auto’s die expliciet over een 3-fase lader beschikken, dan krijgen we andere resultaten te zien.

In deze top 10 zien we een aantal wisselingen van positie: Hyundai komt hier overtuigend het sterkst uit, met de KONA Electric 64 kWh. Daarnaast kruipen de Renault Zoe R110 en de Volkswagen ID.3 een plekje omhoog. De Seat Mii Electric heeft plaats gemaakt voor de Peugeot e-208.

Hyundai KONA electric blauw wit dak zijkant voor gebouw met zonnepanelen beste prijs range actieradius ev elektrische auto
Hyundai KONA Electric

Voor welke EV moet ik gaan?

Het is duidelijk welke EV’s de grootste range bieden voor de beste prijs. Maar voor welke moet je gaan? Het blijft een lastige afweging. Wij maken onderscheid tussen 1-fase en 3-fase laders, omdat het een groot verschil maakt in laadsnelheid. Dat verschil is echter pas merkbaar wanneer je een korte tijd buitenshuis oplaadt, bij openbare laadpalen. Als je vooral thuis oplaadt, dan volstaat een 1-fase lader bijna altijd wel als je je elektrische auto de hele nacht aan de laadpaal hangt.

Feitjes elektrisch rijden in Nederland

Tijd voor wat leuke feitjes: Een in Nederland geleverde EV heeft gemiddeld een ‘Real Range’ actieradius van 316,8 kilometer. De gemiddelde prijs per kilometer range voor een EV is 191 euro. Gemiddeld kost een elektrische auto in Nederland 57.373 euro. De goedkoopste is de Renault Twizy, met een prijskaartje van 12.590 euro. Het gemiddelde wordt flink opgekrikt door de Porsche Taycan; de duurste versie daarvan is de Taycan Turbo S die een schamele 189.921 euro kost.

Dagelijksauto.nl publiceerde in 2019 al een top 10 van EV’s met de beste prijs/actieradius-verhouding. Als we de huidige lijst vergelijken met de vorige, valt op dat Nissan en Tesla uit de top 10 verdwenen zijn. Tesla staat nu op plaats 14, met de Model 3 Long Range Dual Motor. De koploper van de EV-wereld heeft plaatsgemaakt voor reguliere merken, zoals: Volkswagen, Seat en Skoda. Renault staat er net zoals de vorige keer weer twee keer in, met verschillende varianten van de ZOE. Opel is een plaats gezakt en gooit nu de Corsa-e in de strijd, in plaats van de Ampera-e destijds.

Hoe zijn de kosten berekend?

De prijzen zijn gebaseerd op de CarBase van AutoWeek. Hierbij gaan we uit van de fiscale waarde van het (goedkoopste) ‘instapmodel’.

De rijbereik-cijfers zijn bewust niet gebaseerd op de WLTP-standaard. De Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure is een laboratoriumtest die vaststelt wat de emissiecijfers en het rijbereik van een voertuig zijn. Vooral bij elektrische auto’s kunnen de resultaten erg afwijken wanneer je de betreffende auto in de alledaagse werkelijkheid gebruikt. De actieradius van elektrische auto’s wordt sterk beïnvloed door temperatuur, omstandigheden en rijgedrag. Daarom hebben wij ervoor gekozen om een tabel te maken met de gegevens van EV-database. EV-database laat met ‘Real Range’ cijfers zien, die gebaseerd zijn op daadwerkelijk gebruik. Deze getallen komen dus beter overeen met de daadwerkelijke actieradius van een elektrisch voertuig.

Lightyear One
De Lightyear One: een kansmaker voor onze top 10?

Hoge verwachtingen

Al geruime tijd zijn er een aantal nieuwe automerken, die zeggen dat ze EV’s met verbluffende prestaties op de markt gaan introduceren. Concept-cars zoals de Lightyear One, Aptera en de Lucid Air Grand Touring zouden op papier met één volle accu gemakkelijk 600 kilometer moeten kunnen afleggen. Elon Musk belooft zelfs dat de nieuwe Tesla Roadster 970 kilometer af kan leggen met één elektrische tankbeurt. Afhankelijk van de vraagprijs zou een van de eerder genoemde auto’s zomaar een betere prijs/range verhouding kunnen hebben dan de huidige auto’s in de top 10.

Dacia Spring Electric
Dacia Spring Electric: grote kans dat deze EV scherp geprijsd wordt

Nieuwe EV’s op komst

Volkswagen staat nu in de top 10 met de ID.3 en de ID.4, maar er is ook een ID.5 op komst. We zijn heel benieuwd hoe die gaat scoren! Maar waar we nog nieuwsgieriger naar zijn, is de prijs van de Dacia Spring Electric. Want Dacia kennende, zullen zij er alles aan doen om deze auto betaalbaar te maken voor het ‘gewone volk’. Daarmee zou de Spring Electric zomaar eens hoog kunnen eindigen op onze lijst van EV’s met de beste prijs/actieradius-verhouding.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *