rijtest-Tesla-Model-3

De Model 3 van Tesla, jarenlang keek men er naar uit. Ons geduld werd door Tesla op de proef gesteld, maar toen hij eenmaal halverwege februari 2019 leverbaar werd, leek de trein niet meer te stoppen. Bijna elke maand worden de verkooprecords door Tesla, en daardoor ook voor elektrische auto’s in Nederland, verbroken. Met als hoogte punt de december 2019 verkopen. Toen werden er maar liefst 11.536 Tesla Model 3’s op Nederlands kenteken gezet. Heel 2019 zijn er maar liefst 29.469 Model 3’s in Nederland afgeleverd. Maar komt zijn succes puur door de lage bijtelling in combinatie met de korte levertijd wat hem zo aantrekkelijk maakt? Of is het écht een goede auto? We zochten het voor je uit. Lees hier onze rijtest van de Tesla Model 3.

EEN GOEDGEKEURD UITERLIJK?

De Tesla Model 3 is qua uiterlijk niet ieders favoriet. We vinden het wel mooi om te zien dat de stroomlijn er vanaf druipt. Van de dichte neus zonder grille (er is geen brandstofmotor die lucht nodig heeft), de aerodynamische zij-knipperlichten tot aan de verzonken handgrepen. Een goede stroomlijn draagt immers rechtstreeks bij aan een grotere actieradius. Iets wat voor een elektrische auto nog belangrijker is dan bij een brandstofauto.

aerodynamica in zijknipperlichten en verzonken deurgrepen

Omdat het dak van de Model 3 altijd zwart is, zie je niet goed waar de voorruit ophoudt en het dak begint. Dit komt uiteraard door het standaard panorama dak (pluspuntje). Echter, door de bolling van het dak konden we de vergelijking met de Jetsons auto maar moeilijk uit ons hoofd zetten.

voorruit Model 3
veel licht en zicht door de voorruit
panorama dak Tesla Model 3
standaard panorama dak

De grille van de Model 3 hoeft geen lucht door te laten om de motor te koelen en is daardoor een vlakke plaat. Deze ‘plaat’ is echter een stuk groter dan een Nederlandse kentekenplaat, waardoor de neus een beetje uit verhouding lijkt. Bij een facelift mag de dichte plaat wel iets kleiner worden.

grote dichte ‘plaat’ op de voorbumper

Wij reden met de Long Range versie (de meest bestelde variant, volgens een leasemaatschappij) en deze was voorzien van de optionele 19 inch Sportvelgen (€ 1.600,-). Zo noemt Tesla ze ook, gewoon: Sportvelgen. De standaard grijs/zwarte 18 inch Aero wielen zijn bijna compleet dichte wieldoppen en zullen de stroomlijn vast verbeteren, maar ze zijn niet zo mooi als de Sportvelgen. Alleen de Performance-versie kan af-fabriek voorzien worden van 20 inch Performance / Überturbine Wheels. Deze lijken op de Sportvelgen in een grotere maat en volledig grijs/zwart.

We zijn trouwens wel benieuwd naar het comfort van de 18 inch wiel-variant. Met een kleinere velgmaat neemt namelijk het comfort van een auto toe. Iets wat bij een elektrische auto een belangrijkere rol speelt vanwege de comfortabele elektrische aandrijving. De 19 inch Sportvelgen staan de 3 wel weer goed, maar maken hem ook iets sportiever (lees: minder comfortabel). Tja, het is altijd iets…

DE KEUZE IS…

Reuze, zal menig Nederlander nu aanvullen. Echter, de 3 is er in slechts drie uitvoeringen en vijf lakkleuren. Het interieur is voorzien óf standaard zwart leer óf optioneel wit leer (€ 1.100,-). Daarnaast hoef je niet veel tijd te besteden aan de optielijst. Trekhaak (€ 1.150,-) ja/nee, Geavanceerde Autopilot (€ 7.500,-) ja/nee en that’s it! Qua basis is dit ook echt voldoende. Omdat de 3 al standaard rijk uitgerust is, heb je niet veel meer nodig. Al zou een Head-up-display (daarover later meer), geventileerde stoelen en een elektrische achterklep (deze is vanaf eind 2020 leverbaar) wel prettig zijn om uit te kiezen.

koplamp blauwe Tesla Model 3
mooi blauw is niet lelijk

HET INTERIEUR IS NIKS (TE ZIEN)

Er valt niets te zien. Een stuur, twee hendels en een 15 inch touchscreen in het midden van het dashboard. Heerlijk simpel! Maar vergis je niet. Het scherm is simpel te bedienen, maar wel erg uitgebreid. In de Long Range versie kun je genieten van Google Earth-achtige weergave van je navigatie, wat wel echt indruk maakt! Verder is de snelheid van het scherm ongeëvenaard. Daar kan menig autofabrikant nog iets van leren.

Google Earth op scherm Tesla Model 3

Omdat je werkelijk van alles met het scherm kunt bedienen, tot aan het openen van het dashboardkastje, valt ons ook gelijk een nadeel op. Al rijdend zorgt de positie van het scherm (in het midden van het dashboard) voor afleiding. Je snelheid is wel goed en snel te lezen vanaf het scherm, maar je moet daarvoor wel je hoofd afwenden van de weg. Een Head-Up-Display (HUD) zou hiervoor een goede oplossing zijn, maar laat dat nu juist één van de weinige zaken zijn die niet via een software-update op te lossen is.

Tesla Model 3 Lenovo tablet
genoeg ruimte voor een Lenovo tablet

De voorstoelen hebben meer een Amerikaanse brede vorm, dan een Europese, maar echt hinderlijk is dat niet. De achterbank zijn we wel wat minder over te spreken. De zitting staat iets te laag, waardoor je met je knieën te ver omhoog zit en je te weinig steun krijgt.

Amerikaanse voorstoelen Tesla Model 3
voorstoelen hebben Amerikaanse vorm

De bagageruimte is met 543 liter erg ruim voor een elektrische auto. Hier zie je de ervaring van Tesla met elektrische auto’s. Vanaf de tekentafel is dit al een elektrische auto en is hij niet als brandstofvariant beschikbaar. Daardoor is het accupakket keurig in de bodem en tussen de wielen weggewerkt. Alleen op de wielassen is een elektromotor geplaatst. In ons geval, én bij de Performance versie, gaat het om twee elektromotoren. Bij de Standard Range Plus gaat het om één elektromotor.

543 liter bagageruimte Tesla Model 3
maar liefst 543 liter bagageruimte
grote bak onder bagageruimte voor laadkabels Tesla Model 3
grote bak onder bagageruimte voor laadkabels

AUTOPILOT

Volgens sommige is de Autopilot hetgeen waar het bij een Tesla om gaat. Dat kunnen we beantwoorden met een Ja en een Nee. Autopilot, je kunt het zien als een voorloper van autonoom rijden, bestaat uit diverse hardware zaken in combinatie met goede software. Elke Model 3 is voorzien van de juiste hardware en een beetje software (automatisch sturen, accelereren en remmen voor andere voertuigen en voetgangers), maar door bij je bestelling de Autopilot-optie aan te vinken, krijg je ook de uitgebreidere software (o.a. automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, automatisch van rijbaan wissel op de snelweg, fileparkeren en de auto voor laten rijden als valet parking). In de auto merk je dat het goed werkt, maar dat het óók nog wel beter kan.

camera achter voorruit Tesla Model 3 Auto Pilot
veel camera’s helpen de Auto Pilot functie

Gaaf is het om de Autopilot te combineren met je navigatie. Dan remt de Autopilot af bij de juiste snelwegafslag en draait hij je auto door de bocht. Maar in de bocht hakkelde de auto wel qua snelheid. Ook bij rotondes remt de Tesla af en neemt hij voor jou de rotonde, maar het gaat nog niet zo vloeiend dat het overige verkeer goed op je kan anticiperen. In reactie hierop geeft Tesla aan dat “Autopilot is hier niet voor ontworpen is, maar bedoelt is voor overzichtelijke snelwegen en N-wegen. Het nemen van rotondes is geen onderdeel van Autopilot”. We vermoeden dat Tesla dit na enkele software-updates (die thuis via wifi uitgevoerd kunnen worden) opgelost kan hebben. Je voelt dat de potentie erin zit om met dit systeem autonoom te rijden met je auto, maar het komt er nu nog niet uit.

deze zij-camera kijkt mee

Op de snelweg werken de actieve veiligheidssystemen, adaptive cruise control ( afstand bewaren) en lane departure (binnen de lijntjes blijven) erg goed. Je snelheid wordt netjes aangepast als er iemand kort voor je invoegt en je blijft keurig in het midden van de lijntjes rijden. Je blijft bijvoorbeeld niet van links naar rechts tussen de lijntjes ‘flipperkasten’.

camera op B-stijl Tesla Model 3
ook hier een camera

LADEN

Dat Tesla al flink wat jaren ervaring heeft met elektrisch rijden én laden blijkt wel als je de EV-website EV-database.nl bekijkt. De Model 3 staat namelijk bovenaan in de categorie Snelladen én Verbruik. Dat blijkt ook uit onze ervaringen met het laden (lees: Superchargen) van de Model 3. Dat gebeurt bij één van Tesla’s 1.636 Superchargerstations met maar liefst 14.497 Superchargers (peildatum: okt. 2019) over heel de wereld. In Nederland zijn er nu 22 locaties en staan er 6 gepland. Met een snelheid van maar liefst 900 km/uur kan er geladen worden. Wij kwamen niet verder dan een piek van 775 km/uur. Dat is dan potentieel je geladen actieradius in een uur. De 3 heeft een maximale actieradius van 560 km (WLTP), in de praktijk 475 km, waardoor je dus theoretisch niet een uur hoeft te wachten bij een Supercharger voor een volle accu. Echter, voor de conditie van de batterij is het goed om de accu altijd tot 80% vol te laden. Dit kun je via het scherm (uiteraard) instellen.

laadopening Tesla Model 3 supercharger
laden doe je linksachter

Het laden bij één van de Superchargers gaat trouwens erg simpel. Je parkeert je Tesla. De vaste laadkabel van de Supercharger steek je in je Model 3 en er wordt gelijk geladen! Omdat je auto gekoppeld is aan je creditcard hoef je geen pasje voor de lader te houden. Via het grote scherm (natuurlijk) kun je de laadsnelheid in de gaten houden. Als je met een andere auto een laadstation deelt, dan daalt wel je laadsnelheid.

Tesla Model 3 Long Range blauw achterkant

STAP IN EN GA

Al bij het instappen en het rijden van de eerste meters ben je direct onder de indruk. Het gaat namelijk als volgt: met de Tesla-app op je telefoon (die we later uitgebreid bespreken) ontgrendel je de auto. Je stapt in en vraagt je af wat er aan de hand is met deze auto. Je ziet namelijk alleen maar een stuur, twee hendels voor richtingaanwijzer en ruitenwisser erachter en een groot scherm in het midden. Er is zelfs geen startknop te ontdekken.

weinig knoppen Tesla Model 3 witer interieur
minimalistisch interieur

Je hebt ook helemaal geen startknop nodig. De Tesla-app (die als sleutel fungeert) wordt herkent door de auto en daardoor hoef je de rechter automaathendel alleen maar in Drive te zetten en je met je voet gas, sorry stroom te geven. Gelijk word je getrakteerd op een goede acceleratie-duw. Bij elektrische auto’s heb je namelijk geen toerental nodig voor de het opbouwen van de pk’s en trekkracht. Het werkt net als een lichtschakelaar thuis. Je licht staat aan of uit. Bij onze Long Range Model 3 hebben we direct 351 pk tot onze beschikking. De € 10.000,- goedkopere Standard Range Plus heeft trouwens 238 pk en de € 6.500,- duurdere Performance versie heeft 462 pk. Tesla Model 3 prijzen zijn trouwens per januari 2021 verlaagd.

PRESTATIES VAN ALLE TESLA MODEL 3 VERSIES

De prijsbouw loopt gelijk met de vermogensopbouw van de verschillende versies en dus ook met de prestaties.

Standard Range PlusLong RangePerformance
Vermogen325 pk441 pk513 pk
0-100 km/h5,6 sec.4,4 sec.3,3 sec.
Topsnelheid225 km/h233 km/h261 km/h

Onze Long Range versie kan je met dit vermogen dus gemakkelijk ‘afschieten’. Het is net een kermisattractie! Heel leuk allemaal voor je kinderen, maar ook voor je buurman als hij ook even wil meerijden. Voor veel mensen is de Tesla Model 3 namelijk de eerste ervaring met elektrisch rijden en de 3 maakt dan gelijk indruk. Maar na een paar dagen stevig accelereren krijg je de neiging om het iets rustiger aan te doen. Dat misselijkmakende gevoel is niet elke dag leuk.

interieur Tesla Model 3

En laat Tesla voor die rustige momenten nu ook een oplossing hebben. Daarvoor hebben ze de chill-modus. Dat is een knop (op het scherm uiteraard), waarmee de auto iets rustiger zijn pk’s afgeeft. De acceleratie is dan niet een 100% aan- óf uit-knop, maar het vermogen bouwt zich geleidelijk op. Voor dagelijks gebruik vonden we dit de prettigste stand, maar we misten de power-knop wel af en toe. Je hebt onderweg wel eens een inhaalmoment waarbij je de 351 pk even los wilt laten en dan een soort kick-down functie wilt hebben. Maar die heeft de Model 3 niet. Software-update aub Tesla, dan is dat opgelost.

GEEN SLEUTEL NODIG MET DE TESLA APP

Wat ouderwets een sleutel, zullen ze bij Tesla gedacht hebben. Dat is het voordeel van een nieuwe fabrikant, die denkt anders. Bij Tesla krijg je een kaart, dus net als bij veel hotels tegenwoordig. Maar als je een kaart nog te ouderwets vindt, dan kun je ook de Tesla app downloaden en je auto hieraan koppelen. De app is voorzien van alle basis-opdrachten die je nodig heb als bestuurder. Denk aan het ontgrendelen van de auto, openen van de laad-klep, openen van de 150 liter Frunk (Front-trunk), auto voorverwarmen/koelen, locatie van de auto etc. Je kunt er veel meer mee dan dat je zou denken. Ideaal! Al na een dag kunnen we niet meer zonder.

VERGEET NIET WIE DE APP GEÏNSTALLEERD HEEFT

Het was wel opvallend, dat we onze testauto nog weken na onze rijtest konden volgen via de app. We konden zijn locatie zien en waarschijnlijk konden we de auto ook nog openen met de app. Hebben we natuurlijk niet geprobeerd, maar het was wel leuk om even de toeter op afstand te activeren. Haha. Let daar dus op als je je app een keer op een andere telefoon installeert. Je kunt vanuit de auto namelijk geen telefoon ‘ontkoppelen’.

HOE RIJDT TESLA’S NIEUWSTE?

De acceleratiekracht hebben we hierboven al beschreven. De direct oproepbare kracht is bij elke elektrische auto heerlijk en hoe meer pk’s, dus te rustiger ga je rijden. Een ander groot voordeel van elektrische auto’s is, dat de wegligging vaak wel goed is. Het accupakket zit nooit op het dak, maar in de vloer. Waardoor je een laag zwaartepunt hebt en een elektrische auto ‘strak’ door de bocht stuurt. Bij de Tesla Model 3 hebben we het over een relatief compact model, voor Tesla althans. Dat merk je aan zijn sportieve weggedrag. Wat ook komt door de korte overhang (het aantal centimeters auto voor de voorwielen en achter de achterwielen). Tezamen met de optionele 18 inch lichtmetalen velgen heb je te maken met een laag zitten en sportief sturende elektrische auto.

drone foto blauwe Tesla Model 3
drone shot

Persoonlijk hadden we iets meer comfort terug willen zien. Een elektrische aandrijving heeft geen toerental (cq. geluid) nodig voor zijn voorstuwing, waardoor je al snel een comfortabele rijstijl aanhoudt. De Long Range met 18 inch vinden we iets te sportief afgestemde dempers hebben. Dempers instellen is niet mogelijk.

Mooie kleurencombinatie, maar kleinere velgmaat geeft extra comfort

Als je een sportieve Model 3 wilt, dan kies je toch voor de Performance versie met standaard 19 inch? De standaard 17 inch stalen velgen met wieldoppen van de Standard Range Plus en Long Range zullen iets meer comfort leveren, maar dat testen we graag een andere keer uit.

Tesla Model 3 blauw exterieur wit interieur Joeri van Dam

CONCLUSIE UITGEBREIDE RIJTEST TESLA MODEL 3

Zelden was een rijtest zo uitgebreid. Er valt ook veel te vertellen over de Tesla Model 3. We merken dat er nog wel ruimte is voor verbetering, maar veel is het niet en ze zijn meer van persoonlijke aard. Bijvoorbeeld meer comfort wat bij deze elektrische aandrijving past, een Head Up Display zodat je meer aandacht voor het verkeer houdt en graag een achterklep waarbij het glas ook mee scharniert zodat de bagageruimte toegankelijker wordt. Het laatste puntje hoort bij een sedan (de Model 3), hoor ik u zeggen. En Tesla heeft daarvoor al de oplossing in de stijgers staan: De Tesla Model Y. Zeg de SUV-versie van de Model 3. Lees hier:

Afsluitend: wij snappen al die zakelijke rijders wel die voor de Tesla Model 3 kiezen. Niet voor niets was het de meest verkochte auto van 2019. In 2020 heeft hij al meer concurrentie, al zal deze nog flink haar best moeten doen om de Model 3 te verslaan. Vooral qua oplaadgemak en oplaadsnelheid zal de concurrentie nog een harde kluif aan Tesla hebben.

rechter achterkant blauw Tesla Model 3
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *