vergelijking BMW Concept i4 Tesla Model 3

In deze vergelijking zetten we de bijna productierijpe BMW Concept i4 tegenover de zeer populaire Tesla Model 3.

Waarom deze vergelijking?

Vandaag was het zover: BMW onthulde de Concept i4! In eerste instantie zou de presentatie op de Autosalon van Genève plaatsvinden, maar omdat de beurs dit jaar niet doorgaat, is de concept-car digitaal gepresenteerd. De naam geeft al aan dat het een studiemodel betreft, al vertelt ‘i4’ weinig over de auto. We weten dat de Concept i4 volledig elektrisch is, een aflopende daklijn en vier portieren heeft.

Qua aandrijflijn en prestaties concurreert de auto met de zeer gewilde Tesla Model 3. Dat maakt deze vergelijking interessant. Kan de BMW Concept i4 op papier winnen van de Model 3?

BMW Concept i4 2020

BMW Concept i4

Vol trots meldt BMW, dat de Concept i4 over de 5e generatie van de eDrive-aandrijflijn beschikt. Dit betekent dat de auto veel beter is doorontwikkeld, in vergelijking met eerdere generaties i-modellen. Denk aan de compacte i3 en sportieve i8. Naast efficiëntie levert de Concept i4 ook veel meer kracht, ten opzichte van deze BMW i-modellen. Met 530 pk levert hij meer dan voldoende vermogen om de Tesla Model 3 het nakijken te geven. Bovendien kan hij zich qua power uitstekend meten met de BMW M-varianten.

BMW Concept i4 2020

De acceleratie verloopt in ongeveer 4,0 seconden en de topsnelheid bedraagt ‘meer dan’ 200 km/h. Dat klinkt een beetje vaag, maar het gaat natuurlijk nog om een concept-car. Het elektrische rijbereik ligt volgens BMW op 600 kilometer (WLTP-testmethode).

Dit alles klinkt veelbelovend en, dankzij de genoemde cijfers, komt de Concept i4 in het vaarwater van de Model 3. Hoe dit alles in de praktijk uitpakt, is nog even afwachten. De productieversie van de BMW Concept i4 volgt in 2021.

BMW Concept i4 2020

Tesla Model 3

De Tesla Model 3 was in 2019 extreem populair. Dat hoeven we niemand meer te vertellen. Het Amerikaanse merk heeft een enorme status opgebouwd, al stappen leaserijders net zo makkelijk weer over op een andere auto. Als de bijtelling maar gunstig is!

Blijft de Tesla Model 3 populair als de BMW Concept i4 op de markt verschijnt? Dat weten we pas zeker in de loop van 2021. Tot die tijd blijft de Model 3 hoogstwaarschijnlijk een groot aandeel opeisen onder het aantal elektrische auto’s.

De klant kan kiezen uit drie uitvoeringen leverbaar, namelijk de Standard Range Plus, de Long Range en Performance. De goedkoopste versie is het meest populair en heeft een actieradius van 340 km, dankzij een 50 kWh-accupakket. De Model 3 Standard Range Plus wordt aangedreven door een 272 pk sterke elektromotor, die op de achteras is gemonteerd. De Long Range heeft een grotere actieradius, omdat de auto een groter accupakket heeft (74 kWh). Hierdoor bereik je een afstand van 475 km. De Model 3 Long Range beschikt over twee elektromotoren, die samen 408 pk leveren. De Performance-uitvoering heeft een even groot accupakket als de Long Range, maar heeft minder rijbereik door het extra vermogen (585 pk in totaal).

De prijzen van alle uitvoeringen bedragen respectievelijk € 49.998,-, € 59.998,- en € 65.598,-. Opladen kan op verschillende manieren: thuis, bij een publieke laadpaal of via een Tesla Supercharger.

Conclusie

Net als de eerder besproken Ford Mustang Mach-E, heeft de BMW Concept i4 op papier de capaciteiten om het Tesla lastig te gaan maken. De Concept i4 heeft meer uitstraling, vanwege de kenmerkende grille en coupé-achtige daklijn. Ook beschikt de elektrische BMW over betere prestaties en zal het productiemodel sportiever in de markt worden geplaatst dan de Model 3. Bovendien kent het Beierse automerk meer historie, wat een positieve rol speelt bij het imago van de Concept i4. Tesla is een jong merk en zal echter niet stilzitten. Verwacht dan ook regelmatig (over-the-air) updates om de Model 3, Model S en Model X aantrekkelijk te houden. Hierdoor kan het zomaar zijn, dat het betreffende model plots verder komt op één acculading of meer vermogen levert. Lang leve de software!