Tesla Model S test 4% bijtelling (18)

De Model S is een bijzondere auto en eigenlijk ook weer niet. Het is een exoot en toch rijden er zoveel van rond. Vanaf 2019 kan hij mensen niet meer alleen overtuigen met zijn lagere bijtelling. Waar hij zich nog meer mee kan onderscheiden, zoeken we uit tijdens een uitgebreide rijtest.

Hogere bijtelling

Hoe is het succes van de Model S ook alweer ontstaan? Dat leggen we graag nog een keer uit. Ruim één jaar na zijn Amerikaanse marktintroductie zette Tesla in augustus 2013 voet op Nederlandse bodem. Opvallend is dat Tesla in dat jaar t/m eind december bijna 1.200 exemplaren op NL-kentekenplaten wist te krijgen. Een knappe prestatie voor een onbekend automerk, waar wij Nederlanders normaliter niet in vertrouwen. Tesla bewees het tegendeel.

Ook in de jaren daarna (2014, 2015 en 2016) nam het aantal verkochte Model S-exemplaren toe. Het betreft respectievelijk 1.468, 1.891 en 2.149 stuks. Het verkoopsucces is voornamelijk te danken aan de interessante bijtellingsregels van afgelopen jaren. In 2013 viel de Model S in de 0%-bijtellingscategorie, al wijzigde dat per 1 januari 2014 naar 4%.

Vanaf volgend jaar gaan de bijtellingsregels weer op de schop. Dit keer in het nadeel voor alle Tesla-modellen. Per 1 januari 2019 betaal je 4% bijtelling tot max. € 50.000,-. Over het andere deel, dus boven de € 50.000,-, rekent de overheid 22% bijtelling. Wie nu nog een nieuwe Tesla wil, kan beter vlug zijn. Wanneer je hem nu bestelt, ben je voor 5 jaar zeker van 4% bijtelling over het hele bedrag.

(Voor meer informatie over het zakelijk rijden van een Tesla bezoek onze dochter pagina LeaseAholic.nl)

Al 5 jaar een koppendraaier

Afijn, genoeg gepraat over de gewijzigde bijtellingsregels. Het is tijd voor de ins en outs van de Model S 75D. Laten we beginnen met het exterieurdesign, want wát blijft de Model S een fraaie auto. Ondanks dat hij al 5 jaar onder ons is, blijft het een echte koppendraaier.

De Model S die we afgelopen weekend reden, is uitgevoerd in donkerblauw i.c.m. verchroomde accenten en beschikt over 19 inch wielen. Optisch zijn ze groot genoeg, al zijn er ook 21 inch-exemplaren beschikbaar.

Prettig interieur

Niet alleen de buitenzijde mag er zijn. Ook het interieur is een zeer prettige omgeving. Het aanwezige panoramadak zorgt voor een ruimtelijk gevoel. De lichte bekleding heeft zowel voor- en nadelen. Het heeft een mooie kleur, maar wordt helaas snel vuil. Naar onze mening is de afwerking prima en voelen de materialen uitstekend aan. Desondanks merkten wij tijdens het rijden zo nu en dan kleine kraakgeluiden op.

De stoelen zijn voelbaar Amerikaans. Ze zijn ruim, maar voor ons Europeanen soms een tikkeltje te groot. Hoe dan ook kunnen de bestuurder en bijrijder hun stoel tot in detail naar wens instellen. Van hoofdsteun tot vulling van de rugleuning.

Het interieur is vooral opvallend, dankzij het grote 17 inch touchscreen. Door een recente update is de bediening nog wat logischer dan voorheen. Het systeem reageert erg snel, waarmee hij punten scoort voor de gebruikerservaring.

Perfecte mix van comfortabel en snel

De Model S staat bekend om zijn comfortabele rijeigenschappen en daar zijn we het 100% mee eens. Qua gevoel zweeft de auto over de weg, dankzij de adaptieve luchtvering die via het touchscreen op hoogte instelbaar is. Oneffenheden in het asfalt worden nauwelijks doorgegeven en dat maakt van de Model S een prettige reisauto.

Naast comfortabel is hij ook absurd snel. Ondanks dat het de instapversie met een 75 kWh-accupakket betreft, accelereert ‘ie van 0-100 km/h in 4,4 seconden. Voor je gevoel duurt het korter. Waarschijnlijk omdat je geen motorgeluid hebt om op te oriënteren. De topsnelheid van de Model S 75D bedraagt 225 km/h. Hiermee biedt de auto een perfecte mix van comfort en snelheid.

Actieradius in de praktijk

“Wat is precies de actieradius?” Die vraag werd ons in het testweekend meerdere keren gesteld. Het antwoord is kort maar krachtig: het is vooral afhankelijk van je rijstijl. In de praktijk is een afstand van 350 km absoluut haalbaar. Volgens de NEDC komt de Model S 75D 490 km ver, maar dat is een theoretisch (lees: onrealistisch) rijbereik. Een dergelijke afstand is enkel mogelijk over binnenwegen en niet op drukke snelwegen, waar de meeste Model S-rijders zich bevinden.

Iedere Tesla is op te laden via een 230V-stopcontact, bij een (snel)laadpunt of een Tesla Supercharger. Laatstgenoemde is de meest snelle manier en laadt tot 270 km/per uur bij 120 kW.

Conclusie

De Model S is een spraakmakende auto. De door ons gereden Model S 75D is beeldschoon vanbuiten en aangenaam vanbinnen. Het grote 17 inch touchscreen functioneert uitstekend en het materiaalgebruik is goed. De stoelen zijn iets te ruim, maar toch prima instelbaar. Ook overtuigt hij ons met zijn acceptabele actieradius, comfortabele rijeigenschappen en fluisterstille sportwagenprestaties. Kort gezegd is de Model S veel meer dan alleen interessant voor zakelijk gebruik!

Lees ook onze rijtesten met de Tesla Model S 100D en de Tesla Model X 100D

Categorieën