Rijtest: Tesla Model X P100D Ludicrous

Tesla Model X P100D 2017

Vier dagen rijden in een elektrische auto kan allesbehalve saai zijn, zo bewijst de Tesla Model X. Hoe een geëlektrificeerde SUV met supercarprestaties presteert, leggen wij je kort en bondig uit.

Wat vooraf ging

Het hele Tesla-verhaal startte bij de Tesla Roadster. Dit model was gebaseerd op de Lotus Elise, waarvan de productie in maart 2008 begon. Eén jaar later volgde al een voorproefje van de best verkopende elektrische auto van dit moment: de Model S.

De grotere en opmerkelijke Model X verscheen in 2015 en heeft een belangrijke opdracht: een verdere verkoopgroei verzorgen. Tot op heden doet hij uitstekende zaken. Alleen al in Q3 2017 verlieten 11.865 exemplaren de showroom.

Exterieur

Voor het exterieurdesign van de Tesla Model X bestaan geen woorden. Hij is uiterst opvallend en een eyecatcher eerste klas. Gedurende onze testperiode kregen we dan ook veel goedkeurende blikken toegeworpen. De Model X is onderscheidend, wat mede te danken is aan de Falcon Wing-deuren. Het gaat niet alleen om show, ze vergemakkelijken ook de in- en uitstap van achterpassagiers.

Naast de indrukwekkende vleugeldeuren, vragen ook andere designelementen om aandacht. Denk aan de 22 inch velgen, verchroomde raamomlijsting en achterspoiler. Laatstgenoemde is overigens niet adaptief instelbaar, vanwege de betere stroomlijn. Dit heeft vervolgens invloed op het stroomverbruik.

Interieur

De designtrend vanbuiten wordt binnenin doorgezet. Je ogen vallen direct op het gigantische, 17 inch touchscreen. Via dit aanraakscherm is alles te bedienen: van je favoriete muzieknummer tot de stoelverwarming op de derde zitrij. Wanneer je verder kijkt in het interieur, merk je het ruimtelijke gevoel in de Model X. Dit komt door de giga-voorruit, die doorloopt tot achter de voorstoelen.

Het gevoel van ruimte is ook te danken aan de zeszits-configuratie. Hierdoor is er extra bewegingsvrijheid op de tweede zitrij, en hebben inzittenden op de achterste stoelen meer zicht naar voren.

Het rijden

Zoals we in de inleiding al zeiden, is het een 100% elektrische SUV met supercarprestaties. Wij reden met de P100D Ludicrous-versie, die een 0-100-sprint laat noteren van slechts 3,1 seconden. Je respecteert de Tesla-ingenieurs des te meer, als je bedenkt dat de geteste Model X 2.440 kg weegt. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h, maar die heb je in no time behaald.

De Model X P100D Ludicrous biedt het beste van twee werelden. Het is mogelijk zowel sportief als comfortabel te rijden. Dat laatste is grotendeels te danken aan de intelligente luchtvering met GPS-geheugen. De GPS met geheugenfunctie zorgt ervoor, dat de luchtvering op locatie wordt aangepast. In een woonwijk is het bijvoorbeeld prettiger om hem hoger in te stellen. Op de snelweg is de Low-instelling te adviseren.

Specificaties

Motor: Elektromotor (+600 pk / 967 Nm)

Versnellingsbak: Directe koppeling

0-100 km/h: 3,1 sec.

Topsnelheid: 250 km/h

Energieverbruik: 17,3 kWh/100 km

CO2-uitstoot: 0 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 5.052 mm/1.999 mm/1.684 mm

Bagageruimte: 2.180 liter

Vanafprijs: € 158.450,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (getoond model): € 173.735,- (inclusief BTW en BPM)