Rijtest: de Renault Zoe is een uitstekend alternatief

Een tijdje terug schreven wij over de nieuwe Renault Zoe. Prompt ontvingen we van Renault een uitnodiging om hem te proberen. Hier konden we natuurlijk geen nee tegen zeggen, en zodoende reden we een tijdje met de Renault Zoe R135 First Edition.

Veel ruimte

De derde generatie van de Renault Zoe is veel beter dan de allereerste uit 2013. Met een accupakket van 52kWh heeft de nieuwe Zoe een bereik van 395 kilometer, althans volgens WLTP. Het uiterlijk is ook een stuk volwassener geworden. Met name de voor- en achterkant zijn aangepast: het is niet langer een raar, elektrisch autootje. De Renault Zoe is een normale auto, maar dan elektrisch.

Van buiten lijkt de Renault Zoe niet zo groot, maar de hoeveelheid ruimte binnen verraste ons. Blijkbaar maakt het ontbreken van een verbrandingsmotor en versnellingsbak veel verschil. Het ruimtegevoel wordt versterkt door het hoge plafond. Achterin is de beenruimte wat beperkt en omdat de achterbank vrij hoog is, komen volwassenen snel tegen het dak. Hij scoort echter zeker niet slechter, waarschijnlijk beter, dan zijn directe concurrenten op benzine.

Achter de neerklapbare achterbank bevindt zich een ruime bagageruimte van 338 liter. Onder de vloer bevinden zich tevens nog enkele handige vakken, waar onder andere de oplaadkabels opgeborgen kunnen worden. Overal in het interieur zijn ook kleine opbergvakjes te vinden, zoals een handig aflegvak boven het handschoenenkastje.

Nieuw interieur

Het interieur in de derde generatie Zoe is geheel nieuw. Achter het fijne lederen stuurwiel pronkt een digitaal dashboard. De middenconsole wordt gedomineerd door een groot staand scherm van 9,3 inch (of 7 inch afhankelijk van de uitvoering) met EasyLink, de opvolger van R-Link. Het scherm is duidelijk en eenvoudig te bedienen. Gelukkig ben je voor de belangrijkste functies niet afhankelijk van het scherm, maar zijn er fysieke knoppen. Onder een batterij knopjes zitten drie grote draaiknoppen voor de verwarming en ventilatie. De bediening van de radio zit verstopt in een extra stengeltje aan het stuur.

Ook het versnellingspookje is helemaal nieuw. Het is een beetje vreemd dat de pook vooruit moet om in z’n achteruit te gaan, en naar achteren om vooruit te gaan, maar dit is typisch Renault. Naast een normale D van ‘drive’ is er een B-modus. Hierin remt de auto automatisch af bij het loslaten van het gaspedaal, waardoor rijden met één pedaal (dus zonder rempedaal) mogelijk is. Dit is een absolute aanrader in stadsverkeer.

Net een ruimteschip

De zitpositie is vrij hoog. Hierdoor kun je goed naar buiten kijken en zit de onderkant van het raam op een fijne hoogte. Een nadeel is dat je zal moeten bukken om hoog verkeerslicht te zien. Door de zitpositie voelt de Zoe niet sportief. De stoelen zitten goed maar zijn te vlak om voldoende steun te bieden bij sportief bochtenwerk.

Dat de Renault Zoe niet erg sportief voelt, betekent zeker niet dat hij langzaam is. De elektromotor van 135pk is ruim voldoende voor een vlotte rijstijl. Met de acceleratie van een elektrische auto ben je sowieso als eerste weg bij een groen verkeerslicht. Die acceleratie is bij alle snelheden aanwezig, maar het is duidelijk dat de Renault Zoe niet gemaakt is om te scheuren. In de eco-modus wordt de mogelijkheid snel te accelereren flink ingeperkt.

Rijden in de Renault Zoe is heel relaxed: de elektromotor maakt geen geluid en veroorzaakt geen trillingen. Je hoort alleen het geluid van de banden en de wind. Spannend is het niet, wel comfortabel. Rijd je langzamer dan 30km/u dan produceert de Renault Zoe een soort gezoem om andere weggebruikers te waarschuwen. Hierdoor klinkt het alsof je een ruimteschip bestuurt in plaats van een auto.

Geen range anxiety

Omdat we de Renault Zoe meekregen in december, konden we het bereik testen in moeilijke omstandigheden. Het maximale bereik van 395 kilometer is vast geen probleem in de zomer, maar wat als we in de winter rijden, met de verwarming aan? En dan ook nog eens op de snelweg, zodat de auto minder zuinig is en weinig energie terugwinnen met remmen?

Om dit te testen, reden we in de ochtendspits een ritje woon-werkverkeer van 45 kilometer over de snelweg. De temperatuur was zo’n 7 graden Celsius en we hielden de snelheid net boven de 100km/u. Bovendien stond de verwarming op 20 graden en hadden we de stoel- en de stuurverwarming aangezet. Dit aangename ritje kostte ons 90 kilometer bereik, dus twee keer zoveel dan het aantal gereden kilometers. Zo komen we niet aan de 395 kilometer bereik.

Dit betekent echter niet dat we met de Zoe constant met het zweet tussen de billen rondreden omdat we bang waren dat we zonder stroom kwamen te staan. Het bereik van de Renault Zoe is voldoende om meerdere dagelijkse ritten uit te voeren. Weinig mensen zullen dagelijks meer dan 300 kilometer rijden, en zelfs dan is een halfuurtje aan de snellader voldoende om weer door te rijden. Opladen gaat eenvoudig via de voorkant van de auto en kan via een snellader, een gewone lader of zelfs een normaal stopcontact.

Conclusie

Het is niet terecht om de Renault Zoe af te doen als een stadsautootje. Natuurlijk kost het rijden op de snelweg relatief meer stroom, maar dat is bij een benzine- of dieselauto niet anders. Dit is ook onze conclusie na dagelijks gebruik van een Renault Zoe: het is een logisch alternatief voor de traditionele benzine-auto. De Zoe rijdt uitermate fijn en is erg praktisch.

Er zijn twee beperkingen. Het aansluiten van de stekker is minder werk dan tanken maar je moet wel ergens kunnen laden als het nodig is. Liefst aan huis. Daarnaast is er de prijs: de Renault Zoe is verkrijgbaar vanaf 33.590 Euro maar dan heb je een erg kale versie. De versie die wij reden kost 37.790 Euro. Veel duurder dan een vergelijkbare benzine-auto dus. Je bespaart natuurlijk wel flink op brandstofkosten en onderhoud. Kun je om deze beperkingen heen, dan is de Renault Zoe een uitstekende auto voor dagelijks gebruik.