Renault Zoe

Sinds eind oktober staat de vernieuwde Renault Zoe bij de dealer. Het is alweer de derde generatie van deze volledig elektrische auto van Renault. In meerdere opzichten kun je aan de nieuwe Zoe zien dat de elektrisch rijden steeds normaler wordt.

Vooral heel normaal

Toen de eerste Renault Zoe zeven jaar geleden op de markt kwam, was elektrisch rijden nog iets vreemds. Elektrisch rijden deed je vooral uit principe: erg praktisch was het niet. Het bereik was laag en opladen lastig. De eerste elektrische auto’s deden ook erg hun best om niet op hun benzine- of dieselbroertjes te lijken, en waren dus ook ietwat vreemd uitziende auto’s.

De eerste Renault Zoe was ook een apart autootje. Hoog, smal, heel erg afgerond: tussen alle andere auto’s viel je wel op. Gelukkig is dit verleden tijd: de derde generatie Renault Zoe is een normale auto. Je zou hem bijna verwarren met een Clio of een Twingo. Dit maakt hem ook geschikt voor mensen die niet zo nodig uit hoeven te dragen dat ze elektrisch rijden. De Renault Zoe is gewoon een auto.

Renault Zoe

Wij van Dagelijksauto.nl hadden laatst de gelegenheid om een rondje te rijden met een Renault Zoe en ook hier was onze conclusie: dit is een normale auto. Geen gekke dingen, geen gek design, maar gewoon een leuke auto die vooruit gaat als je het gaspedaal (stroompedaal?) intrapt. Wat ons betreft is dat de manier waarop elektrische auto’s de komende jaren het moeten gaan overnemen van auto’s op fossiele brandstoffen: niks futuristisch, niks bijzonder, maar normale auto’s die rijden op elektriciteit.

Okay, toch bijzonder

Wat is die Renault Zoe dan precies? De Zoe is een volledig elektrische auto. Hij is te krijgen met een vermogen van 109 of 135pk. Voor een auto van dit formaat is dit ruim voldoende. Het bereik is zo’n 395 kilometer (WLTP). Inderdaad: ten opzichte van andere elektrische auto’s is dit niet veel, maar vergeet niet dat de Zoe een stadsauto is. Dit is geen auto om het hele land mee te doorkruisen. Meer bereik heb je dan ook niet nodig.

Renault Zoe

Ten opzichte van de vorige versie is het interieur volledig vernieuwt. Het instrumentarium is volledig digitaal en afhankelijk van de uitvoering is er een scala aan rijhulpsystemen beschikbaar. Elk van de vier uitvoeringen is voorzien van LED koplampen en achterlichten. Is er dan helemaal niks abnormaals aan de Renault Zoe? Ja, natuurlijk wel. Ontwikkeld en gebouwd in Frankrijk: het kan niet anders dan dat er rare dingen zijn. Zo is de Zen-uitvoering geheel milieubewust: de bekleding is geheel vervaardigd uit gerecycled plastic en autogordels.

Ook bijzonder is dat je de accu niet inclusief accu koopt. Bij Renault huur of koop je de accu er apart bij. Hiermee houdt Renault wel de controle over de accu’s en kunnen ze deze upgraden als ze dat nodig achten. Geen garantie tot aan de drempel dus zoals bij andere merken, maar Renault blijft actief betrokken bij de accu’s, ook nadat de auto is verkocht.

Renault Zoe

Wat betaal je dan? Huur je een accu, dan begint de Renault Zoe al bij 25.390 Euro. Voor de accuhuur moet je daar dan 74 tot 124 Euro per maand bij optellen (incl. BTW), afhankelijk van het aantal te rijden kilometers per jaar. Koop je liever de accu erbij, dan begint de Zoe bij 33.590 Euro.

Wat ons betreft is de Renault Zoe een prima alternatief voor soortgenoten op benzine of diesel. Renault heeft ondertussen voldoende ervaring met elektrische auto’s en nog veel belangrijker: achter het stuur merk je nauwelijks dat je in een elektrische auto rijdt. Tot je moet opladen natuurlijk.