Wie dacht dat het A-segment een langzame dood tegemoet ging, mag zich nog even achter de oren krabben. Toyota komt namelijk met een geheel nieuwe versie van zijn allekleinste, de Toyota Aygo X. De Aygo X – uitgesproken als Aygo-Cross – is de derde iteratie van Toyota’s stadsauto en is zowel, groter als Europeser dan ooit.

Toyota Aygo X convertible
Toyota Aygo X

Aygo X gaat los

Toyota erkent dat het stadsverkeer in Europa belangrijker is dan ooit. Steeds meer mensen verhuizen naar de grote stad en hebben de behoefte aan een compacte stadsauto. Echter verwachten zij dat er geen compromissen zijn gesloten ondanks het compacte formaat. Stijl, comfort, praktisch gemak en prijs zijn daarom de onderwerpen waar Toyota zich op focust met de Aygo X. Het ontwerp van de Toyota Aygo X is gebaseerd op een dappere uitspraak van Akio Toyoda; “No more boring cars”. De president van Toyota deed hiermee in 2017 een belofte om de line-up van Toyota eens goed op te frissen. Met auto’s als de Mirai, Corolla en de Yaris als resultaat, heeft Toyota deze belofte voorlopig waar gemaakt. De Aygo X past hier goed in het rijtje want de stijl van de vorige generatie is flink op de schop gegaan. Een voorbode hiervan is de in Maart geïntroduceerde conceptcar, de Toyota Aygo X Prologue

Het productiemodel is in totaal een flinke 23 centimeter gegroeid in vergelijking met de vorige generatie Aygo, ook is de wielbasis met 9 centimeter toegenomen. Dit is te danken aan het GA-B platform waar de nieuwe Aygo op staat, onder andere bekend van de Yaris en Yaris Cross. De bodemvrijheid is met ongeveer 1 centimeter toegenomen, maar de zitpositie is maar liefst 5,5 centimeter hoger. Dit zorgt weer voor een beter overzicht in het verkeer en meer beenruimte voor de voorste inzittende. Toyota heeft uit eigen Europees onderzoek geconcludeerd, dat 95% van de tijd een A-segment auto alleen gebruikt wordt door twee personen.

Aygo X bagageruimte
Bagageruimte groeit flink

Door de groeispurt is niet alleen het rijcomfort volwassener geworden, ook de ruimte achterin is flink toegenomen. De Aygo X kan met 231 liter aan bagageruimte maar liefst 35% meer spullen meenemen dan zijn kleinere voorvader.

Nieuwe ingrediënten

De nieuwe cross-over body – waar Fiat overigens eerder mee was – gaat gepaard met enkele nieuwe kleuren gebaseerd op specerijen. Zo zijn Cardamom (groen), Chilli (rood), Juniper (blauw) en Ginger spice (beige) de gekozen kleuren om de Aygo X mee op te vrolijken, of Sporty, Baby, Posh en Scary spice hier nog bij komen is vooralsnog niet bekend.

Chilli, Juniper, Ginger, Cardamom kleuren Toyota Aygo X
V.L.N.R. Chilli, Juniper, Ginger, Cardamom

Alle kleuren zijn gecombineerd met zwarte kunststof dorpels en een zwarte achterzijde/dak. Deze kleurencombinatie genaamd bi-tone, zet zich voort in het interieur. Zowel de deurpanelen als diverse elementen op het dashboard hebben dezelfde kleur als de buitenzijde. Ook de letter X is verwerkt in de bekleding van de stoelen en op het draadloze oplaadpunt.

Dashboard Aygo X
Interieur in lakkleuren

Standaard Adaptive cruise control, optioneel 18 inch velgen

Van binnen is het interieur standaard voorzien van een 9 inch touchscreen, deze is te verbinden aan een smartphone met de bijbehorende MyT-app. Hierop zijn enkele gegevens van de auto te zien en kunnen eventuele over-the-air updates geïnstalleerd worden. Apple Carplay en Android Auto behoren ook tot de mogelijkheid. Toyota geeft de Aygo X een behoorlijke lijst met veiligheidssystemen mee in de vorm van het Toyota Safety Sense. Kort samengevat is dit onder andere; Pre-collision system (PCS), Intelligent Adaptive cruise control, Pedestrian Detection, Cyclist detection, verkeersbordenherkenning en meer. Om de nieuwe stoere body wat beter te vullen, is er optioneel een 18 inch velg beschikbaar. Mocht dit nog niet genoeg zijn dan valt er ook nog te kiezen voor een elektrisch opvouwbaar stoffen cabriodak. Deze optie is ook al aanwezig op de vorige generatie, maar is in de Aygo X 40 mm breder geworden.

Velg van de Cardamom

Onder de €16.000, leverbaar tweede kwartaal 2022

De nieuwe Aygo X wordt altijd geleverd met een 1.0 liter 73 pk sterk benzineblok. In de handgeschakelde variant betekent dit een 0-100 tijd van 15,6 seconden. Toyota verwacht dat de wens voor een automatische versnellingsbak aan het groeien is, en introduceert daarom een nieuwe S-CVT mogelijkheid. Als de keuze hierop valt dan daalt de 0-100 tijd naar 15,5 seconden. Beide transmissies hebben een WLTP verbruik van onder de 5.0 l/100 km. Opvallend is dat er nog geen woord is gerept over een mogelijke hybride aandrijving die wel in de Yaris is te vinden.

Prijzen beginnen onder de 16.000 euro voor het basismodel. Toyota verwacht de Aygo X in Nederland te kunnen leveren in het tweede kwartaal van 2022.

Toyota Aygo X Gardamom
Crossover A-Segment
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *