Rijtest Toyota Mirai 1

In de week van onze rijtest met de Toyota Mirai stonden delen van Duitsland, België en ons eigen Limburg onder water. In de strijd tegen klimaatverandering wordt waterstof steeds vaker genoemd als oplossing. Maar is dat eigenlijk wat, zo’n ‘fuel cell elektrische’ auto als de Toyota Mirai?

SterktesZwaktes
+ Uiterlijk– Tanken
+ Rijeigenschappen– Binnenspiegel
+ Afwerking– Prijs

Wat is de Toyota Mirai?

Als we voor een rijtest een auto fotograferen, is er altijd wel een voorbijganger die roept: “ga je hem verkopen?”. Bij de Toyota Mirai was dat anders. Verschillende mensen riepen: “is hij nieuw?” Dit tekent dat mensen aan de Toyota Mirai iets bijzonders zien. En dat terwijl het uiterlijk van de nieuwe Toyota Mirai een stuk minder afwijkend is dan bij de vorige generatie. Die was eigenlijk gewoon futuristisch lelijk, terwijl de nieuwe Toyota Mirai er uitziet als een knappe, sportieve sedan.

Toyota Mirai voorkant
Toyota Mirai achterkant

Toyota legde ons uit dat ze niet de nadruk wilden leggen op de nieuwe techniek. Hun doel was vooral het bouwen van een mooie auto. Nou, dat is ze zeker gelukt. De Toyota Mirai is opvallend en sierlijk, modern en klassiek tegelijk. Door zijn sterk aflopende daklijn oogt hij erg sportief, benadrukt door de enorme 20-inch turbine-velgen.

Wat deze Toyota Mirai nog opvallender maakt, is de geweldige kleur van de Force Blue metallic lak. Nu ben ik wat bevooroordeeld over blauwe auto’s maar de kleur op deze Mirai is één van de mooiste autokleuren ooit.

Ondanks de forse motortunnel in het interieur is er plaats genoeg voor vier volwassenen. Voorin geeft de motortunnel het gevoel van een cockpit, zonder krap te voelen. Achterin hebben passagiers genoeg beenruimte. Dankzij uitsparingen in het dak is ook de hoofdruimte voldoende.

Voorstoelen
Achterbank

Hoe rijdt hij?

Een fuel-cell electric vehicle zoals de Toyota Mirai zet waterstof om in elektriciteit. Het is dus eigenlijk gewoon een elektrische auto, maar in plaats van laden bij een laadpaal tank je waterstof. Een volle tank, iets meer dan 5 kilo waterstof, tank je in een paar minuten. Wel de voordelen van een elektrische auto dus, met het gemak van tanken.

Helaas betekent het niet dat je met een auto op waterstof geen range anxiety hebt. Waterstof-tankstations zijn nog zeldzaam, dus je moet goed plannen. Ondanks toenemende aandacht voor waterstof blijft het aantal tankstations achter. Tijdens onze testweek was bij het enige tankstation in de buurt een onderdeel kapot, waardoor we steeds maar een halve tank konden vullen. Dit was blijkbaar al een tijdje zo.

Rijtest Toyota Mirai
Bij het tankstation

Lukt het om de Mirai vol te tanken, wat normaal heel eenvoudig is, dan kun je volgens Toyota 650 kilometer rijden. Ons verbruik was echter één kilo per 100 kilometer, dus ons bereik lag wat lager.

De Toyota Mirai rijdt lekker sportief. Dit is opvallend, want op papier is de Toyota Mirai van 1995 kilo met 182 pk niet echt een hardloper. In het echt is de acceleratie erg vlot, en niet alleen in de sportstand. Het fijne, directe stuurgedrag en de goed wegligging maken de Toyota Mirai een heerlijke rijdersauto. Dit is zeker geen gimmick voor verstokte boomknuffelaars, maar een auto voor mensen die van autorijden houden.

Sterke punten

Zelfs toen onze testauto allang weer was ingeleverd, wilden buren nog weten wat voor auto het was. Het is duidelijk dat Toyota een auto heeft gemaakt die indruk maakt. Met deze Mirai heeft Toyota niet de fout gemaakt die het bij eerdere milieuvriendelijke modellen wel maakte. Door het afwijkende uiterlijk van deze auto’s werden ze al snel belachelijk gemaakt, wat veel mensen tegenhield om er eentje te kopen. De Toyota Mirai is daarentegen een indrukwekkende auto, zelfs al weet je niks van de baanbrekende techniek onder de motorkap.

Het rijgedrag komt volledig overeen met het uiterlijk. Je profiteert hier volop van de elektrische aandrijving: directe acceleratie onder alle omstandigheden en in totale stilte. Reken maar dat we wat mensen verbaasd hebben achtergelaten bij het verkeerslicht, zich afvragend wat ze net zo snel hebben zien wegrijden. Niet dat we ons best ervoor deden – de auto is gewoon zo vlot.

Toyota Mirai zijkant
Toyota Mirai interieur

Daarbij is de Mirai zelfs voor een Toyota opvallend luxe. Van buiten lijkt het dak zwart, maar binnen blijkt de Toyota Mirai ineens een groot panoramadak te hebben. De stoelen zijn verwarmbaar en geventileerd, met een automatische stand. Dit beperkt zich niet tot de voorstoelen: passagiers op de achterbank kunnen een bedieningspaneel naar beneden klappen en zo hun eigen stoelverwarming, -ventilatie, temperatuur en muziek bepalen.

Het dashboard voelt zo zacht aan dat je er bijna je hoofd op wil leggen, terwijl de gladde oppervlakken niet alleen glimmend zwart zijn gespoten, maar ook metallic. Als de zon er op valt, schittert het hele dashboard. Alles is keurig afgewerkt. De Toyota Mirai geeft je het gevoel dat je even kan ontspannen, omdat overal aan gedacht is.

In de mist
Toyota Mirai bagageruimte

Zwakke punten

Omdat zelfs over de kleinste details nagedacht lijkt, gaan bepaalde dingen wel opvallen. Het 12,3 inch touchscreen is heel duidelijk, maar moet je per se met je vette vingers bedienen. Er staat ook wel heel veel informatie op: een zwart homescherm met alleen een klok (zoals we bij Kia en Citroën zagen) ontbreekt. De ruime kofferbak van 321 liter moet je handmatig sluiten. Het zijn kleine dingetjes die afdoen aan het gevoel van perfectie.

De Mirai lijkt een identiteitscrisis te hebben: hij is te luxe voor een Toyota. Een Lexus-badge had hem wellicht beter gestaan. Dat was ook meer in lijn geweest met de prijs. De Toyota Mirai is verkrijgbaar vanaf een prijs van 65.995 Euro. Onze Mirai in de duurste Prestige-uitvoering tikte zelfs de 75.000 aan. Ook al is hij groot, luxe en vernieuwend, het is de vraag of bestuurders van met name Duitse premium auto’s in deze prijsklasse overstappen naar een Toyota. Hiervoor is het merk toch iets te gewoontjes.

Enorme turbinevelgen
Digitale binnenspiegel

Van alle luxe extra’s begrepen we de digitale binnenspiegel het minst. Natuurlijk, het beeld is helder en duidelijk, maar een auto achter je bij het verkeerslicht lijkt ineens enorm in je binnenspiegel, ook als hij op gepaste afstand staat. Door de hellende voorruit hangt de binnenspiegel vrij dicht bij je ogen, en dan is zo’n enorm uitvergrote auto zo dichtbij niet altijd prettig. Wat was er eigenlijk mis met een gewone binnenspiegel?

Uitrusting

Over de uitrusting kunnen we kort zijn: het is een Toyota. Dit betekent dat alles erop en eraan zit, en ook nog eens prettig werkt. De adaptive cruise control is eenvoudig te bedienen en dankzij het 10-inch head-up display houd je je ogen op de weg. De rijbaanassistent en de dodehoek-waarschuwing kijken altijd met je mee, zonder dat ze ooit opdringerig worden.

De Toyota Mirai van onze rijtest was tevens uitgerust met een fijn JBL audiosysteem, die onze muziek door talloze speakers naar onze oren bracht. De stilte van de auto zelf versterkte deze beleving alleen maar.

Achterkant
Fuel Cell Electric

Conclusie rijtest Toyota Mirai

Dankzij filters is lucht die de Toyota Mirai verlaat schoner dan de lucht die erin gaat. Achter het stuur weet je dat jouw rijgedrag alleen H2O veroorzaakt, zuiver water dus. Dit is een fijne gedachte, zeker van achter het stuur van zo’n mooie auto als de Mirai.

We hadden vooraf niet gedacht dat de Toyota Mirai zo fijn en sportief zou rijden. Gecombineerd met de luxe aan boord laat het zien dat de Mirai een serieuze auto is. Deze auto draait niet om de waterstofaandrijving, hij is er toevallig mee uitgerust.

Toch is het juist die waterstof die de Mirai in de weg zit: overal tanken zit er voorlopig niet in. Dat, in combinatie met de forse prijs, maakt van de Toyota Mirai toch een experiment. Dat is jammer, want deze auto verdient meer. Als echter de rijtest met de Toyota Mirai de toekomst van duurzaam autorijden laat zien, dan maken wij ons geen zorgen.

Toyota Mirai

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *