Kia Sorento

Volgens Kia is de Sorento een SUV, maar de RDW vindt het een MPV. Is zo’n minibusje niet erg burgerlijk? Tijdens onze rijtest met de Kia Sorento PHEV bleek dat deze grote jongen nog wat verrassingen in petto had.

SterktesZwaktes
+ Uitrusting– Draaiknop versnellingen
+ Verbruik– Opbergruimte laadkabel
+ Bruikbaarheid– Rijbaanassistent

Wat is de Kia Sorento PHEV?

De Sorento is de grootste auto die Kia in Nederland verkoopt. Je kunt hem kopen met vijf stoelen maar ook als zevenzitter, zoals onze testauto. Hij is er als mild hybrid, maar het meest interessant is de PHEV: de plug-in hybride. Onze testauto was bovendien een ExecutiveLine, oftewel de meest luxueuze uitvoering.

De Kia Sorento PHEV is een grote vierkante auto, bijna klassiek in zijn on-aerodynamische voorkomen. Door zijn grootte, maar ook door de forse grille en de losse, staande achterlichten oogt de Kia Sorento wat Amerikaans. Sprankelend of vernieuwend oogt deze grote Kia zeker niet, wel stoer en degelijk.

Kia Sorento PHEV
Kia Sorento interieur

De Kia Sorento PHEV huist twee fijne zetels voorin en een ruime achterbank met drie gordels. Daarnaast kun je twee extra zitplaatsen creëren door in de kofferbak twee leuningen omhoog te klappen. Deze derde zitrij bereik je door de achterbank automatisch naar voren te schuiven. Hiervoor zitten speciale knoppen bij de achterportieren en bij de achterste stoelen.

De vierkante vorm van de Kia Sorento zorgt voor een overdaad aan ruimte. Voorin en op de achterbank is ruimte genoeg voor volwassenen. Omdat de twee achterste stoelen boven de achteras zitten, is de beenruimte hier minder. Hoofdruimte is er genoeg. Kinderen passen met gemak achterin.

Derde zitrij
Kia Sorento PHEV achterkant

Hoe rijdt hij?

Zoek je een auto om mee te scheuren en om snelle bochtjes te pakken? Dan is de Kia Sorento niks voor jou. Nu denk je misschien: dan is de Sorento zeker alleen voor ‘alles-voor-de-kinderen’-ouders die al hun eigen pleziertjes opzij zetten om veilig hun kroost te kunnen vervoeren. Dan heb ik nieuws voor je: dat is niet het geval.

Ja, in de Kia Sorento kun je heel wat kinderen kwijt. Natuurlijk merk je het gewicht van bijna 2100 kilo. In de bochten hangt hij wat over en bij hobbels kan hij wat deinen. Hiermee nodigt de Kia Sorento niet uit tot sportief rijgedrag. Toch biedt de Kia Sorento PHEV aardig wat rijplezier. Hiervoor zorgen de 1.6-liter viercilinder benzinemotor en de elektromotor met een gecombineerd vermogen van 265 pk. Omdat de Kia Sorento standaard elektrisch wegrijdt, hoef jij je bij het wegrijden nergens te schamen voor je familievriendelijke wagen.

Een draaiknop op de middenconsole toont echter de geheime identiteit van deze familieauto. Normaal staat er “DRIVE” en kun je kiezen tussen een eco-stand, sportstand of een ‘smart’-stand. Druk je echter de knop in, dan staat er ineens “TERRAIN” voor rijden op sneeuw, modder of zand. Jazeker, deze Kia Sorento PHEV heeft vierwielaandrijving! Omdat hij ook nog vrij hoog op zijn wielen staat, krijgt deze familie-auto ineens de aspiraties van een terreinwagen.

Off-road opties
Kia Sorento off-road

Sterke punten

De Kia Sorento PHEV is een ruimtewonder. Er is niet alleen ruimte in overvloed, maar het is ook nog eens flexibel en erg bruikbaar. Het vervoeren van zes passagiers is geen probleem, maar in een handomdraai maak je plaats voor veel bagage. Overal zitten opbergvakken, knoppen en USB-aansluitingen. Alles is makkelijk te vinden en makkelijk te bedienen.

In de Kia Sorento komt plug-in hybride techniek volledig tot zijn recht. Zonder die techniek zou het een enorme benzineslurper zijn, maar de elektrische aandrijving maakt hem verrassend zuinig. Na vier uur laden is de accu van de Sorento PHEV vol en kan hij volgens WLTP 57 kilometer puur elektrisch rijden.

Kia Sorento PHEV opladen
Alle deurtjes open

De Kia Sorento PHEV rijdt echter zelden een hele rit puur elektrisch. De benzinemotor doet regelmatig mee voor wat extra kracht of om de batterij op te laden. Rijd je op navigatie, dan zorgt de Kia ervoor dat je de hele rit elektriciteit tot je beschikking hebt. Het in- en uitschakelen van de benzinemotor gebeurt ongemerkt. Alleen door op het display te kijken zie je of de benzinemotor aanstaat.

Tijdens een rit van 125 kilometer haalden we tijdens de rijtest een gemiddeld verbruik van 1 op 25 met de Kia Sorento PHEV. Dat is niet slecht voor een grote zevenzitter! Op korte stukken verbruik je vrijwel geen benzine. Opvallend genoeg rijdt de Kia Sorento het lekkerst op elektriciteit. Op benzine voelt de auto logger. Des te meer reden om waar mogelijk de auto op te laden en zoveel mogelijk elektrisch te rijden.

Sorento achterbank

Zwakke punten

De Kia Sorento PHEV dwingt je helaas wel om keuzes te maken: óf zeven inzittenden, óf veel bagage. De derde zitrij zit namelijk dicht tegen de achterruit aan, dus met die stoelen in gebruik blijft er weinig over van de enorme kofferbak. Er is zelfs geen ruimte voor de dikke laadkabel. Heb je zeven personen in de auto, dan zal de laadkabel onder iemands voeten moeten.

Verder konden we geen vriendjes worden met de draaischijf waarmee je de 6-traps automaat bedient. Waar je een pook vaak blindelings bedient, moesten we hier altijd controleren of de Sorento in de goede versnelling stond. Hiermee deed deze draaiknop afbreuk aan de doordachte functionaliteit van de rest van de auto.

Kia Sorento PHEV interieur
Kia Sorento PHEV

We hebben al eerder vastgesteld dat de rijbaanassistent van Kia te graag naar de middellijn wil. Helaas had de Kia Sorento PHEV hier tijdens onze rijtest ook last van. Zeker op de snelweg is dit irritant. De rijbaanassistent raakt ook overwerkt van smalle banen en fietsstroken op landwegen. Niet alleen moet je dan actief tegensturen, ook zet de Kia als waarschuwing de muziek uit. Door de uitstekende Bose-installatie is het extra vervelend als je muziek steeds onderbroken wordt door onterechte waarschuwingen.

Uitrusting

In onze luxe Kia Sorento PHEV kwamen we bij onze rijtest niks tekort. We noemen: head-up display, adaptive cruise control, blind spot monitoring, 360-graden camera, verkeersbordherkenning. Onder het enorme glazen schuif/kanteldak zijn de eerste twee zitrijen verwarmbaar, net zoals het stuur. De voorstoelen zijn tevens geventileerd. De gebruikte materialen en de afwerking kunnen de strijd aan met menig premium merk.

Gelukkig gaat Kia niet mee in de trend om steeds grotere schermen te monteren. Het scherm op de middenconsole is met 10,25 inch kleiner dan het scherm achter het stuur. Ook de zwarte achtergrond is een verademing. Geen afleiding met onnodige informatie, geen felle lichtschijnsels: andere merken mogen hier een voorbeeld aan nemen. Ook superhandig: als je je richtingaanwijzer aanzet, zie je het camerabeeld van de dode-hoekcamera op het scherm voor je.

Dashboard met dode-hoekcamerabeeld
Kia Sorento kofferbak
Enorme kofferbak, maar alleen met de derde zitrij neergeklapt

Heb je je handen vol boodschappen, dan hoef je bij de Kia Sorento geen knopje in te drukken of met je benen onder de bumper te zwaaien. Ga gewoon bij de achterkant van de Kia Sorento staan en na vier piepjes gaat de achterklep open. Onze testauto vertelde ons bij het uitstappen zelfs dat we niet moesten vergeten op de achterbank te kijken.

Conclusie rijtest Kia Sorento PHEV

De Kia Sorento PHEV is een stoere auto met vijf of zeven zitplaatsen. De plug-in hybride aandrijving maakt hem erg zuinig, lekker vlot en stil. Hij heeft vierwielaandrijving en mag tot 1500 kilo trekken. Ook is hij luxueus en zeer rijk uitgerust. En dit allemaal voor de prijs van 49.595 Euro (vanaf-prijs Kia Sorento PHEV met AWD).

Zoek je een fijne, zuinige reisauto? Verlang je je hele gezin veilig en in stijl te kunnen vervoeren? Wil je veel spullen kunnen vervoeren? Wens je een premium uitrusting voor een goede prijs? Of wil je af en toe op avontuur de wildernis in? De Kia Sorento PHEV maakt het allemaal mogelijk.

Kia Sorento op het strand
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *