De eerste Toyota C-HR was toen hij uitkwam helemaal hip en happening. Eindelijk een auto voor de mensen met een wat gevorderde leeftijd die interessant vormgegeven was. Het ontwerp is vrij lang meegegaan en de auto verkocht als warme broodjes. Nu is er een nieuwe Toyota C-HR en het is de vraag of deze net zo goed gaat lopen als de vorige. Wij hebben en erin gereden en wij denken van wel.

Sterke puntenZwakke punten
+ Ontwerp– Hoofdruimte achterin
+ Ruimte – Geen hoofdscherm
+ Rijgedrag– Irritante bestuurdersmonitor
Scherp als een mes.

Wat is de Toyota C-HR?

De Toyota C-HR is een auto die de ongelukkige trend volgt van de coupe-SUV. Nog erger eigenlijk, een coupe-crossover. Maar, er is hoop. Deze is namelijk ontzettend goed gelukt. De vernieuwde Toyota voorkant en de bizarre en dus ontzettend interessante nieuwe achterkant zorgen ervoor dat deze zwart-gele gezinsbolide er echt uitspringt.

De volledig nieuwe Toyota C-HR is helemaal up-to-date. De looks zijn fris, nieuw en uitbundig en je kan hem bestellen in toffe kleuren. Deze Première Edition zit volgeladen met onder andere een ontzettend vet interieur met goed uitgedachte maar zeer unieke ontwerpkeuzes. Hij is leuk en gek, dat is ontzettend belangrijk in de autowereld tegenwoordig.

Wij reden een Toyota C-HR 2,0 Hybrid 200 Première Edition. Dat betekent dat we de dikke tweeliter viercilinder hadden met full-hybrid technologie en een totaalvermogen van 200pk. Die 200 paarden rennen richting de voorwielen via een CVT-bak wat zorgt voor een soepele en traploze acceleratie naar de 100 in 7.9 seconden en een topsnelheid van 180km/u.

Hoe rijdt hij?

Een Toyota C-HR rijdt in de basis zoals elke Toyota: opgeruimd, duidelijk en eenvoudig. Het starten gaat via een knop, het schakelen via een pook en het sturen via een… tsja: stuur. Alle interieurknoppen zitten netjes op een rijtje en doen wat je verwacht. De instap is goed, op hoogte en ruim. De stoelen zitten lekker en al het interieur voelt kwalitatief goed.

De CVT is tijdens het rijden nagenoeg gevoelloos en doet perfect zijn werk. Ook het wisselen tussen elektriciteit en vloeibare dinosaurussen gaat naadloos. De tweeliter heeft nogal de neiging om aanstellerig de brommen als je het gaspedaal enthousiast indrukt, maar dat zorgt niet voor een negatieve rijervaring. Wij houden er altijd wel van, een geruststellend gevoel van betrouwbaarheid.

Ook al is de Toyota C-HR vrij fors, hij voelt niet zo. De auto is comfortabel en ontzettend goed geveerd. De perfecte combinatie van een enorm comfortabele veerafstelling en ook het volledig ontbreken van body-roll tijdens het sportievere stuurwerk maakt dit een onwaarschijnlijk goede rijdersauto. Dit komt ook deels doordat de zitpositie van de eerste rij vrij centraal tussen de voor- en achteras te vinden is. Minder hobbel-de-bobbel en meer rustgevende zweefervaringen dus.

De Millennium Falcon is er niks bij.

Sterke punten

Een gemakkelijk te benoemen, maar voor ons toch heel belangrijk pluspunt is het ontwerp van de nieuwe Toyota CH-R. Hij is ontzettend gedurfd en nieuw zonder hierin overdreven te zijn. De neus is knap en oogt scherp en modern terwijl de achterkant super uniek is vormgegeven met de zwevende streep als achterlicht. De mogelijkheid tot het kiezen van twee (kekke) kleuren draagt bij aan de unieke verschijning die de C-HR is. Vooral als je kiest voor de optionele doorlopende zwarte lak. Het is een soort ruimteschip voor de normale mens. Je kunt dansen op de maan, maar dansen in de C-HR is veel toegankelijker.

De nieuwe Toyota C-HR is een stukje langer en groter dan zijn oudere broer. Dit betekent dat zowel voor- als achterin je enorm veel ruimte hebt, in ieder geval voor je benen. Ook de achterbak is enorm, perfect voor weekendjes weg of je start-up hondenuitlaatservice. De C-HR doet dit overigens zonder groot aan te voelen, wat een compliment is.

We benoemde het net al even, maar het rijgedrag van de nieuwe Toyota C-HR is opmerkelijk goed. De zitpositie en de vering zorgen er samen voor dat de auto veert als een luxesloep, zonder rijeigenschappen kwijt te raken. Geen rollen en duiken en klappen op de grond. Maar, wel zweven en netjes alles gladstrijken. Een opmerkelijk staaltje werk van Toyota.

Zwakke punten

Door het inherent rare idee van een coupe-SUV wordt uiteindelijk altijd de hoofdruimte achterin beperkt. In dit geval is het niet anders. Ik kan met mijn 1.90m prima achterin vertoeven, maar het gevoel van een erg up close and personal plafond is niet prettig. Kinderen en in de lengte benadeelde volwassenen kunnen achterin prima rondkomen. Geen probleem voor tripjes naar de Veluwe met de kleinkinderen dus.

Het infotainmentsysteem van het huidige Toyota en Lexus is niet enerverend, spannend of überhaupt eigenlijk echt ontworpen door iemand. Het is een soort Windows drop-down menu met touchscreen. Maar, het is wel ontzettend duidelijk en gemakkelijk en dat is ongetwijfeld het doel geweest van de brains in Japan. Het enige wat een mens mist, is een hoofdscherm. Een Home als het ware. Een plek met een snufje navigatie en een vleugje muziekinformatie. Dat is er niet, kijk naar een landkaart of een albumhoes, maar niet twee dingen tegelijk.

Lexus, de Subaru Solterra, Toyota en dus ook de nieuwe Toyota C-HR hebben allemaal dezelfde irritante bestuurdersmonitor. Dat is een soort zwartplastic raampje met daarachter sensoren die gemaakt zijn om je te haten. Als je een seconde wegdroomt in de ogen van de persoon op de achterbank of probeert te genieten van een glooiend veld vol met raapzaadoliebloemen, rukt een vervelende piep je weer terug de werkelijkheid in. Dit systeem kan uit, maar moet wettelijk elke keer weer aangaan na het starten van de auto. Mag hier een sneltoets voor komen?

Uitrusting

In de standaarduitrusting van de Toyota C-HR Première Edition zit bijna alles. Daarnaast kan je ook nagenoeg niks veranderen, in verband met de uitvoering. De dubbele kleur komt standaard bij deze uitvoering, net als alle veiligheidssystemen die je maar kan bedenken. Onze auto is uitgerust met het Next Generation Pack. Dit pakket bevat een head-up display, een vast panoramadak, een 9-speaker JBL geluidsysteem, een contactloze sleutel en een digitale binnenspiegel.

Interessant om te benoemen is dat de full hybrid en de plug-in hybrid expres exact even duur zijn gemaakt. Dit betekent dat klanten, ongeacht hun voorkeur, een goeie deal kunnen meepakken.

Conclusie rijtest Toyota C-HR

De Toyota C-HR is een ontzettend funky gezinsauto die niet alleen enorm uniek is vormgegeven maar ook echt goed is ontworpen in zijn totaliteit. Hij is ruim, rijdt supergoed en is lekker comfortabel. Een goede auto voor een jong gezin of een dynamisch duo.

De Toyota C-HR in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 37.295,- euro (in België vanaf 32.830,- euro). Het testmodel van ons is de een-na-duurste uitvoering. Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 55.000,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger 

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *