We hebben al eens gereden in de volgeladen tweeliter versie van de Corolla Cross. Dit is de kleinere 1.8 motor in een basalere uitvoering. Volgens ons komt de Toyota Corolla Cross 1.8 Dynamic veel beter tot zijn recht dan de volgeladen versies. Dit is hoe de auto bedoeld is, simpel, makkelijk, eenvoudig. Een van de auto’s allertijde. Wil je gewoon een auto? Koop dan een Corolla Cross.

SterktesZwaktes
+ Gebruiksgemak – Geen cruise-control in B-stand
+ Ruimte– Vingerafdrukgevoelig interieur
+ Verbruik– Geen ‘home’ op het scherm

Wat is de Toyota Corolla Cross 1.8 Dynamic?

De Toyota Corolla Cross Dynamic met 1,8 is een uitvoering van de populaire SUV die Toyota nu al een tijdje aanbiedt. Het is de op een na goedkoopste uitvoering van de niet-zakelijke modellen. Het is ook een simpel-ogende auto die toch erg duidelijk laat zien dat het een Toyota betreft. De auto draagt een gebruiksvriendelijk uiterlijk, het lijkt op een auto waar je zo kan instappen en wegwezen om bijvoorbeeld zorgeloos met heel je gezien en je kat op reis te gaan naar Algerije.

Dit is de eerste van Toyota met de vijfde generatie hybride aandrijflijn. Dit is dezelfde een van de aandrijflijnen die in de nieuwe CH-R geleverd wordt. Deze auto was eerst alleen nog maar verkrijgbaar met 197pk, nu is er ook een 1.8 uitvoering met 140pk, die volgens Toyota de verkoopknaller gaat worden in Nederland. Dat is de uitvoering die we in deze rijtest hebben gereden. De rijtest van de duurdere 2.0 Launch Edition vindt u hier.

Wij reden in een Toyota Corolla Cross 1,8 Dynamic. De Dynamic is, zoals ik net al schreef, de op een na goedkoopste uitvoering van de niet-zakelijke modellen. De 1800cc viercilinder is gekoppeld aan een continu variabele transmissie (CVT) en bijzonder genoeg is hij bijna precies even zuinig als de 2.0 (5 liter per 100km, de 2.0 doet 5.1 per 100km). Goed gedaan, Toyota. Keuze aanbieden zonder minpunten.

Hoe rijdt hij?

Er is niks eenvoudiger dan een Toyota Corolla Cross, dat zeiden we al in de eerdere rijtest. Niks is ingewikkeld aan de Toyota Corolla Cross Dynamic, nog minder dan in bijvoorbeeld de Executive. In de Dynamic zijn de stoelen bekleed met stof met een geinig patroon, ze afstellen gaat met de alom bekende handmatige hendels. Heerlijk, eenvoud. Ventilatie aanpassen? Precies, simpel te doen met twee draaiknoppen. Schakelen? Gewoon met een simpele ratelpook. Het beeld lijkt me duidelijk.

Het ontzettend goed doordachte, simpele en bruikbare interieur is ook ontzettend plastic. Maar, dat is fijn. Geen dure dingen op een dagelijkse auto waar je kinderen Wicky doorheen gaan gooien en je hond het hele grasveld in uit gaat schudden. Geen onlogische knoppen of rare schermen, sterker nog, juist wat lege knoppen. Super retro. Gewoon voor alles wat je vaak gebruikt een drukknop en de rest kan je in het scherm vinden.

Als je vertrekt, is het eerst even iets onwennig omdat de CVT natuurlijk niet echt schakelt. Maar, daar wen je snel aan. De acceleratie is prima, de dikke 2.0 is natuurlijk sneller, maar veel zal het niet schelen.. Het rijden zelf gaat erg gemakkelijk. Het stuur is licht en voorspelbaar, de pedalen insgelijks. Zicht rondom heb je genoeg, de zijspiegels zijn namelijk erg groot en geven daardoor superieur overzicht. Ook de 360 graden camera is fijn, het autootje op het scherm is namelijk doorzichtig, dus je ziet alles perfect. De vering is lekker vergeeflijk. Goed strak tijdens het bochtenwerk maar lekker soepel over heuvels. Super ideaal voor als kind 1 om 5 uur bij de voetbal moet zijn en kind 2 om vijf over bij de breakdance.

Sterke punten

Het grootste pluspunt is de hiervoor al meermaals benoemde eenvoud van de Toyota Corolla Cross Dynamic. Voor alles wat je nodig hebt, is een duidelijke knop of nog beter: hendel. Alles zit op een logische plek en is makkelijk te vinden en te bedienen. Het bedienen van de auto is gemakkelijk en vanzelfsprekend. Voor veel dingen is ruimte en voor weinig dingen een tweede keer denken nodig. Het is gewoon echt een basisauto, zonder moeilijke designkeuze’s of ingewikkelde filosofieën. Gewoon een duidelijke en goede auto.

Waarom koopt men een Toyota SUV? Juist. Ruimte, eenvoud en betrouwbaarheid. De ruimte in de Toyota Corolla Cross is gewoon ruim voldoende. Meer dan ruim voldoende zelfs. De achterbak is super groot en de ruimte in de cockpit is absoluut voldoende. Heb je een vakantieauto nodig voor je (jonge) gezin of je tripje naar de Veluwe met de kleinkinderen? Dan is dit je auto. Vooral in de Dynamic uitvoering, dan kunnen ze namelijk niks (duurs) slopen.

Daarnaast is de Toyota Corolla Cross Dynamic gewoon een erg zuinige auto, nog zuiniger dan de 2.0 dus. Als je er normaal mee rijdt (niet te snel accelereren etc.) en een klein beetje let op je recuperatief remmen, rijdt de auto ontzettend zuinig. 5 liter per 100 km zou dan haalbaar moeten zijn. Dat is 1 op 20. Wij hebben het voor elkaar gekregen om in een binnendoor-ritje van 39km en 1 uur en 9 minuten een zeer goede score van 3.9l/100km te halen. Dat is dus 1 op 25,6.

Zwakke punten

De versnellingsbak van de Toyota Corolla Cross heeft natuurlijk een P, R, N, D en een B. Die B is, net als bij erg veel auto’s, de recuperatief-remmen-stand. In die stand remt de auto dus meer op de batterij zodat die sneller oplaadt. Dit vinden wij altijd fijn rijden. Jammer genoeg kan je in de B-stand de cruise control niet aanzetten. Daarvoor moet je dus tijdens het rijden op de snelweg ‘terugschakelen’ naar de D van drive. Gek en vervelend is dat.

Wat fijn is aan een plastic interieur, is dat het moeilijk kapot of vies te krijgen is. Wat wel jammer is, is dat je (vooral met pianolak onderdelen) ontzettend snel vette vingerafdrukken op je hele bedoeling krijgt. Het scherm is ontzetten vingerafdrukgevoelig en het vrij stomme pianolak-plastic-plakplaatje rondom de smalle knopjes voor bijvoorbeeld de climate-controls is ook niet de leukste thuis. voor een auto die gebruikt gaat worden door de Capri-Sonne doordrenkte handen van kleine Micha is dat wel jammer. Wel makkelijk af te doen met een doekje, natuurlijk.

Daarnaast is dit een gek punt wat we bij alle Toyota’s van tegenwoordig tegenkomen: er is geen home. Wat bedoelen we daarmee? Er is op het scherm geen enkele knop of tegel die we kunnen aanklikken waarbij we een combinatie van informatie krijgen. Het is navigatie, muziek of andere dingen, maar geen ‘homescherm’. Dit voelt voor ons onopgeruimd en persoonlijk raak ik hiervan een soort ongemakkelijk. Geef ons een homescherm Toyota!

Uitrusting

Ons testmodel is lekker basaal. Geen elektrische stoelen, geen leder, geen verwarming in de stoelen. Prima. Wat er wel standaard op zit is het volgende:

  • Privacy Glass achterin
  • Instappen en wegrijden zonder de sleutel te gebruiken
  • Dual-Zone Climate Control
  • Navigatie op het 10,5 Inch scherm
  • 12,3 Inch digitaal instrumentarium
  • Instapverlichting en verlichte opbergvakken in het interieur
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Achteruittijcamera
  • Adaptive Cruise Control (inclusief nagenoeg alle bekende en moderne veiligheidssystemen)

Op ons testmodel zit ook een aantal opties. De lak, genaamd Urban Khaki, kost 350 euro’s extra. Zijden we optie’s? We bedoelden optie. Enkelvoud.

Conclusie rijtest Toyota Corolla Cross 1.8 Dynamic

De Toyota Corolla Cross 1.8 Dynamic is een eenvoudige SUV die erg gemakkelijk is in het gebruik. Alles is simpel en makkelijk te gebruiken en te vinden. De ruimte in de auto is ruim voldoende en de auto verbruikt erg weinig brandstof. Het interieur is iets té pianolakkig waardoor er erg veel vingerafdrukken achterblijven en het scherm heeft geen écht homescherm. Maar goed, daarvoor zouden we hem zeker niet laten staan. Het is namelijk gewoon echt een hele prettige auto. Misschien is het wel dé dagelijkse auto, vooral in deze simpele basisuitvoering.

De Toyota Corolla Cross in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 38.195,- euro (in België vanaf 34.880,- euro). Het testmodel van ons is de bijna goedkoopste uitvoering in het gamma, de Dynamic. Met alle optie (enkelvoud) erbij komen wij uit op ongeveer 40.545,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger .

Categorieën

4 REACTIES
Reageren

  1. Frank schreef:

    De B-syand is niet bedoeld om extra energie terug te winnen, maar om ouderwets af te remmen op de benzinemotor. Dit gebruik je tijdens lange afdalingen in de bergen.
    Op de Power meter kun je dit ook zien. Het rechargen neemt niet toe, maar het benzinemotor toerental wel.
    Zou verwachten dat een autojournalist dit zou weten.

  2. Leo schreef:

    Het grootste nadeel van de toyota is het feit dat je er minimaal of niks achterkant hangen. Voor mij een reden om geen toyota te kopen

  3. Rob schreef:

    1 lullig dingetje maar toch wel kwalijk voor een journalist: zijden is met e, i.

  4. Paul schreef:

    Leuk artikel! Ik snap wel dat dit een hele fijne en praktische auto is. Als hij wat meer gewicht zou kunnen trekken, dan zou ik hem zo kopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *