Onze Japanse vrienden van Toyota zijn al decennia de maatstaf voor betrouwbaar hybride rijden. De Prius trok aan de hybridebeweging en sindsdien verkoopt Toyota nagenoeg alleen maar hybride auto’s. Dat lijkt goed te gaan, want de Aygo X rijdt in massa’s over de wegen van Neerlandia. Ook deze Toyota Corolla Cross doet het goed. De SUV die tussen de CH-R en de RAV-4 zit, is een echte verkoopknaller. Wij vinden dat erg logisch.

SterktesZwaktes
+ Ruimte– Plastic interieur
+ Eenvoud– Motorgeluid
+ Verbruik– Geen cruise control in B-stand

Wat is de Toyota Corolla Cross?

De Toyota Corolla Cross is een SUV die Toyota nu al een tijdje aanbiedt. Het is een eenvoudig-ogende auto die toch erg duidelijk een Toyota is. Welke uitvoering je ook kiest, de dikke plastic randen en details blijven. Dit zorgt voor een robuust uiterlijk die zich dus over de gehele range van de Toyota Corolla Cross uitspreidt.

Dit is de eerste van Toyota met de vijfde generatie hybride aandrijflijn. Dit zal dan ook hoogstwaarschijnlijk de aandrijflijn worden die in de nieuwe CH-R geleverd zal worden. Deze auto is voorlopig alleen nog maar verkrijgbaar met 197pk, later (of nu, ligt aan wanneer u dit leest) komt er ook een 1.8 uitvoering met 140pk, die volgens Toyota de verkoopknaller gaat worden in Nederland.

Wij reden in een Toyota Corolla Cross 2.0 High Power Hybrid Launch Edition. De Launch Edition is nu niet meer verkrijgbaar, maar is nagenoeg identiek aan de huidige Executive uitvoering. De tweeliter viercilinder is gekoppeld aan een continu variabele transmissie (CVT) en samen zorgen die voor een acceleratie naar de 100 kilometer per uur in 7,7 seconden. De top ligt bij 180 kilometer per uur.

Hoe rijdt hij?

Er is niks eenvoudiger dan een Toyota Corolla Cross. De sleutel is makkelijk, de handgrepen zijn makkelijk, alles is makkelijk. De auto gaat vanzelf open als je in de buurt komt met de sleutel. Open de deur en ga zitten op de bestuurdersstoel, die je elektrisch kan afstellen met gemakkelijke knoppen. Spiegels goedzetten? Precies, gemakkelijk met de bekende joystick op de bestuurdersdeur. Stuur instellen? Precies op de plek waar het hoort. U snapt waar ik heen wil.

Naast dat het interieur een beetje plastic fantastic is, is het wel erg overzichtelijk en functioneel. Geen onlogische knoppen of rare schermen. Gewoon voor alles wat je vaak gebruitk een drukknop en de rest kan je in het scherm vinden. Zelfs de pook is eenvoudig, die kan je gewoon ouderwets heen en weer ratelen van P helemaal naar B.

Als je vertrekt, is het eerst even iets onwennig omdat de CVT natuurlijk niet echt schakelt. Maar, daar wen je snel aan. De acceleratie is ruim voldoende, de auto is niet snel, maar wel vlot. Het rijden zelf gaat erg gemakkelijk. Het stuur is licht en voorspelbaar, de pedalen insgelijks. Zicht rondom heb je genoeg, de zijspiegels zijn namelijk erg groot en geven daardoor superieur overzicht. Ook de 360 graden camera is fijn, het autootje op het scherm is namelijk doorzichtig, dus je ziet alles perfect. De vering is lekker vergeeflijk. Goed strak tijdens het bochtenwerk maar lekker soepel over heuvels. Een echte VINEX-wijk-rally-setup dus.

Sterke punten

Waarom koopt men een Toyota? Juist. Ruimte, eenvoud en betrouwbaarheid. Die laatste twee hebben wij al even kort benoemd, maar nu gaan we in op nummer een. De ruimte in de Toyota Corolla Cross is gewoon ruim voldoende. De achterbak is super ruim en de ruimte in de cockpit is zeker voldoende. Heb je een vakantieauto nodig voor je (jonge) gezin of je tripje naar de Veluwe met de kleinkinderen? Dan is dit je auto.

Een ander pluspunt is de hiervoor al meermaals benoemde eenvoud van de Toyota Corolla Cross. Voor alles wat je nodig hebt, is een duidelijke knop. Alles zit op een logische plek en is makkelijk te vinden en te bedienen. Het bedienen van de auto is gemakkelijk en vanzelfsprekend.

Daarnaast is de Toyota Corolla Cross gewoon een erg zuinige auto. Als je er normaal mee rijdt (niet te snel accelereren etc.) en een klein beetje let op je recuperatief remmen, rijdt de auto erg zuinig. 5 liter per 100 km zou dan haalbaar moeten zijn. Dat is 1 op 20. Wij hebben met ons normale rijgedrag en soms een sportief uitstapje een gemiddeld verbruik van 5,6 op 100 gehaald in een week rijden. Dat is ongeveer 1 op 18.

Zwakke punten

Een klein minpunt voor ons was het hoge gehalte aan plastic in het interieur. Het interieur van Toyota Corolla Cross is niet lelijk, maar het is geen hoogstaand designwonder. Ook de materialen zijn niet goedkoop of lelijk, maar spannend is anders. Het enige wat jammer is, is dat op sommige raak- en zichtvlakken gebruik is gemaakt van het typische goedkope glimmende autoplastic. Dit vinden wij toch zonde, vooral op de topuitvoering. Praktisch is het wel, bijvoorbeeld als je iets laat vallen of iets dergelijks.

Tijdens rustig rijden, is er totaal geen nood aan de man. Maar, bij (ietwat vlotte) acceleratie, bijvoorbeeld een viaduct over, maakt de tweeliter best veel kabaal. Dit komt deels ook door de CVT-bak. De toeren blijven nagenoeg gelijk, bijpassend aan de situatie. Dit betekent dat je bij harde acceleratie een tweeliter viercilinder hebt die continu op zijn piekvermogen aan het dreunen is. Kortom: de motor is soms vrij luidruchtig.

De versnellingsbak van de Toyota Corolla Cross heeft natuurlijk een P, R, N, D en een B. Die B is, net als bij erg veel auto’s, de recuperatief-remmen-stand. In die stand remt de auto dus meer op de batterij zodat die sneller oplaadt. Dit vinden wij altijd fijn rijden. Jammer genoeg kan je in de B-stand de cruise control niet aanzetten. Daarvoor moet je dus tijdens het rijden op de snelweg ‘terugschakelen’ naar de D van drive. Gek en vervelend is dat.

Uitrusting

De hoogste uitvoering, de Executive (of in ons geval de Launch), is standaard uitgerust met de vele gemakken die men tegenkomt op een auto tegenwoordig. Verder is standaard op deze uitvoering de 360-graden camera, volledig lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen en een premium JBL audiosysteem. Optioneel op onze auto was het panoramadak en de mooie lavarode metallic lak.

Conclusie rijtest Toyota Corolla Cross

De Toyota Corolla Cross is een SUV die erg gemakkelijk is in het gebruik. Alles is simpel en makkelijk te gebruiken en te vinden. De ruimte in de auto is ruim voldoende en de auto verbruikt erg weinig brandstof. Het interieur is iets té plastic en de motor maakt soms iets té veel geluid, maar goed, dat nemen we voor lief. Het is namelijk gewoon echt een hele prettige auto. Misschien is het wel dé dagelijkse auto.

De Toyota Corolla Cross in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 36.095,- euro. Het testmodel van ons is de duurste uitvoering in het gamma, de Launch Edition (nu Executive). Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 50.000,- euro.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *