De Toyota Corolla Touring Sports als diesel-killer

Toyota Corolla Touring Sports

Volgens Toyota is diesel verleden tijd. Voor dieselrijders die een nieuwe auto zoeken, komt Toyota met de High Power Hybrid, onder andere verkrijgbaar op de Toyota Corolla Touring Sports. Wij kregen een felrode Corolla in de uitvoering Business Sport Intro mee om een weekje te testen.

Sportief uiterlijk

De naam Corolla is geen onbekende: in de jaren ’80 en ’90 reden er duizenden Corolla’s rond in Nederland. Nu is de naam weer terug, maar eigenlijk is het de opvolger van de Toyota Auris. De Corolla en de Auris waren altijd goede, betrouwbare maar wat saaie auto’s, dus dit was ook onze verwachting van deze nieuwe Corolla. Deze verwachting hebben we enigszins moeten bijstellen.

Laten we eerlijk zijn: de Toyota Corolla Tourer Sports ziet er goed uit. Elementen van de Auris zijn nog duidelijk te herkennen, maar de grille voorop is groter geworden terwijl de koplampen en achterlichten nog dunner zijn. Het ziet er allemaal gelikt uit. Een dubbele uitlaat steekt eigenwijs onder de sportieve achterbumper uit: bijzonder voor een hybride. Gekleed in de opvallende “emotional red” lak staat hier een sportief ogende stationwagon.

In het interieur dragen stoere sportstoelen met leer en alcantra bij aan de sportieve uitstraling. De mensen achterin moeten het doen met een normale achterbank, maar deze biedt wel voldoende ruimte. Ook voor volwassenen is er beenruimte genoeg en dankzij het lange dak is de hoofdruimte geen probleem. De elektrische achterklep biedt ruimte aan een enorme kofferruimte. Er past lading van een meter lang in zonder dat de achterbank plat hoeft. Onder de vloer is dankzij het ontbreken van een reservewiel ook nog een flinke opbergruimte.

High Power Hybrid

De Toyota Corolla Touring Sports Hybrid Business Sports Intro (wat een naam, zeg!) heeft niet voor niks twee keer het woord “sport” in zijn naam. Het is een high power hybrid: de elektrische motor is gekoppeld aan een 2-liter benzinemotor die 180pk levert. Dat is aardig wat meer dan de 122pk die de kleinere hybridemotor levert. De motor is gekoppeld aan een CVT-versnellingsbak.

Het rijgedrag sluit aan bij het sportieve uiterlijk: de Corolla Tourer Sports rijdt lekker vlot. Aan acceleratie is geen gebrek en de CVT heeft altijd de juiste gang. Als je het gas flink intrapt, klimt de motor naar bijna 6000 toeren, wat geen mooi motorgeluid oplevert, maar het helpt je wel vlot naar een hogere snelheid. Vooral in sportmodus ben je met hulp van de elektromotoren snel weg bij verkeerslichten en dankzij de lichte besturing beweegt de Corolla vlot door het verkeer.

Als je wat rustiger rijdt, wordt de Corolla bijna een geheel andere auto. Er valt een rust over de auto en in de auto wordt het opvallend stil. De sportieve stationwagon verandert in een comfortabele reisauto voor het hele gezin. Bij een rustig rijgedrag is het halen van een verbruik van 1 op 20 geen enkel probleem, vooral in de eco-modus. Uiteraard is het verbruik een stuk meer als je sportief rijdt, maar zelfs dan is 1 op 16 niet extreem slecht voor zo’n flinke auto.

Head up display

Op de snelweg vonden we de Corolla soms wel wat zoekerig, maar dit leek minder met de rijbaanassistent uitgeschakeld. Deze is soms erg opdringerig: hij piept al voor je de lijn over bent. Samen met de adaptive cruise control werkt de rijbaanassistent wel heel fijn: de auto rijdt bijna zichzelf. De Toyota Corolla Touring Sports is met z’n 4,65 meter aardig lang, dus de dodehoek-waarschuwing is erg handig bij het achteruitrijden.

Het handigste stukje techniek in de Corolla is echter de head up display, die allerlei informatie  projecteert in de voorruit. Dit werkt heel erg goed en went heel erg snel. Je hoeft je ogen niet meer van de weg te halen om je snelheid te checken. Een verkeersbordje toont ook wat de maximumsnelheid is. Dit verkeersbordje kleurt rood als je te hard rijdt en als je net zo bent als wij, dan gebruik je het rood wordende bolletje in je ooghoeken al snel als indicatie dan je hard genoeg rijdt.

Corolla

Niet alleen de snelheid wordt getoond, maar ook navigatiepijlen verschijnen in de voorruit. Eigenlijk is met zo’n head up display een dashboard niet meer nodig, zeker niet als je ook nog een groot touchscreen op de middenconsole hebt. Navigatie-instructies op drie schermen tegelijk is wat overbodig. Wij willen snel zo’n head up display in alle auto’s.

Opgeruimd dashboard

De snelheidsmeter op het dashboard is eigenlijk overbodig, maar het is toch leuk dat je kunt kiezen uit drie verschillende ontwerpen: klassiek, digitaal en gecombineerd. Het leren stuur is wat glad maar ligt wel lekker in de hand en de knoppen zitten op een logische plaats. We hebben ons eerder afgevraagd waarom er schakelflippers achter het stuur zitten bij een CVT-automaat, want gebruiken doe je ze niet.

Het dashboard is een opgeruimd geheel en is afgewerkt met gekleurde stiksels. Zoals je vaker ziet, lijkt het duidelijke 8-inch touchscreen op het dashboard geplakt. De JBL geluidsinstallatie met subwoofer produceert een prettig geluid, al vergisten we ons vaak in de knoppen: dan zetten we de temperatuur lager in plaats van de radio zachter. Gelukkig kun je de radio ook via het stuur bedienen. De middenconsole is afgewerkt in glanzend zwart, wat wel heel chic staat maar soms wel hinderlijk de buitenwereld reflecteert.

Dieselkiller?

De Corolla Touring Sports met High Power Hybrid is dus een fijne, sportieve stationwagen. Hij biedt een zee aan ruimte en hij is ook nog eens erg zuinig. Op deze gebieden kan hij dus zeker de concurrentie aan met moderne dieselauto’s. Toch is er één gebied waar de Corolla het niet gaat winnen: door de hybride aandrijflijn mag hij maar 750 kilo trekken. Voor mensen die graag een caravan of een andere aanhangwagen trekken, is dit een afknapper. Is dit geen probleem voor je, dan kun je met deze Corolla niet mis gaan.

De Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Business Sport Intro zoals wij hem reden staat bij de dealer voor 37.595 Euro.