Toyota RAV4 hybrid rijtest

De nieuwe RAV4 moet meer lol bieden, aldus Toyota. Kijk, dat horen we graag over auto’s. We namen de nieuwe Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Bi-tone een weekje op pad voor een rijtest. 

Indrukwekkende verschijning

De volledig nieuwe Toyota RAV4 is een imposante verschijning. Hij is een stuk vierkanter dan de vorige generatie. Hij is ook iets langer en breder dan de oude, maar staat wel iets hoger op de wielen en is tegelijkertijd iets lager. Met zijn bijna vlakke motorkap en het rechte dak heeft hij van de zijkant iets weg van een off-roader. De RAV4 heeft vooral een stoere uitstraling, met name aan de voorkant waar koplampen en grille samen een booskijkend gezicht vormen.

De stoere uitstraling gaat in de Bi-tone uitvoering verder met zwarte 18-inch velgen en zwart-metallic gespoten delen, zoals het dak, delen van de bumpers en de wielkastbeschermers. Dit laatste is apart: ze dragen bij aan het karakter van de RAV4 maar hoe handig is het om wielkastbeschermers metallic te spuiten?

Opgeruimd dashboard

De leer met alcantara stoelen zijn vrij hard maar bieden voldoende steun. Vóór de bestuurder staat de grote digitale snelheidsmeter, met de andere, niet-digitale meters er links en rechts naast. Het dashboard ziet er opgeruimd uit en biedt vooral horizontale lijnen, waardoor de auto van binnen extra breed lijkt.

Het interieur is afgezet met gevoerd, blauw gestikt leer. In het midden van het dashboard prijkt een duidelijk leesbaar 7-inch beeldscherm, waarbij gelukkig de meeste functies te bedienen zijn met echte knoppen. De grootste draaiknop is voor de klimaatbediening, wat soms verwarrend werkt als je het volume van de radio wil aanpassen. Uit de hoge middenconsole steekt een klein pookje voor de automaat, met daarachter een enorm opbergvak, dat tevens dient als comfortabele armsteun.

De kracht van de RAV4 is de ruimte die hij biedt. Zowel voorin als achterin zitten zelfs de grootste volwassen comfortabel met voldoende hoofd- en beenruimte. De bagageruimte is eveneens groot. Het zicht rondom is uitstekend. Gecombineerd met alle camera’s en de dode-hoek-assistent heb je altijd in de gaten wat er rondom de RAV4 gebeurt.

Maar hoe rijdt hij nu?

Het geheel nieuwe platform is ontworpen voor de hybride technologie. De RAV4 die we testten is uitgerust met een elektromotor in combinatie met een 2,5 liter viercylinder benzinemotor, die samen 218pk leveren. Ondanks de grootte en het gewicht van ruim 1600 kilo komt de Rav4 uitstekend mee met het verkeer. Vlot rijden is totaal geen probleem.

Wat opvalt is de strakke wegligging: de RAV4 geeft geen krimp als je op snelheid de bocht door wilt. Dit geeft veel vertrouwen tijdens het rijden. De RAV4 voelt hierdoor niet als een heel grote auto. Hier zit duidelijk de lol die Toyota in de RAV4 wilde stoppen.

Vlot rijden mag dan geen probleem zijn, het moet wel met mate gebeuren. Geef ineens vol gas, bijvoorbeeld om snel nog iemand in te halen, en vanonder de motorkap laat de Rav4 een protestlied horen. De motor blijft dan hoog in de toeren en dat klinkt wel luid, maar niet sportief. Het is duidelijk dat de RAV4 verwacht dat je je wel netjes gedraagt.

Zuinig rijden met hybride

Volledig elektrisch rijden in de RAV4 is mogelijk, maar al snel schakelt de benzinemotor bij. De hybride technologie komt vooral tot zijn recht in de stad met veel stop&go-verkeer. Dit is eigenlijk vreemd want de RAV4 is veel meer een auto voor de snelweg, waar de hybride technologie alleen helpt het verbruik te drukken. Wij reden met veel snelweg bijna 1 op 17, wat natuurlijk heel netjes is voor zo’n grote auto. Volgens Toyota is onder de juiste omstandigheden 1 op 20 haalbaar. 

De Toyota RAV4 heeft drie rijmodi: eco, normal en sport. Deze bepalen vooral hoe het gaspedaal voelt: in eco-modus voelt de RAV4 als een zware vrachtwagen. In de sportmodus zit de motor juist snel hoog in de toeren. Op de snelweg was het verschil in snelheid bij dezelfde pedaalstand ongeveer 10km/u tussen de verschillende modi.

Ondanks dat de CVT-versnellingsbak geen echte versnellingen kent, is er toch een manuele optie: je kunt via de pook schakelen, maar achter het stuur zitten zelfs twee flippers. Wij hebben geen toegevoegde waarde gevonden aan handmatig schakelen: de versnellingen zijn puur software-matig. De flippers lijken er dan ook vooral voor de sier te zitten.

Snufjes

Onze testauto was rijk uitgerust. Het meest onder de indruk waren we van de slimme achteruitkijkspiegel, die kan veranderen in een beeldscherm. De adaptive cruise control houdt zelf afstand tot je voorganger en is vooral heel handig in de file. Gecombineerd met de rijbaanassistent rijdt de auto eigenlijk zichzelf. Deze rijbaanassistent houd je keurig binnen de lijntjes, maar bij het naderen van de belijning piept hij al en dat is bij de brede RAV4 dus erg vaak.

De RAV4 is rijkelijk voorzien van camera’s. Bij het achteruitrijden of als je dicht bij een obstakel komt, wordt een bovenaanzicht van de auto getoond. Dit is erg handig, maar soms is het beeld heel snel weer uitgeschakeld terwijl je nog zou willen zien. De achteruitrijcamera heeft ook een cross traffic alert, die je waarschuwt voor voertuigen van links en rechts als je achteruit rijdt.

toyota RAV4 hybrid rijtest 2019

Conclusie rijtest Toyota RAV4

De nieuwe Toyota RAV4 is groot zonder patserig te zijn, hij is vlot zonder sportief te zijn en ziet er goed uit zonder heel bijzonder te zijn. Boven alles is de Rav4 een fijne, comfortabele reiswagen.

De versie die wij reden (RAV4 2.5 hybrid 2WD bi-tone met Innovation Pack) staat bij de dealer voor € 49.390,-

toyota RAV4 hybrid rijtest conclusie 2019Camera-credits: Arnold Holler

Categorieën