Fiat Panda Cross Hybrid
SterktesZwaktes
– Simpel in gebruik– Verouderd model
– Rijdt relatief zuinig– Leunt in de bochten
– Opvallend uiterlijk– Aandrijving is niet de vlotste

De Fiat Panda is inmiddels een begrip geworden in de autowereld. Het beroemde ontwerp van Giorgetto Giugiaro is nog steeds ruimschoots te vinden in de steden en bergen van Italië. Ons testmodel mag dan 40 jaar jonger zijn dan het origineel, de basisprincipes zijn hetzelfde gebleven. Simpel en slim vervoer voor iedereen. Wij gingen op pad met de Fiat Panda Cross Hybrid, om te kijken of die dit trucje nog steeds even goed beheerst als zijn voorgangers.

Fiat Panda Kubus
Simpel en slim

Wat is de Fiat Panda Cross Hybrid?

Om te beginnen is de Fiat Panda Cross Hybrid de volgende logische stap voor het concept van de Panda. In 40 jaar tijd zijn er slechts drie generaties geweest waarin gemak en het gezin centraal hebben gestaan. Inmiddels is de derde generatie al 8 jaar onder ons en heeft Fiat zijn kleine kubus een make-over gegeven. De auto is iets verhoogd en de carrosserie is aangekleed met een paar panelen die ons bekend voorkomen van de 4×4 Cross. Ook heeft de Panda een vernieuwde aandrijving meegekregen om zo aan de verscherpte emissie-eisen te kunnen voldoen.

Hybrid Panda Cross
Hybrid power

Hoe rijdt het?

Ook de Panda gaat met zijn tijd mee en daarom levert Fiat tegenwoordig zijn vierkante voertuig met een hybride aandrijving. Deze motorisering is ook te vinden in de Fiat 500 Hybrid, maar past beter bij het karakter van de Panda. Het 999cc drie cilinderblok weet ongeveer 1 op 20,2 km/l te rijden, wat ongeveer gelijk is aan de 500 Hybrid. Echter deed de Panda Cross Hybrid dit in de winter en de 500 in hartje zomer. De acceleratie van het blok begint pas echt vanaf ongeveer 4.000 toeren. Dit is echter geen probleem want de Panda geeft je nooit het gevoel haastig te willen gaan rijden.

Verbruik Fiat Panda Cross Hybrid
1 op 20,2 km/l

In tegenstelling tot de 500, voelt de Panda Cross een stuk kalmer aan. Het stoere uiterlijk van de auto is hier mede voor verantwoordelijk. De carrosserie staat namelijk iets hoger op zijn wielen, wat weer resulteert in een hogere zitpositie. Ook de veerweg is hiervoor verhoogd waardoor de Panda wel iets meer leunt door de bochten. Dit gebeurt nooit op een vervelende manier, maar het geeft de auto niet het scherpe gevoel van zijn stijlvolle broertje. Normaal gesproken is dit wellicht vervelend, maar in dit geval zorgt het ervoor dat de aandrijving veel beter bij de auto past!

Fiat Panda Cross zonsondergang
Cross, maar geen 4×4

Sterke punten Fiat Panda Cross Hybrid

Simpliciteit is waar het om draait bij de Panda. Alles is namelijk te bedienen door een ouderwetse knop, kennen jullie die nog? Waar menig merk druk bezig is om overal touchscreens te plaatsen, kiest Fiat voor een oude maar bewezen route. Tuurlijk heeft dit ook te maken met de leeftijd van de auto, maar het zorgt er wel voor dat alles vanaf het eerste moment makkelijk te bedienen is. Ook het dashboard is eenvoudig ingericht. Een kilometerteller, een toerenteller en een kleine display met informatie over de auto zoals verbruik of de regeneratiekracht in kWh.

Het regenereren van de remenergie wordt tevens ook op een eenvoudige manier aangegeven. Tijdens het remmen loopt er op het display een balkje vol met remenergie, des te voller het balkje des te meer energie. Deze energie kreeg van ons al snel de term ‘Panda Power’. Deze energie wordt vervolgens weer gebruikt tijdens het accelereren op bijvoorbeeld een oprit van de snelweg.

regeneratie Panda Cross Hybrid
Opgespaarde Panda Power in kWh

Om verder brandstofverbruik te minimaliseren wordt er ook gebruik gemaakt van een start stopsysteem. Wanneer er op het display een grote N staat, zet je de auto in neutraal en gaat de motor uit. Als het verkeer vervolgens alsnog doorrijdt dan geeft de Panda aan naar welke versnelling er geschakeld kan worden. Op het gebied van styling heeft Fiat hard zijn best gedaan om de Panda Cross Hybrid aantrekkelijk te maken. Het thema van de auto is de afgeronde kubus en dit is werkelijk overal in terug te vinden. Het stuur, de knoppen, de ventilatieroosters, de tellers, de deurhendels, de lampen, de wielnaaf en zelfs de versnellingspook zijn allemaal in deze vorm!

Fiat Panda Cross interieur
Tel de afgeronde kubussen

Voor een auto van € 14.420,- heeft de design-afdeling flink wat kosten mogen maken. Het dashboard is net zoals de buitenkant in ‘Verde Rugiada’ uitgevoerd. De harde kunststofdelen hebben weer een leuk patroon gekregen in de vorm van de letters PANDA. Op detailniveau is er dus genoeg te vinden.

Panda belettering
Een simpele woordzoeker

Zwakke punten Fiat Panda Cross Hybrid

De kracht van de Panda is tevens zijn grootste zwakte, want de beperkingen kunnen soms ook voor irritaties zorgen. Zo kan er met een knop op de ruitenwisserhendel verschillende informatie bekeken worden op het display tussen de tellers. Wanneer je bijvoorbeeld de overgebleven actieradius wilt bekijken dan is dit één keer klikken. Als je vervolgens weer terug wilt naar het vorige scherm, dan zal er nogmaals 14 keer op de knop gedrukt moeten worden! Ook op infotainment gebied is het inmiddels redelijk gedateerd. De radio heeft nog een ouderwets klein display en de navigatie zal moeten komen vanuit een ingeklemde smartphone. De Fiat Panda Cross Hybrid komt namelijk met een telefoon klem om zo via een smartphone de navigatie in te stellen. Onze Samsung Galaxy S20 Ultra pastte er goed in. Deze klem is niet direct heel storend, maar modern ziet het er niet uit.

Telefoonhouder Panda Cross Hybrid
Zowel portrait als landscape

Deze zwakke punten komen voornamelijk naar boven wanneer de Panda vergeleken wordt met zijn directe concurrenten. Zo komt de nieuwe Hyundai i10 al standaard met Cruise control en een 3,5 inch multimediascherm. Beide opties zijn niet op de Panda Cross aanwezig. Daarnaast is het uiterlijk, ondanks zijn charme, inmiddels ook gedateerd in vergelijking met de concurrentie.

Fiat Panda Kubus
charmant uiterlijk

Uitrusting

Op onze Launch edition van € 15.644,- zijn de voorstoelen bekleed met SEAQUAL vezels. Het SEAQUAL-initiatief gebruikt plastic dat uit de zee is gehaald en maakt hier kunstvezels van. Het moet gezegd worden, de stoelen zitten uitstekend. Ze zijn duidelijk gericht op comfort en niet op sportiviteit. De Panda Cross staat iets hoger op zijn pootjes dan zijn Easy of Pop stadgenoot. Dit wordt geaccentueerd door een bodykit dat exact lijkt op de Cross 4×4 uitvoering. Ook zijn de 15 inch velgen voorzien van plastic inserts, deze beschermen de velgen tegen rotsen, modder maar voornamelijk stoepranden. De Panda Cross is namelijk niet voorzien van vierwielaandrijving.

Seaqual
Seaqual stoel

Binnenin is het gekleurde dashboard voorzien van diverse opbergvakken. Een groot open vak in het dashboard wordt aan de passagierskant vergezeld met een dashboardkastje. De climate control knoppen zijn onder de radio gesitueerd en werken met een paar simpele knoppen. Omhoog voor warmer, omlaag voor kouder en een knop om de voorruit te ontwasemen, kortom simpel. Het bereik van de temperatuur is naast Low en High tevens erg Mediterraans te noemen… Zo is de maximumstand een heerlijk zomerse 32 graden.

32 graden in een Fiat Panda
Mediterraans warm

Op praktisch gebied is de Panda uiteraard de betere keuze van de twee kleinste Fiat´s. Door de extra deuren en de hogere zitting is de Panda Cross beter geschikt voor de familie. Als de achterbank naar beneden is geklapt komt de kwaliteit van de kubus-vorm wederom naar voren. Er ontstaat geen vlakke vloer, maar de ruimte is alsnog groot genoeg om een 55 inch TV in te kunnen vervoeren, mits de achterklep goed is vastgebonden uiteraard.

Samsung tv in Fiat Panda
Past, bijna

Conclusie Fiat Panda Cross Hybrid

Fiat heeft zijn best gedaan om in het A-segment twee modellen met een geheel eigen identiteit te creëren. Ondanks dat zowel de Panda als de hybride 500 al op leeftijd zijn, hebben ze allebei nog genoeg te bieden. In het geval van de Panda Cross Hybrid zijn zuinig rijden en gemak de belangrijkste troeven. Het ontwerp is inmiddels gedateerd te noemen, maar de stoere bodykit en de verhoogde zitpositie geven de Panda een positieve nieuwe look. Met een verbruik van 1 op 20,2 l/km en een vanafprijs van € 14.420,- zijn de cijfers niet baanbrekend te noemen in dit segment. Echter weet de Panda Cross Hybrid net zoals zijn chique broertje op te vallen door anders te zijn. Zo anders zelfs, dat deze koele kubus eigenlijk het rijk voor zich alleen heeft.

Dames en heren, wij presenteren u, de A-segment Crossover!

Fiat Panda sunset
Compacte crossover
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *