De ene na de andere crossover en SUV wordt gepresenteerd, terwijl het a-segment langzaam uitsterft. Het lijkt wel of we alleen grote, hoge auto’s mogen kopen, vooral bij elektrische auto’s. De redding lijkt uit onverwachte hoek te komen. Voor deze rijtest reden we de MG 5, die zich als stationwagen duidelijk afzet tegen de andere elektrische modellen.

SterktesZwaktes
+ Prijs/kwaliteitverhouding– Bediening ACC
+ Ruimte– Opbergruimte kabel
+ Gebruiksgemak– Onthouden instellingen

Wat is de MG 5?

Kijk gewoon eens naar de MG 5. Wat zie je? Juist: een stationwagon. Zeker in het zilvergrijs van onze testauto is het eigenlijk maar een saaie auto. En dat is maar goed ook. Het typeert de MG 5: gewoon een stationwagon, maar dan elektrisch. Geen toeters en bellen, geen ingewikkelde ontwerpsnufjes of modieuze tierelantijntjes. Een doodnormale stationwagon, waarin jij met je gezin en/of voor je werk comfortabel mee op pad kan en waarin je achterin lekker veel spullen kwijt kunt.

Rijtest MG 5
Grijze MG 5

Al in 2012 kwam er een auto met de naam MG 5 op de markt in China. Dit was een vrij saaie auto met een benzinemotor, die ook onder de namen Roewe 350 en Roewe i5 werd verkocht. Sinds 2019 kun je de MG 5 stationwagon ook in Groot Brittannië kopen: eerst met verbrandingsmotor, later als EV. Nu door een facelift de benzine-grille is vervangen door iets moderners, is de MG 5 geschikt voor de rest van Europa. Dit is dus geen Chinees experimentje, maar een auto die zijn sporen elders al ruimschoots heeft verdiend.

In uiterlijk lijkt de MG 5 dan ook een auto zoals we die kennen van vroeger. Alleen de smalle grille en laadopening verraadt dat dit iets nieuws is. De achterkant van de MG 5 is zo generiek als wat. Je herkent hem ook nauwelijks als elektrische auto, en juist dat maakt hem verfrissend. Geen fratsen, geen ‘kijk mij, ik ben elektrisch!’ In vergelijking met de MG 5 proberen al die elektrische crossovers ineens net iets te hard om ‘anders’ te zijn.

Hoe rijdt hij?

Achter het stuur van de MG 5 valt één ding op: MG heeft in ieder geval niet bespaard op het rijgedrag. Tijdens onze rijtest gedraagt de MG 5 precies zoals hij oogt: degelijk en simpel. Iedereen rijdt er zo mee weg. De pedalen reageren prettig en ook het stuurgedrag is goed. Natuurlijk is dit geen sportwagen, maar de elektrische aandrijving garandeert voldoende acceleratie. Sterker nog, in de sportstand heeft de MG 5 genoeg power om de gefrustreerde vertegenwoordiger uit te hangen.

Om het makkelijk te houden zijn er maar vier uitvoeringen van de MG 5. Je kunt kiezen tussen de gewone en de luxury, en tussen standard range en long range. Dat langere bereik haalt de long range niet alleen door een andere accu, maar ook door een lager vermogen. Met 157 pk heb je dan een bereik van 400 kilometer (WLTP). De standard range komt 80 kilometer minder ver, maar heeft wel 20 pk extra. Dankzij de 11 kW 3-fasenlader is de accu bij DC-laden na 40 minuten weer 80% vol.

In onze rijtest reden wij met de MG 5 Long Range, en wij kunnen bevestigen: 157 pk is voldoende voor deze auto, die net iets meer dan 1600 kilo weegt. Meer hebben normale mensen zoals jij en ik niet nodig. Ook de range is voldoende. We weten dat we het WLTP-bereik met een korrel zout moeten nemen, maar de MG 5 lijkt in de buurt te komen. Na een nachtje laden gaf het dashboard zelfs 419 kilometer bereik aan, al reden wij onder perfecte zomerse omstandigheden. Na een ritje van 18 kilometer stond de teller op 399 kilometer bereik, dus bijna wat het maximaal zou moeten zijn.

Laden MG 5
Grijs op grijs

Sterke punten

Met de MG ZS EV heeft het Chinese merk al eerder bewezen dat het over een ijzersterk concept beschikt: simpele elektrische auto’s voor een scherpe prijs. Ook de MG 5 is hier, met een startprijs onder de 35.000 Euro, een goed voorbeeld van. Je krijgt gewoon heel veel auto voor je geld. En waar de ZS EV nog een crossover is, doet de MG 5 nog een schepje bovenop de praktische bruikbaarheid in de vorm van die enorme vierkante laadruimte.

Met de achterbank plat slokt de MG 5 namelijk een enorme hoeveelheid spullen op: maar liefst 1367 liter. Het is een ruimte die je doet terugdenken aan die oude stationwagon van je vader, toen je nog met z’n allen op vakantie ging. Daarbij heeft de MG 5 ook geen hoge tildrempel. Alle spullen gaan er zo in, heerlijk! Met de achterbank omhoog meet de kofferruimte nog steeds 479 liter. Genoeg voor die kinderwagen dus. Daarbij mag hij een aanhangwagen van 500 kilo trekken.

Kofferbak liter MG 5
Genoeg ruimte voor al uw spullen

Voor die lage prijs levert MG echter geen sober aangeklede auto. De MG 5 van onze rijtest beschikt bijvoorbeeld over keurige neplederen stoelen, die heerlijk zitten. Ook het stuur is met nepleer bekleed, al vonden wij het toch wat goedkoop aanvoelen. Een beetje aluminium brak het vele plastic op het dashboard, maar zelfs dat plastic zag er uit als denim. Het interieur van de MG 5 is een beetje zoals meubels van de Ikea: niet duur, maar goed genoeg om je er niet voor te schamen.

Zwakke punten

Met al die ruimte is het wel jammer dat er geen speciaal plaatsje is voor de laadkabel. Die zwerft namelijk rond in de kofferbak. Bij de reserveband is geen plaats meer, en ook beschikt de MG 5 niet over een frunk. Dat is erg jammer, want nu moet je steeds opletten dat je geen spullen op de laadkabel zet, als je later wil laden. Of je moet de laadkabel voor de stoelen kwijt, maar dat is ook niet ideaal.

De software die op het 10,25-inch touchscreen draait, is stukken beter dan wat je in de eerste ZS EV kreeg. Het scherm is helder en reageert goed op aanraking. Dat moet ook wel, want bijvoorbeeld voor de temperatuurinstellingen zijn er geen fysieke knoppen. Het systeem start soms wat traag op: dan ben je de straat al uit voor de radio gaat spelen. Omdat er geen overbodige zaken op de MG 5 zitten, is de menustructuur eenvoudig en is alles makkelijk te vinden.

Interieur MG 5
Nee, er rijdt niet voor ons

Uitzondering hierop echter is de bediening voor de adaptive cruise control. Deze zit zo verstopt achter het stuur dat je hem nooit ziet. Deze stengel kan naar boven, naar beneden, naar voor, naar achter en ook nog eens draaien. Je zult deze functies echter uit je hoofd moeten leren, want de icoontjes op de stengel zie je niet. Alles went, maar het is wel lastig. En net als je denkt dat je het weet, pak je de verkeerde stengel en ben je je medeweggebruikers aan het seinen met groot licht.

Uitrusting

Die adaptive cruise control werkt overigens prima, als je hem eenmaal aan hebt. We hebben slechtere systemen gezien in auto’s die duurder waren. Informatie voor de adaptive cruise control domineert het 7-inch scherm achter het stuur. Dat is wat overbodig, want waarom moet zo groot getoond worden dat er een auto voor je rijdt, terwijl je dat door de voorruit zelf kan zien? De snelheidsmeter zit in vergelijking hierbij maar een beetje in een hoekje.

Het is in de technologie dat de lage prijs van de MG 5 wat doorschemert. Zo heb je een camera voor en achter, maar het beeld is even goed als die eerste digitale camera die je had eind jaren ‘90. De navigatie is alleen zichtbaar op het touchscreen, dus niet recht voor je. We hebben ook nog nooit een auto gehad met zo’n actief anti-collision systeem. Zonder in te grijpen geeft het systeem regelmatig een piepje om te melden dat de auto het gevaar ook heeft gezien. Hiermee gaf de MG 5 ons tijdens de rijtest een veilig gevoel.

MG 5 electric
Rijtest MG 5

De draaiknop voor de versnellingen werkt prettig. Het selecteren van de P gebeurt door de knop in te drukken, wat iets teveel lijkt op zo’n grote knop in de gemiddelde spelshow. Twee schakelaars, gelabeld ‘MODE’ en ‘KERS’ zijn voor de rijstanden en de regeneratiestand (for the record, het staat voor ‘Kinetische Energie Regeneratie Stand’). Helaas onthoudt de auto niet in welke stand je de auto achterlaat, dus zal je elke rit je favorieten moeten instellen.

Conclusie rijtest MG 5

We leven in een rare tijd als een normale, bijna saaie auto een verademing is. Eindelijk geen crossover die zijn buitenproportionele hoogte probeert te verbloemen met plastic opzetstukken. Eindelijk geen doorlopende lichtband als achterlicht. Geen auto die zijn elektrische aandrijving moet inwrijven door allerlei blauwe accenten of stekkerlogo’s. Fijn, een auto die gewoon ‘5’ heet, zonder onuitspreekbare naam met overbodige Q’s of Y’en.

De MG 5 is het tegenovergestelde van overbodig. De Chinezen bieden wat traditionele autobouwers nalaten: een gewone elektrische auto voor normale mensen. De auto van vroeger waar wij met weemoed aan terugdenken is door MG naar de huidige tijd getild. Alleen dat al maakt de MG 5 heel erg bijzonder.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *