Introductie Fiat 500X Hybrid

Fiat hoort sinds 16 januari 2021 tot Stellantis. Deze fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en de Groupe PSA zorgt voor Fiat dat er meer financiële middelen zijn om het programma te elektrificeren. Bedoeling van Fiat is om binnen enkele jaren volledig afscheid te nemen van de benzine- en dieselmotoren. Het eerste resultaat hiervan is de Fiat 500X Hybrid. Afgelopen week werd de auto aan de pers voorgesteld.

De technische kant

De Fiat 500X Hybrid heeft een 1,5 liter benzinemotor met turbo welke maximaal 130 pk levert, het koppel bedraagt maximaal 240 Nm. In aanvulling hierop heeft de 500X een elektromotor van 48 V/15 KW. Deze motor heeft een ondersteunende functie op die momenten dat het nodig is. Volledig elektrisch rijden kan tot een snelheid van ongeveer 30 kilometer per uur. De motoren zijn gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Deze combinatie zorgt voor een CO2 uitstoot en benzineverbruik dat 10% lager is.

Fiat wil met de 500X Hybrid concurreren met auto’s als de Ford Puma en de Toyota Yaris Cross. Dit is het B-segment SUV waarvan er jaarlijks zo’n dertig duizend worden verkocht. Een mooie markt dus om een graantje van mee te pikken.

Nieuw 500 logo voorop

La dolce vita

Het thema van de introductie was ‘La dolce vita’, letterlijk vertaald ‘het zoete leven’. Daarbij hoort het genieten van de mooie dingen van het leven. En dus mochten wij voor de testrit op pad met de meest luxe versie van de 500X, de Yacht Club Capri. Deze versie is uitgerust met een luxueus interieur in nautische stijl. Het ontwerp daarvan is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Yacht Club Capri, een van de meest exclusieve jachtclubs van Italië. Het omvat een wit lederen bekleding, speciale matten, houten afwerking op het dashboard en versnellingspook en een donkerblauwe soft-top. Met de soft-top geopend heb je een vrij zicht op de hemel. De dak opening meet 775 x 730 mm. Deze versie is enkel leverbaar in een blauwe carrosseriekleur, Blu Venezia. Deze kleur is ook verwerkt in de velgen.

Overigens merk je dat ook Fiat last heeft van leveringsproblemen. Was het voor de 500X eigenlijk de bedoeling in het dashboard een 10 inch scherm te plaatsen, omdat deze niet geleverd konden worden is het alsnog het bekende 7 inch scherm gebleven. En parkeersensoren voor, ook die ontbreken vanwege leveringsproblemen. Gelukkig is de achteruitrijcamera wel gewoon aanwezig.

Blauw, blauw, blauw

De eerste indruk

Met deze uitvoering van de 500X weet Fiat direct een gevoel van luxe op te roepen. Zeker met het dak volledig open is het een genot om alleen al in de auto te zitten. Een druk op de knop is voldoende om beide motoren startklaar te zetten. Rijden gaat erg soepel, je hebt eigenlijk niet in de gaten dat er geschakeld wordt. Dit rijden gebeurt dan ook nog in alle rust. Nooit is het motorgeluid hinderlijk aanwezig, zelfs niet bij fel accelereren. Daarbij blijkt overigens dat de 500X Hybrid geen hele snelle auto is. Maar dat is ook niet de reden waarom je een dergelijke auto koopt.

Wat valt op

Wat tijdens de rit erg opviel, is dat de auto op lage snelheid, rondom het punt wel/geen gas geven, erg schokkerig is. Filerijden is daarmee niet echt zijn hobby. Mogelijk is dit een punt wat door een betere afstelling van de motor te verhelpen is. Een ander praktisch punt is de beperkte ruimte bij het dashboardkastje. Met je benen in ‘normale positie’ is het kastje eigenlijk niet fatsoenlijk te openen. Maar meer valt er eigenlijk niet te klagen.

Vervoer ‘op niveau’

Prijzen

De prijzen van de Fiat 500X Hybrid beginnen bij € 32.190 voor de eenvoudige Club uitvoering. Via de Cross, Sport en Red loopt dit op naar de uitvoering Yacht Club Capri die wij hebben gereden. Deze heeft een prijskaartje van € 39.990.

De eerste indruk van de auto is positief. Op korte termijn krijgen wij de auto een weekje te leen om hem uitgebreid te testen. Nu maar hopen dat het weer dan mee zit…..

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.