Wat is de MG3?

Het Chinese MG doet in Nederland goede zaken met de ZS en de MG4, en stormt nu met de nieuwe MG3 nu ook het B-segment in. Dagelijksauto.nl kon als een van de eersten rijden met de jongste telg van de MG familie.

Sterke PuntenZwakke Punten
+ Ruim– Afwerking
+ Riante uitrusting – Lawaaiig
+ Prijs– Zitpositie

De MG3 is 4,1 meter lang en 1,5 meter hoog en is daarmee wat hoger en iets langer dan een Renault Clio. Dat MG een hybride in het B-segment lanceert is bijzonder. Het is waarschijnlijk een goede zet, want veel concurrentie is er niet op dit vlak. Toyota heeft de Yaris Hybrid en de Clio is sinds kort ook als hybride te bestellen. De compacte MG3 komt er voor nu alleen als hybride variant met standaard automaat, mogelijk volgt een handgeschakelde benzinevariant later.

Scherp prijsje

MG hangt ook per direct een zeer scherpe prijs aan de 3. Voor €22.769.euro is de instapper van jou en dan wordt je al best verwend. Standaard beschikt de MG3 over een 10,2 inch groot infotainmentscherm, Apple CarPlay- en Android Auto-integratie. climate control, cruise control, lane assist en een achteruitrijcamera, het zit er allemaal op.

Wanneer we de MG3 voor het eerst zien valt op dat hij voor een compacte auto vrij fors oogt. De (optionele) blauwe kleur maakt hem tot een opvallende verschijning. Toch is MG’s kleinste wat behoudender getekend dan zijn grote broer de MG4.  Het design zal geen koppen laten draaien, maar ook geen kopers afstoten.  

Losse knopjes

Wanneer we plaats nemen vallen op dat de stoelen bijzonder goed zitten. De stoelen bieden zijwaarts lekkere ondersteuning. Wel is het lastig om een goede zithouding te vinden, de verstelmogelijkheden zijn beperkt en het stuur is niet in diepte verstelbaar.

We rijden bij de introductie de duurste versie, de Luxury van 26.419 euro. Het dashboard en deurpanelen zijn bekleed met (nep)lederen accenten, met contrasterende stiksels. Daar omheen is er veel zwart en hard plastic te zien, met wat clusters in zwarte pianolak. De afwerking is zeker niet van het niveau van Volkswagen of Toyota. We noteren wat losse knopjes en scherpe randjes aan de plastic dashboarddelen. Maar daar is de prijs ook naar, en dat zullen we vaker denken tijdens deze test. Het centrale, standaard 10,2 inch grote, infotainmentscherm heeft mooie graphics en is redelijk snel.

Hoe rijdt het?

De hybride MG wordt aangedreven door een  102 pk met 128 Nm sterke 1.5 viercilinder benzinemotor en een 136 pk met 250 Nm sterke elektromotor. Samen zorgt dat voor een gecombineerd vermogen van maar liefst 192 pk.

De 3 komt dan ook vlot van zijn plek, je hebt nooit het idee dat iets tekort komt. Toch heb je niet het idee dat je met bijna 200 pk onderweg bent. De besturing is licht maar gevoelloos, de koets helt licht over in de bochten. Op rechte stukken is hij beter op zijn plek. De MG is een comfortabele auto, maar mist communicatie met de bestuurder. Je kunt je rijervaring aanpassen met de verschillende rijmodi; eco, normal en sport. Bij de eco stand wordt er flink bespaard op brandstof, door o.a. de airco af te knijpen. De sportmodus maakt de MG3 wat strakker en sneller in gebruik. Op de snelweg hadden we last van de zijwind, door de wat hoge koets. Op gemiddelde snelheid cruisen voldoet de MG3 prima, maar de drietraps automaat zorgt bij hogere snelheden voor flink wat motorgeluid in de cabine.

Op het 7 inch scherm recht voor de bestuurder wordt de info van de hybride, verbruik en EV info weergegeven. Je kunt zelf geen elektrische modus kiezen, de auto kiest zelf wanneer er elektrisch wordt gereden. In de praktijk is dat tot zo’n 50km per uur, dan slaat de brandstofmotor aan. In EV modus is de auto stil en comfortabel.  

Sterke punten

De MG3 biedt veel value for money. Voor 22.750 euro is er in dit segment, behalve de Dacia Sandero, geen concurrent te vinden die zoveel auto voor je geld biedt. De ruimte in combinatie met de uitrusting is voor 22.750 euro riant. We zouden na de instapversie niet eens een uitrustingsniveau verder kijken, tenzij je verslaafd bent aan stoelverwarming; dan moet je voor de Luxury variant gaan.

De bagageruimte meet 293 liter en dat is voor een kleine hybride gewoon prima. Het accupakket slokt vaak veel ruimte op. De Toyota Yaris zit op zo’n 286 liter. De MG3 wordt standaard uitgerust met camera’s voor en achter, die een mooi en scherp beeld geven bij inparkeren. Ook de 3D camera is een leuke feature.

Zwakke punten

Naast de eerder genoemde punten als afwerking en motorgeluid hadden wij gedurende de test ruzie met de climate control. Bij de ingestelde temperatuur van 22 graden werd er afwisselend of heel warme, of koude lucht de cabine ingeblazen. Alsof hij het zelf ook niet meer helemaal wist. De hoofdruimte voor bestuurder en passagiers zijn goed, de beenruimte achter is wel aan de krappe kant.

Uitrusting

De Luxury versie die wij reden was uitgerust met standaard climate control, adaptieve cruise control, navigatie, stoelverwarming, lane keep assist, Apple Carplay/Android Auto, parkeersensoren, parkeercamera’s, keyless entry, stuurwielverwarming, en een batterij aan assistentiesystemen. Die je overigens makkelijk kan bereiken (en uit zetten) door ze in te stellen onder de favorietenknop op je stuur.

Conclusie

Bij een knalblauwe compacte hatchback met 193 pk systeemvermogen verwacht je een dosis sportiviteit en rijplezier en dat zit er bij de MG3 helaas niet in. Daar tegenover staat dat MG een ruime en uitstekend uitgeruste hybride auto neerzet, voor een schappelijke prijs. We denken dat MG aan de onderkant van de markt een goede aanbieding heeft neergezet. Dacia, maak je borst maar nat.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *