Rijtest: MG ZS EV maakt elektrisch rijden goedkoop

Rijtest MG ZS EV
Sterktes Zwaktes
+ Veel ruimte voor weinig geld – Minder goede afwerking
+ Goed uitgerust – Verouderde gebruikersinterface
+ Prima rijgedrag – Enkele storingen tijdens rijtest

MG is dood, lang leve MG! Niet langer is MG een Engels sportwagenmerk, maar tegenwoordig is MG Chinees en maakt het SUV’s. Om te kijken of de vooroordelen over Chinese producten ook op deze auto van toepassing zijn, hadden we de rode MG ZS EV Luxury te leen voor een rijtest.

Wat is de MG ZS EV?

De volledig elektrische ZS EV is de eerste auto die het nieuwe MG in Europa wil verkopen. Toen het Engelse MG in 2006 failliet ging, is de merknaam uiteindelijk bij autoproducent SAIC Motors beland. Nu zal deze naam niet direct een belletje doen rinkelen, maar het is één van de vijf grootste autofabrikanten van China, eentje die onder andere nauw samenwerkt met Volkswagen en General Motors. Geen kleine jongen dus.

MG ZS EV

Vooroordelen zijn er genoeg over Chinese auto’s. Zo zouden Chinezen alles namaken. Als je naar de MG ZS EV kijkt, dan lijken de makers duidelijk geïnspireerd op de Renault Kadjar en de Mazda CX-5 – tot aan de bordeaux-rode kleur toe. Maar lijken niet alle SUV’s op elkaar? Hier staat in ieder geval een aantrekkelijke SUV, en bij die grote MG-badge denken mensen toch snel aan iets sportiefs.

Nu is de MG ZS EV met zijn 143pk (105kW) niet echt een sportauto. De 44,5 kWh accu geeft een bereik van 263 kilometer volgens WLTP. Niet echt indrukwekkend, maar voor dagelijkse ritten meer dan genoeg. Bij een snellader is de accu in 40 minuten weer voor 80% vol, en bij een publiek laadpunt is 7,5 uur laden voldoende voor een volle accu. Op die accu krijg je overigens 8 jaar (of 150.000km) garantie, dus de Chinezen hebben er vertrouwen in.

EVCableHook MG ZS EV

Anders dan de Chinese Landwind, die in 2005 hopeloos faalde bij crashtests, scoorde de MG ZS EV keurig de maximale score van 5 sterren bij EuroNCAP. Wat wél erg Chinees is aan de MG ZS EV is de prijs: hij is namelijk verkrijgbaar vanaf 30.985 Euro en dat is een stuk goedkoper dan vergelijkbare auto’s van de concurrentie. Maar is deze MG goedkope Chinese troep of een interessant alternatief?

Hoe rijdt hij?

Aangezien de MG ZS EV zoveel goedkoper is dan de concurrentie, kun je niet hetzelfde niveau van luxe verwachten. Het belangrijkste aan een auto is hoe hij rijdt, en dat gaat de MG ZS EV goed af. Het rijgedrag bij normaal rijden is goed, beter dan dat je zou verwachten gebaseerd op de lage prijs.

De MG ZS EV is geen snelle auto, al is die elektrische acceleratie vooral in de sport-stand wel aanwezig. Helaas zijn windgeruis en geluiden uit de aandrijving goed hoorbaar in het interieur. In bochten hangt de auto wat over maar hij laat zich gewillig door snellere bochten sturen. Het stuurgedrag is niet zo strak als zijn duurdere concurrenten maar het maakt de MG ZS EV geen slechte auto. Voor mensen die een elektrische SUV zoeken puur om van A naar B te rijden is deze auto ruim voldoende.

Sterke punten

De MG ZS EV is niet los te zien van zijn lage prijs. Je moet hem niet vergelijken met soortgelijke auto’s van de gevestigde merken, in plaats daarvan moet je kijken naar hoeveel auto je krijgt voor de prijs. In deze tijden, waarin elk automerk een premium automerk wil zijn, is de MG ZS EV een aangename verrassing. Hier is een auto die niet vol zit met luxe materialen en de nieuwste snufjes, maar gewoon een ruime elektrische auto voor een degelijke prijs.

MG ZS EV

Natuurlijk bestaat het interieur uit plastic en kunstleer, en is het ‘stiksel’ in het dashboard gewoon gegoten in het plastic, maar je hebt wel de ruimte. Hier kunnen vier volwassenen met gemak zitten, met genoeg hoofd- en beenruimte. De grote ramen en het optionele schuif/kanteldak versterken het gevoel van ruimte. Ook de kofferruimte is met 448 liter lekker ruim.

Alle functies laten zich goed bedienen. Voor de versnellingen zit er een grote draaiknop op de middenconsole. Je kunt kiezen uit drie rijmodi: normaal, eco of sport, die de gevoeligheid van het gaspedaal bepalen. Daarnaast kun je kiezen uit drie regeneratie-standen, te bedienen middels een knop met het label “KERS”. In de lichtste stand regenereert de MG bijna niet, maar ook de zwaarste stand is nog te licht voor one-pedal driving.

Zwakke punten

Ondanks de lage prijs van de MG ZS EV vormt de afwerking toch het grootste minpunt. De zit achter het stuur verraadt de Chinese afkomst: die is gemaakt voor kleinere mensen, dus je zit vrij hoog. Het dashboard is bijna ouderwets met twee analoge klokken (snelheid en power) en een piepklein kleurenschermpje ertussen voor overige informatie. Waar zie je dat nog, zeker in een elektrische auto?

Dashboard MG ZS EV

De middenconsole wordt gedomineerd door een groot 8 inch touchscreen. Dit is duidelijk leesbaar maar de software is traag en ouderwets. De interfaces lijken ontworpen in de jaren ’90. Wil je na het starten meteen de navigatie gebruiken, dan zul je toch eerst moeten wachten tot die is opgestart. Misschien zijn we erg verwend met onze auto’s, maar we vonden het ook bijzonder dat we nergens de temperatuur konden instellen: de kachel kon alleen warmer of kouder. Het is lang geleden dat we dit in een auto zagen.

Hier komen toch de vooroordelen over Chinese producten naar boven: het ziet er in eerste oogopslag goed uit, maar bij nadere inspectie zie je kwaliteitsproblemen. Sommige knopjes zijn van matige kwaliteit en reageren pas na twee of drie keer drukken. Ondanks dat we de gordels vast hadden, bleef in onze testauto het waarschuwingslampje van de gordels in het dashboard constant branden. Het vreemdst vonden wij dat de voorruit van onze testauto kraakte als we over een hobbel reden. Dit zijn de dingen die verraden dat je met een goedkope auto onderweg bent.

Uitrusting

De MG ZS EV mag dan wel gunstig geprijsd zijn, het wil niet zeggen dat het een kale auto is. Vooral in de Luxury-uitvoering zoals onze testauto is het een rijk uitgeruste auto. Maar ook hier geldt: het is er wel, maar het is niet zo verfijnd als bij duurdere auto’s.

Zo werkt de adaptive cruise control naar behoren, maar erg intelligent is hij niet. Het duurt vrij lang voor de auto de ingestelde snelheid heeft bereikt. De rijbaanassistent houdt de auto tussen de lijntjes maar corrigeert schokkerig. De dode-hoekcamera’s en sensoren bewaken de achterkant van de auto, maar geven pas laat een waarschuwing.

MG ZS EV

Conclusie rijtest MG ZS EV

Er is veel aan te merken op de MG ZS EV. De kwaliteit van de afwerking is een stuk minder dan we van andere nieuwe auto’s gewend zijn en ook op andere vlakken laat de auto wat steken vallen. Echter, hierdoor kun je wel voor weinig geld een grote, volledig elektrische SUV rijden en dat is iets dat tot nu toe niet kon.

Tegenwoordig zijn er bijna geen goedkope, kale versies van auto’s te koop: bijna alle auto’s zijn rijk uitgerust en dus duur. MG biedt met de ZS EV een auto biedt die elektrisch rijden combineert met veel ruimte voor een gunstige prijs. Als je kunt leven met een paar eigenaardigheden, biedt MG veel auto voor je geld.

MG ZS EV