Er zijn meerdere elektrische auto’s die de EV-markt open gebroken hebben. De één met meer bombarie en media-aandacht dan de andere. De Kia e-Niro heeft eigenlijk nooit de aandacht gekregen die het verdiende. Een elektrische auto, die zijn werk voortreffelijk doet, maar nooit sexy is geweest. Dát moet nu, enigszins, veranderen. Het begint met een nieuwe naam. Niro EV in plaats van e-Niro. Een naam die het qua Google vindbaarheid beter zal doen. De specificaties zijn op papier minder dan zijn voorganger. Tijd voor een kennismaking. Zal deze weer zo succesvol zijn?

Sterke punten Zwakke punten
+ Value for money – Voelt minder krachtig als voorheen
+ Actieradius en AC laadsnelheid – DC laadsnelheid
+ Veiligheidsvoorzieningen – Geen onderscheidende elektrische auto
rijtest Kia Niro EV in Frankfurt Kia Motors Europe

Wat is de Kia Niro EV?

De Niro deelt zijn onderstel al jaren met zijn hybride en Plug-In Hybride broeders. In 2016 kwamen deze eerst op de markt, later in 2019 de elektrische versie. Hoewel de Kia EV6 (rijtest) laat zien dat er meer mogelijk is op een dedicated EV platform, is de Niro groot genoeg om als gezinsauto te dienen. Hij heeft ruim 475 liter bagageruimte. Overigens heeft de Niro hybrid 451 liter en de PHEV slechts 348. Zie daar gelijk een reden om voor de EV te kiezen. Weet dat de Niro EV ook nog eens 20 liter frunk heeft.

Kia Niro EV bagageruimte met EV Jaarboek
EV heeft 475 liter, hybrid 451 liter en PHEV 348 liter

Zowel voor- als achterin, genoeg hoofdruimte voor een volwassen man/vrouw van 1,85. Tegenwoordig is de Niro voorzien van een modern dashboard wat gedeeltelijk overeenkomt met de nieuwe Kia EV6. De moderne afwisseling van knoppen is hier namelijk ook te vinden. Dit houdt in: dat dezelfde knoppen een verschillende functie kunnen hebben. Je kunt ervoor kiezen om ze te gebruiken als media-knoppen voor o.a. de radio, óf voor klimaatregelingsknoppen. Het instrumentarium is naar de huidige tijd uiteraard digitaal. Het middenconsole scherm is per ‘touch’ te bedienen.

Het uiterlijk van deze nieuwe Niro is niet revolutionair, maar het predicaat saai kun je het niet meer geven. De laadaansluiting zit weer in de neus, een plek waar weinig mis mee is. Het betekent wel dat je vooruit dient in te parkeren. De 204 pk sterke elektromotor en aandrijving liggen allemaal onder de motorkap. Dus op deze manier heb je dat soort zaken allemaal bij elkaar, wat kabels en gewicht scheelt. Nadeel van een neusaansluiting is dat bij een kop-staart ongeluk de schade aanzienlijker is. Maar de veiligheidssystemen proberen die situatie te voorkomen. Qua veiligheidssystemen zijn er wel een aantal afkortingen bij gekomen. De Niro is onderhand zo veilig, dat ik alleen hierover al een epistel zou kunnen schrijven.

Hoe rijdt de Kia Niro EV?

Laten we eerst even zeggen dat de nieuwe elektrische Niro hetzelfde vermogen heeft (204 pk), maar ongeveer 100 Nm minder trekkracht. Hiermee laat Kia zien dat ze geluisterd hebben naar de klanten die nu in een e-Niro rijden. Doordat het voorwielaangedreven auto is had die met die trekkracht al snel last van spinnende wielen in bochten. Probleem opgelost door de Niro EV minder trekkracht te geven. Dit geeft de Niro een nog meer gebalanceerd weggedrag. Niet sportief, maar eerder comfortabel. Juist om een grote klantengroep aan te spreken. Voor sportieve auto’s zoek je ook niet in het segment SUV’s. De 204 pk zorgt wel voor gemakkelijk inhaalvermogen, maar door het gemis aan trekkracht heb je niet dat ‘instant power’ gevoel. Voor je gevoel heb je minder pk’s dan op papier en kan een inhaalactie net iets langer duren dan gedacht. Het blijkt toch nog lastig te zijn om daar een goede guldenmiddenweg voor te vinden.

Joeri van Dam rijdt de Kia Niro EV in Duitsland Frankfurt
veel veiligheidsvoorzieningen

Laten we opladen

Net als de verminderde trekkracht, heb je nu ook minder DC laadsnelheid. Deze is van 78 naar 72 kW gegaan. Dat komt bij lange na niet in de buurt van de 180 of 240 kW van de Kia EV6, maar zie daar gelijk het verschil in positionering binnen het Kia-gamma. De iets lagere DC laadsnelheid betekent overigens niet dat de oplaadtijd langs de snelweg ook langer duurt. Volgens Kia is het pieklaadvermogen gedaald, maar ben je toch sneller weg bij een snellader, omdat de laadcurve langer op zijn maximale vermogen vastgehouden kan worden. Bij de e-Niro daalt het laadvermogen nu bij 40% State of Charge (SoC). Het zou mooi zijn als die laadcurve langer vastgehouden kan worden. De Fastned praktijktest zal dat te zijner tijd uitwijzen.

3-fasen 11 kW of 72 kW DC laden

Thuis laden of bij openbare laadpalen gaat niet meer standaard met 1-fase zoals bij de e-Niro, maar met 3-fasen 11 kW. Wat ideaal is voor elektrische auto’s. Het 64 kWh accupakket is daarmee snel genoeg volledig opgeladen om weer 460 km ver te kunnen rijden. De 39 kWh-versie is trouwens niet meer leverbaar.

Bedenk ook dat je bijna nooit met 1% heel laat thuis aankomt én dat je de volgende dag heel vroeg met een 100% accu weer weg moet. Indien dat toch het geval is, dan is het 64 kWh accupakket in minder dan 7 uur thuis opgeladen.

Met de vanaf de Executive line aanwezige Vehicle to Device (V2L) functie heb je de mogelijkheid om apparaten buiten het voertuig gemakkelijk op te laden. Zelfs een andere elektrische auto opladen is mogelijk met de V2L functie. Waar iedereen het over V2L heeft (naast Vehicle to Grid), heeft Kia het over V2D om aan te geven dat je apparaten ermee op kunt laden. Het is een afkorting die de lading beter dekt, maar misschien ook wel voor verwarring kan zorgen op de al veel aanwezige EV-termen. Terugleveren (bi-directioneel) hoeven we niet te verwachten bij deze Kia, wat bij de EV6 wel het geval is.

Sterke punten

Zijn functionaliteit is gebleven. Genoeg ruimte, goede zit ook op de achterbank, aangevuld met een verbeterd, lees minder saai, uiterlijk. Een opgeruimder en moderner ogend interieur, wat gewoon van goede kwaliteit is. De in onze uitvoering grijze dashboarddelen zouden wel zwarter mogen zijn. Dat oogt beter. Verlekker je trouwens niet teveel op de contrasterende c-stijl van de Niro. Deze is enkel op bepaalde uitvoeringen beschikbaar. Jammer!

liever een zwart dashboard dan een grijs

De grote actieradius van 460 kilometer en 3-fasen 11 kW AC laadsnelheid zijn een bevestiging van je keuze voor een goede elektrische auto. De lagere snellaadsnelheid hoeft geen probleem te zijn. Het is enkel een bevestiging dat deze Niro voor een andere doelgroep op de markt gezet wordt dan de EV6.

afwijkende c-stijl slechts op enkele uitvoeringen

Ik vond Kia altijd al een aanwinst voor wat betreft de vele uitrusting en veiligheidsvoorzieningen. Goede adaptive cruise control en lane departure, maar ook optionele stoelverwarming en -verkoeling en stuurwielverwarming. In de duurste Executive uitvoering kun je zelfs de achterbank van een hogere temperatuur voorzien.

Zwakke punten

Zijn 100 Nm lagere trekkracht mag dan voor minder wielspin zorgen, het levert ook minder het gevoel van snelheid op. De kracht waarmee een voorganger even snel ingehaald kan worden is bij deze Kia nu minder aanwezig.

De lagere laadsnelheid zal een bewuste keuze zijn. Kia laat zien dat het gemakkelijk veel hogere laadsnelheden kan leveren op een elektrische auto, al hoewel dat dan wel met een 800 Voltsysteem is. Maar ook met de 400 Volt van de Niro laten andere fabrikanten met gemak 100+ kW zien. De 72 kW van de Niro steekt daar schraal bij af. Ook jammer dat een warmtepomp niet standaard laat staan leverbaar is. Dat verwacht je niet van een merk dat zoveel EV-kennis heeft. In Duitsland is een ‘wärmepumpe’ trouwens gewoon standaard.

Wit staat hem goed!

Het uiterlijk is verbeterd, maar niet herkenbaar als elektrische auto. De kenner herkent de andere neus/voorbumper, maar echt onderscheidend is hij niet ten opzichte van zijn hybride en Plug-In Hybride broers. Het interieur heeft wel een mooie upgrade gekregen.

Alles bij elkaar is het voor mij de vraag of het nu een uitgebreide facelift of een nieuw model is. Veel zaken zijn in lijn van het oude gebleven, maar wel verbeterd.  

Conclusie rijtest Kia Niro EV

De Kia Niro EV is een auto die nergens in excelleert, maar ook nergens steken laat vallen. Hij scoort op de onderdelen rij-eigenschappen, afwerking en prestaties, zowel in acceleratie als laadsnelheid voldoendes. Daarnaast scoort hij op de onderdelen; ruimte en veiligheid ruime voldoendes. Daarom is de conclusie onder de streep dat hij veel waar voor je geld biedt en een grote generieke doelgroep zal aanspreken. De specifieke doelgroep die op één van bovengenoemde onderdelen wil excelleren, die zal de Niro EV niet geschikt achten, te algemeen en te mainstream vinden. Die mainstream gedachte kan zo maar weer voor een verkooptopper zorgen. Dé no-nonsense elektrische auto voor jan en alleman.

rijtest Kia Niro EV
die glimlach verraadt de conclusie
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.