Wist je dat 70% van de elektrische autorijders een eigen oprit heeft? Het is geen vereiste om een elektrische auto te rijden, maar het maakt het opladen wel gemakkelijker. Want, als je een eigen oprit hebt, dan kun je ook een eigen laadpaal plaatsen en ben je niet afhankelijk van een publieke laadpaal. Maar waar moet je op letten bij de keuze voor een eigen laadpaal? Aan de hand van onze eigen keuze, de Wallbox Pulsar Plus, nemen je mee in het keuzeproces voor een geschikte laadpaal.

Onze keuze: Wallbox Pulsar Plus

Er zijn steeds meer thuislaadpalen te koop, maar waarom heb ik dan gekozen voor de Pulsar van Wallbox?

Ten eerst: het design

Wallbox maakt gebruik van elektronica, waardoor er kleinere onderdelen nodig zijn. Grotere laadpalen zijn een ‘elektrisch apparaat’ waarbij de laadpaal groter dient te zijn om alle componenten te huisvesten.

Ten tweede: de combinatie

Ik kon kiezen uit diverse twee type stekkers (type 1 of 2), drie laadsnelheden (7,4, 11 of 22 kW) én uit twee kabellengtes 5 meter of 7 meter. Het is de type 2, 22 kW met 5 meter geworden, in het wit. Zwart is ook mogelijk, maar staat minder mooi op ons huis.

witte Wallbox Pulsar Plus gemonteerd op huis die een grijze Polestar 2 aan het opladen is
wit past mooi bij de kozijnen…

Ten derde: toekomstgericht

Denk aan updates: Op dit moment wordt de stroom van je eventueel aanwezige zonnepanelen al gebruikt om je elektrische auto op te laden. Dit wordt dan gezamenlijk met de stroom van het energienetwerk ingezet. Straks, na de update, kun je ook kiezen voor enkel de stroom van je zonnepanelen. De Pulsar Plus is er hardware technisch wel al op voorbereid. Met de myWallbox-app en Power Boost accessoire kun je het straks daadwerkelijk instellen.

Power Boost is de marketingterm van Wallbox voor Load Balancer. Deze meet het actuele energieverbruik van je huis. Als er door het huis tijdelijk teveel stroom gebruikt wordt, bijvoorbeeld wasmachine, magnetron en waterkoker staan tegelijk aan, dan krijgt de laadpaal automatisch tijdelijk minder stroom om het thuisnetwerk niet te overbelasten. Deze accessoire moet je eigenlijk altijd aanvinken.

witte Wallbox Pulsar Plus op de muur gemonteerd met type 2 stekker in de houder
Zelf heb ik de Wallbox Pulsar Plus aan huis hangen

Nu weet je wat ik thuis heb hangen en waarom. Dan neem ik je nu mee in de mogelijkheden waar jij voor kunt kiezen.  

Waar moet een thuislaadpaal aan voldoen?

Een elektrische auto moet linksom of rechtsom opgeladen worden. Bij voorkeur doe je dat thuis met je eigen laadpaal. Dat is het goedkoopst laden. Maar niet elke laadpaal past het beste bij jouw elektrische auto. Hoeveel kW laadpaal past bij jouw EV, welke stekker is geschikt en waar moet je nog meer op letten?

Type 1 of type 2 stekker?

Type 1 en Typ 2 stekker elektrische auto
links Type 1, rechts Type 2 (bron wikipedia)

De basis begint bij de stekker. Niet elke elektrische auto heeft dezelfde stekkeraansluiting. Vergelijk het met je buitenlandvakantie. Daar zijn weer andere stekkers de ‘standaard’. Bij een elektrische auto is een type 1 of type 2 stekker hetgeen waar je uit kunt kiezen. Type 1 wordt nog bij enkele modellen gebruikt. Type 2, ook wel Mennekes genoemd, is bijna overal de standaard geworden. Zorg er voor dat je laadpaal thuis de juiste aansluiting heeft. Ik heb gekozen voor een Type 2 Mennekes stekker, omdat ik diverse elektrische auto’s test en die hebben bijna allemaal een type 2 aansluiting.

In deze video leggen we de verschillen uit tussen laadpalen, kabels en stekkers

Laadpaal met of zonder kabel?

Als je je stekkerkeuze gemaakt hebt, dan kun je er nog voor kiezen of je een laadpaal neemt met alleen een aansluiting (soort stopcontact), dan moet je zelf elke keer de kabel uit je auto halen. Of dat je kiest voor een kabel aan je laadpaal met daaraan de juiste stekker. Bewust heb ik voor deze laatste oplossing gekozen voor het gemak. De kabel hoef je maar aan één kant aan te sluiten (in de auto) en klaar. Na afloop hang je de kabel, die misschien nat  is geworden, weer terug aan de muur om te drogen.

Wallbox Pulsar Plus wit tegen een huis gemonteerd
Dit is 5 meter kabel. Ik had beter voor 7 meter kunnen gaan.

Het is wel zaak om goed op de kabellengte te letten. Bij de Wallbox kon ik kiezen uit 5 meter en 7 meter. Bescheiden als dat ik ben, koos ik voor de 5 meter. Gelukkig heb ik niet één keer de situatie gehad waarbij ik 2 meter kabel te kort kwam, maar de volgende keer zou ik toch voor de 7 meter kiezen (+120 euro). Gewoon voor het geval dat.

Laadpaal thuis met 7,4, 11 of 22 kW?

Er zijn een aantal gestandaardiseerd laadsnelheden. Denk aan 7,4 kW, 11 kW of 22 kW. Deze keuzemogelijkheid is gemaakt om de laadpaal te kunnen kiezen die bij je huis past. Heb je een 1-fase aansluiting in je huis, dan zou je met een 7,4 kW laadpaal af kunnen, maar realiseer je dan wel dat je maar 3,7 kW kunt gebruiken bij bijna elke Nederlands 1-fase huis. Dat heeft te maken met de ‘afzekering’ van je huis (16 Ampère x 230 V = 3.680 W = 3,7 kW).

monteur die meterkast aanpast van 1-fase naar 3-fase
aanpassing van 1 x 35 A naar 3 x 25 A

Heb je thuis een 3-fase aansluiting, dan moet je altijd voor minimaal 11 kW gaan. Dat is dan ook de daadwerkelijke laadsnelheid die je kunt gebruiken. 3,7 kW x 3-fase = 11 kW. Als je thuis al op bijv. inductie kookt, dan heb je al een 3-fase aansluiting. Mocht je nu een 1-fase thuisaansluiting hebben (wat wij eerst ook hadden), dan is naar de toekomst toe een 11 kW laadpaal ook aan te raden. Het prijsverschil van de Pulsar Plus met 7,4 kW en 11 kW is slechts 40 euro. Het verschil tussen een 11 kW Pulsar Plus en een 22 kW is trouwens ook slechts 10 euro. Ondanks dat er nu slechts enkele auto’s zijn die standaard 22 kW AC kunnen laden (Renault Twingo Electric en Renault ZOE) of optioneel (Porsche Taycan), zou ik daar niet op bezuinigen.

Installatie laadpaal thuis

Ik ben niet onhandig, maar een laadpaal monteren is altijd specialistenwerk.

laadpaalmontage thuis veel gereedschap op de grond voor de installatie
je hebt iets meer nodig dan een hamer en schroevendraaier

Zie hier de video van de installatie van mijn laadpaal aan huis.

installatie video Wallbox Pulsar Plus

Yep app

In een tijd waarbij elektrische auto bijna allemaal met een app geleverd worden, geldt dat ook een laadpaal. Althans voor de Wallbox Pulsar Plus. Naast het feit dat de myWallbox-app er gebruikersvriendelijk uitziet, is hij dat ook. Je kunt er veel zaken in instellen, maar ook uitlezen. Stel bijvoorbeeld je kWh-prijs in (7 cent bij gebruik van zonnepanelen) of lees je verbruikte kWh uit. Daarmee kun je ook “tests” uitvoeren met je EV. Bijvoorbeeld: Kan er meer kWh in dan wat de fabrikant beloofd? Of wat is het kWh-verlies van het omzetten van AC naar DC. Of ben ik nu té nerd-erig bezig 😉.

myWallbox app op telefoon weergegeven

Conclusie laadpaalkeuze aan de hand van Wallbox Pulsar Plus

Indien je kunt, ga dan voor een laadpaal thuis! Let op toekomstbestendigheid, ga voor minimaal 11 kW versie voor 3-fasen. Kies ook altijd een load balancerfunctie. Die zorgt ervoor dat je huis 1e prio krijgt qua energiestromen en je elektrische auto krijgt de rest van de stroom. ’s Nachts, als alles thuis uitstaat, word je elektrische auto op volle kracht geladen! Het heeft ook mijn voorkeur om te kiezen voor een vaste kabel. Hier krijg je gemak voor terug. Wil je er meer over weten? Neem dan contact op met de auteur, Joeri van Dam.

Na een half jaar de Wallbox Pulsar Plus in gebruik te hebben, ben ik er nog steeds erg tevreden over! Het is een easy-to-use wallbox c.q. laadpaal, die er ook nog eens goed uit ziet doordat hij zo compact is. Wel zou ik graag bij een update de mogelijkheid hebben om de verbruikte kWh middels een laadpas automatisch te verrekenen, alhoewel ik dit nu ook makkelijk via de myWallbox-app kan be-/verrekenen. Met een OCPP lader zoals de Wallbox Copper SB is het wel mogelijk om via een laadpas automatisch je kWh-afname te laten vergoeden.

Categorieën

4 REACTIES
Reageren

  1. Joeri van Dam schreef:

    Je elektrische auto met het thuisstopcontact opladen is goed te doen, mits je inderdaad geen haast hebt. Let er op dat je stopcontact en de thuisaansluiting goed zijn. Bij bijv. een jaren 30 huis zonder upgrade zouden wij het absoluut afraden. Bij een nieuwbouwhuis voorzien wij helemaal geen problemen.

  2. Jan Neels schreef:

    Eerst en vooral uitrekenen of je wel een laadpaal nodig hebt! Ik laad gewoon uit het stroomnet, en dat us voor mij meer dan voldoende omdat ik niet zo heel er veel rijd. Dan ook naar de prijs van de laadpaal kijken. Die wallbix doet wel mooie dingen, maar die betaal je ook goed!

  3. Joeri van Dam schreef:

    Hoi Dennis, de 7 cent is zelfs 6 cent. Daar rekent Milieu Centraal mee. Ik hanteer altijd 7 cent per kWh van zonnepanelen. Met 6A opladen is aan de lage kant, je zit dan op een oplaadsnelheid van 1,4 kW. Mijn advies is: wat is je doel? Wil jij met perse met zonnepanelen energie laden óf wil je gewoon je auto het snelst vol hebben?

  4. Dennis schreef:

    Je schrijft over 7ct/kWh bij het laden vanaf je zonnepanelen. Ik heb in mijn Wallbox app 22 ct/kWh ingesteld. Overdag haal ik met mijn 20 panelen 3,4 kW vermogen deze week. Ik laad dan overdag af en toe met 6A zodat ik dat vermogen ongeveer gebruik. Wat stel je voor? Vanwaar de 7ct?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *