Tijdens de introductie van de Peugeot e-3008 hebben we al kennisgemaakt met het nieuwe EV-platform van Stellantis. Naast de e-3008 komt ook de e-5008 op dit platform te staan. Er zullen ongetwijfeld nog meer modellen van Stellantis volgen. Maar hoe zit dat platform in elkaar en kan dit de basis worden voor elke EV?

Het platform

Als je een platform ontwikkelt begin je vaak met een aantal uitgangspunten. Goedkoop produceren, universeel ontwerpen en flexibiliteit zijn dan belangrijk. Door het universele ontwerp kun je meerdere modellen op dat platform bouwen. Als je dat platform dan in massaproductie doet kun je de kosten laag houden en het aantal verschillende onderdelen beperken. Door flexibiliteit ben je in staat om bijvoorbeeld accu’s met verschillende capaciteit in het platform te passen of eventueel een hybride variant te bouwen op het, in eerste instantie, EV-platform. Dit is exact wat Stellantis heeft gedaan en de Peugeot e-3008 is de eerste vrucht van deze fruitboom.

De Peugeot e-3008 is het eerste model gebaseerd op dit nieuwe platform.

Het chassis is aanpasbaar in afmetingen, waardoor ook langere auto’s zoals stations op het platform passen. De accucapaciteit waarmee de nieuwe Peugeot e-3008 standaard wordt geleverd is 73 kWh, verdeelt over twaalf losse modules. Momenteel zit er nog zo’n 1,5 centimeter vrije ruimte boven deze accumodules. Deze ruimte wordt opgevuld door het batterijpakket hoger te maken bij de toekomstige 98 kWh batterij.

Je kunt maximaal 160 kW laden met dit 400V platform. Dit vertaalt zich in 10 minuten laden en vervolgens weer 100 kilometer rijden. Je kunt kiezen of je alleen voorwielaandrijving of vierwielaandrijving wil hebben. Bij de voorwiel aangedreven variant heb je dan een maximaal vermogen van 230 pk en bij de vierwielaandrijving 340 pk.

Eén van de twaalf modules in het batterijpakket in het nieuwe EV-platform.

Stellantis

Nu maakt alleen Peugeot gebruik van dit platform. In totaal zijn er ongeveer 300 prototypes gebouwd om tot het productiemodel te komen. De ontwikkelkosten zijn dus hoog, maar gelukkig zijn er andere dochterbedrijven die ook staan te springen om een puur EV-platform. Dan hoeven Citroën, Opel, Fiat en Alfa Romeo geen concessies meer te doen en bestaande benzine modellen om te bouwen tot een EV. Dat gaat vaak gepaard met minder kofferbakruimte of het inleveren van ruimte op de achterbank.

De powerunit ligt in de voorkant.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *