De eerste kennismaking met de Peugeot e-3008 is in Cannes, Frankrijk. De glooiende wegen van de Côte d’Azur lenen zich uitstekend voor een aantal kilometers in de nieuwe fastback van Peugeot. Met de aflopende daklijn en nieuwe stijlelementen lijkt de nieuwe e-3008 niet meer op de vorige generatie. Dit model is volledig vernieuwd, zowel het exterieur als het interieur zijn volledig veranderd en dit is zelfs het eerste model op het nieuwe EV-platform van Stellantis. Het type SUV fastback spreekt een groot en divers publiek aan. Daarom zou de e-3008 weleens een schot in de roos kunnen zijn. Als we het breder trekken is dit misschien wel de hoop voor Europa wat betreft dit segment.

De e-3008 heeft een gigantische achterkant en is behoorlijk breed.

Platform

Normaal gesproken wordt er een bestaand platform voor conventionele brandstof auto’s omgetoverd tot een EV. De aandrijflijn wordt gewisseld door één of meerdere elektromotoren en er wordt een batterij onder de stoelen gepropt. Tegenwoordig worden er ook platformen uitsluitend voor een EV ontwikkeld, kijk maar naar het BEV-platform van Volkswagen. PSA daarentegen draait de rollen om. Ze ontwikkelen een nieuw, modulair platform gericht op een elektrische variant. Daarna moeten de ontwikkelaars van de hybride uitvoering maar kijken waar ze de brandstoftank en toebehoren kwijt kunnen. De ontwikkeling is dus volledig vanuit elektrisch oogpunt gestart. Dat is ook te zien aan de positie van de batterij. Deze zorgt voor extra stijfheid van het chassis, aangezien deze volledig is verwerkt in de structuur van de auto. Desalniettemin kan Peugeot binnen twee uur tijd de accu wisselen mocht dat in de toekomst nodig zijn.

Het nieuwe platform waar later ook de e-5008 op komt te staan.

De ontwikkeling van het nieuwe platform heeft in totaal vier jaar geduurd. De eerste twee gingen op aan concepten en voorbereidende werkzaamheden, waarna er de laatste jaren veel is getest met prototypes. Omdat alle engineeringsafdelingen specifieke onderdelen willen testen zijn er in totaal zo’n 300 prototypes gemaakt van het platform. Na eindeloos doorontwikkelen staat er nu een volwaardige auto op een EV-platform.

Zo ziet het platform eruit met carrosserie.

Uiterlijk

Aan de voorkant van de nieuwe 3008 zien we vernieuwde koplampen en dagrijlichten in de vorm van drie leeuwenklauwen. Deze lopen naadloos over in de grill. De blokjes op de grill zijn mee gespoten met de kleur van de auto. Het nieuwe Peugeot logo pronkt trots op de grill met daarboven de modelnaam.

Aan de zijkant vallen de pianolak wielkasten op, verbonden door een asymmetrisch vlak pianolak over de hele lengte. De aflopende daklijn begint na de achterbank, daarom noemt Peugeot het een fastback SUV. Dit heeft voordelen voor passagiers op de achterbank, er is namelijk hoofdruimte en beenruimte genoeg. Ondanks de aflopende daklijn heb je een bagageruimte van 589 liter. Dit is zo’n 70 liter meer dan zijn voorganger.

Met 589 liter bagageruimte kun je prima op vakantie.

De nieuwe i-cockpit

De i-cockpit is volledig vernieuwd. Het beeldscherm voor je neus is een lang scherm waarvan alleen de rechterkant een touchscreen is. Sneltoetsen vindt je op het langwerpige scherm aan de rechterkant. Hier kun je naar eigen smaak widgets toevoegen en heb je snel toegang tot de gewenste functies. Op het middenconsole vindt je de elektronische handrem, rijmodi en de verwarming van zowel voor als achterruit.

Rijden met het schuifdak open kan prima in Cannes.

Tijdens een rit in de avonduren konden we de pook moeilijk vinden. Alleen de actieve rijrichting is verlicht, maar de hendel zelf niet. Er is geen ‘B’ meer te vinden op de pook, dus one-pedal driving is niet beschikbaar in de Peugeot. Als je toch meer regeneratief wil remmen, kun je met de schakelflippers achter het stuur kiezen uit drie verschillende niveaus.

De knoppen op het stuur zijn nogal onlogisch. De volumeknop voor omlaag zit aan de linkerkant van je rechterhand en de volumeknop omhoog zit rechts, niet onder elkaar dus. Er zit ook een menuknop op het stuur waarvan niet direct duidelijk wordt wat de functie is.

De knoppen op het stuur zijn onduidelijk. Dit vergt wat gewenning.

Een pop-up van verbinding maken met het multimediasysteem bleef hangen, dit ging na veel gedoe pas weg. Het navigatiesysteem heeft ook nog wat aandacht nodig, de pijl is soms een aantal seconden van de kaart verdwenen. Dit wordt later allemaal met software updates (over the air) verholpen, het is immers nog niet het officiële productiemodel. Gelukkig kun je altijd terugvallen op Apple CarPlay en Android Auto.

De vernieuwde i-cockpit lijkt niet meer op z’n voorganger. Rechtsonder zie je de sneltoetsen.

Opbergruimte is er meer dan genoeg. Onder het middenconsole zit een groot vak, bereikbaar via de opening van de armleuning. Tevens zit er aan de kant van de bijrijder nog een groot vak om resterende spullen op te bergen.

Aandrijflijnen

De Peugeot e-3008 heeft een actieradius van maximaal 527 kilometer (WLTP). De batterij bestaat uit 12 modules verwerkt in het chassis. Het gaat hier om een 400V platform met een capaciteit van 73 kWh. In de nabije toekomst komt er ook een long-range versie aan, dan wordt de accucapaciteit en daarmee de actieradius vergroot. On-board laden kan met 11 kW, optioneel zelfs met 22 kW. Snelladen kan met maximaal 160 kW, waarmee je batterij binnen een half uur van 20% naar 80% is bijgeladen. De elektromotor levert een maximaal vermogen van 210 pk. Dit maakt de auto niet overdreven snel, maar wel snel genoeg voor de huidige standaarden.

Naast de volledig elektrische 3008 is er dus ook de mild-hybride aandrijflijn. De Hybrid 136 e-DCS6 motor is een 3-cilinder, 1.2 liter en levert 136 pk. De elektromotor genereert een maximaal vermogen van 21 pk. Het verbruik is in theorie 5,5 liter op 100 kilometer. Er volgt dit jaar ook nog een plug-in hybride aandrijflijn.

Uitvoeringen

In de basis zijn er twee uitrustingsniveaus beschikbaar, de Allure en de GT. De Allure is het instapmodel, standaard al rijk uitgerust met onder andere 19 inch wielen, een achteruitrijcamera en kunstleren, verwarmde voorstoelen. Hierbij kun je nog extra pakketten selecteren. De GT is nog luxer uitgerust met 20 inch wielen, een panoramisch display, interieurverlichting en alcantara stoelen als standaard. Ook hier kun je naar smaak pakketten en een zonnedak bij selecteren. Je kunt jezelf helemaal uitleven bij Peugeot en de auto naar wens samenstellen.

Wij reden met de GT versie met panorama- en kanteldak.

Je hebt keuze uit zes carrosseriekleuren, allemaal redelijk veilig. Zwart, wit, verschillende tinten grijs en blauw zijn beschikbaar. De velgen op de e-3008 zijn ontworpen om de luchtweerstand te verkleinen. Dit maakt het een bijzondere verschijning. Op het hybride model zijn de, naar onze mening, standaardvelgen het mooist. Bij het interieur heb je keuze uit twee smaken. Je kunt de standaard behouden of upgraden naar leder Nappa.

Hoe rijdt ie dan

Je kunt goed merken dat het een zware auto is, ook niet zo gek met zo’n enorm accupakket. In de testomgeving rond Nice en Cannes zijn veel bergwegen met haarspeldbochten. Hier voelt de Peugeot e-3008 zich niet helemaal thuis. De wendbaarheid is niet hetzelfde als dat van een kleinere, lichte auto. Desondanks absorbeert het onderstel de oneffenheden in het wegdek met gemak en is de nieuwe 3008 een prima reisauto.

Het stuur in de Peugeot blijft wel een ding. Het is erg klein en je hebt het gevoel alsof het ondersteboven is gemonteerd. Zowel boven als onder is het stuur namelijk vlak. Dit is echter een kwestie van gewenning, maar dat kan je weleens tegenvallen als je nog nooit in een nieuwe generatie Peugeot hebt gereden.

De e-3008 voelt zich niet helemaal thuis in het glooiende landschap van Frankrijk.

Wat betreft het verbruik in praktijk kunnen we nog niks zeggen. De wegen rondom Cannes zijn dusdanig glooiend dat het niet representatief is voor het verbruik op de Nederlandse wegen. Hiervoor moeten we de rijtest afwachten op Nederlandse bodem.

In de GT uitvoering is de Alcantara bekleding standaard.

De ruimte tussen bestuurder en passagier is meer dan voldoende in de nieuwe 3008, net zoals in de rest van de auto uiteraard. De stoelen zitten goed en kun je naar wens instellen. De zijwangen kun je breder of smaller zetten, afhankelijk van je voorkeur en lichaamsbouw.

Chat GPT

Peugeot heeft Chat GPT geïntegreerd in de nieuwe e-3008. Zo kun je onderweg naar de supermarkt vragen welke ingrediënten je nodig hebt voor het bereiden van een Pasta Bolognese. Dit werkt nog niet feilloos, maar dat wordt in de toekomst ongetwijfeld verbeterd via software updates.

Een workshop over Chat GPT in de nieuwste Peugeots maakte duidelijk dat AI zijn opmars maakt.

Op de oprit

Wanneer kun je de nieuwe Peugeot e-3008 dan bestellen hoor ik je denken. Dat kan vanaf nu, maar de leveringen worden in Nederland verwacht vanaf mei dit jaar. Dit geldt ook voor de 3008 mild-Hybrid. De plug-in versie volgt later.

De e-3008 Allure is rijklaar vanaf €48.190 en de GT begint bij €52.690. Beiden vallen niet binnen de SEPP subsidie, dus korting van de overheid zit er niet in. De mild-hybride uitvoering van de Allure en de GT kosten respectievelijk €41.640 en €46.140.

In België is de e-3008 iets duurder dan in Nederland, terwijl de prijzen voor de hybride gunstiger uitvallen.

Langs de Franse kust trokken we veel bekijks met de e-3008 GT.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *