Mazda valentijn

Valentijnsdag 2021: de dag van de liefde is deze keer harder nodig dan ooit. Iedereen smacht nu toch naar een beetje extra liefde en aandacht? Bij Dagelijksauto.nl verspreiden we graag ook wat extra liefde. Voor onze Valentijnsactie hebben we daarom verschillende automerken gevraagd om iets liefs te zeggen over hun concurrent. Hieronder de liefdesverklaringen die wij ontvingen.

Liefde en mysterie bij Mazda en een onbekende

Waar Fransen het meest romantische volk op aarde genoemd worden, kennen we Japanners om hun bevallig in schooluniform gehesen tieners. Toch ontvingen we van het Japanse Mazda een lief bericht over het Franse Citroën. Vreemd is deze combinatie niet: de twee automerken hebben met opmerkelijke en doordachte ontwerpen een flinke schare autofans weten te bekoren, iets dat ons bij dagelijksauto.nl natuurlijk niet ontgaat.

Van Mazda’s PR directeur, Jur Raatjes, ontvingen we een heel persoonlijk verhaal, waarin hij vertelt waarom Citroën een speciaal plekje heeft in zijn hart:

Zoals bij velen in de jaren ’70 was een Citroën mijn eerste auto, een 2CV4 in het bordeauxrood met op de motorkap een lokeend in de vorm van een woerd op ware grootte. In 1980 volgde een 2CV6 AK400 met zelf aangebrachte dubbele koplampen, zelfgemaakte windgeleider en imperiaal, inclusief gordijntjes en uitbouw aan de achterzijde om erin te kunnen slapen. Onverwoestbaar, niet stuk te krijgen, comfortabel, multifunctioneel. Na nog een GS en een GSA Break werd het een ander merk, maar de mooiste herinneringen aan het rijden liggen in die tijd met de Double Chevron. Nog steeds maakt Citroën met zijn eigen merk en nu ook met DS auto’s die net even anders zijn dan de rest, iets wat ons bij Mazda enorm aanspreekt. Ook wij zijn op sommige gebieden graag het buitenbeentje. Shake hands, Citroën! Of eigenlijk: serrer la main.

Deze foto was bijgevoegd ter illustratie:

Jur Raatjes zijn Citroen 2CV zwart wit foto
De Citroën van Jur Raatjes

Na zo’n romantische boodschap willen we natuurlijk dat de liefde wederzijds is. We waren dan ook heel blij verrast toen we in onze mailbox een boodschap voor Mazda vonden:

Liefste,  je bent de perfecte eenheid tussen mens en machine, we hebben dan wel geen relatie met elkaar maar onze passie delen we al jaren met elkaar: happy Valentine!

Helaas was het bericht niet ondertekend. We hebben het nagevraagd bij verschillende automerken, maar zij ontkennen elke betrokkenheid. Het blijft dus een raadsel van wie deze anonieme liefdesverklaring is.

Onbeantwoorde liefde tussen Hyundai en Renault

Zowel Hyundai als Renault produceren onder dezelfde naam zowel kleine stadsauto’s als grote vrachtwagens. Beide merken hebben grootste plannen op het gebied van elektrisch rijden, waarbij ze de modernste techniek combineren met klassieke lijnen. Zou er daarom een vonkje overslaan tussen Hyundai en Renault?

PR manager Hyundai, Anne Lobbes, heeft de romantische boodschap in talloze K-pop-liedjes begrepen en maakt er geen geheim van dat een specifiek Frans modelletje haar aandacht heeft getrokken:

Chers amis de Renault, van sommige concurrenten ben je blij dat ze er zijn…want ze houden je scherp! Dat geldt ook voor Renault! In stijl elektrisch rijden, daar staan onze beide merken voor. Enne…laat die nieuwe Renault 5 sowieso maar komen hoor!

Bij dit liefdesbriefje blijft het niet, want in het schoolkluisje van Hyundai vonden we ook een foto van het Franse doelwit van de affectie, rijkelijk versierd met hartjes:

Het liefdesbriefje van Hyundai

Helaas blijft de liefde van Hyundai onbeantwoord: koele kikker Renault kiest ervoor om hun gevoelens niet met ons te delen. De PR-afdeling meldt dat het niet de woordvoering kan doen voor een ander merk. Is de liefde niet wederzijds, of doet Renault maar alsof? Naar de ware gevoelens van Renault voor Hyundai kunnen wij slechts gissen.

Ford en Kia zijn voor elkaar gemaakt

Toen wij onze Valentijnsactie begonnen, hadden we niet kunnen vermoeden dat twee door ons gekoppelde merken een ‘perfect match’ zouden vormen. Kia en Ford blijken zo’n goed stel dat wij vermoeden dat deze relatie al een tijdje aan de gang is. De rijzende ster uit Azië en de stoere gast uit Detroit blijken zo op elkaar ingespeeld dat ze praktisch elkaars zinnen afmaken.

Toen we Ford vroegen iets liefs te zeggen over Kia, ontvingen we dit bericht:

Ford heeft Focus op Kia en ziet de Ceed wel zitten.

Slechts enkele uren later ontvingen we bericht van Kia, geheel in dezelfde stijl:

Wij van Kia houden wel van een Fiesta. KiaFord

Je hoeft geen liefdesexpert te zijn om te zien dat deze merken geheel op dezelfde golflengte zitten. Wie had dat gedacht?

Dagelijksauto valentijnsactie blauwe Kia Ceed en rode Ford

Dubbele betekenissen bij MG en Aiways

Elektrische auto’s uit China zijn helemaal in opkomst. Zowel Aiways als MG bestormen de Nederlandse markt, ideale partners dus. Het PR-bureau van Aiways kwam met lieve woorden over hun landgenoot MG:

Liefde, daar weten wij wel wat vanaf – Onze ‘Ai’ staat niet alleen voor ‘Artificial Intelligence’, maar betekent in het Chinees ook nog eens ‘liefde’. Bij voorkeur de liefde voor een mooie auto. En soms heeft iets moois weinig woorden nodig. MG ZS EV. Dat is kort maar krachtig. Een merk met een historie en vast en zeker een toekomst. Zo is er voor verschillende autoliefhebbers wat te kiezen. Want natuurlijk is liefde ook elkaar de ruimte geven. En de U5 laat zien: bij Aiways zijn we gek op ruimte!

Helaas hulde MG zich in stilzwijgen, naar ons toe althans: wij ontvingen geen lief bericht over Aiways. Het blijft dus gissen over de liefde wederzijds is. Of heeft MG achter onze rug een valentijnskaartje naar Aiways gestuurd?

Oorverdovende stilte bij de rest

Zoals altijd wenst niet iedereen zijn gevoelens te uiten, zelfs niet met Valentijnsdag. Onze verzoeken bleven onbeantwoord. De stoere Duitsers bleven stil en de best verkopende jongetjes van de klas gaven geen reactie. De relatie tussen twee compacte automerken bleef onbesproken. Ook de Scandinaviërs bleken koele kikkers. Van een bepaald groot EV-merk hoorden we niets, maar eerlijk gezegd verbaasde ons dat niet. Zullen zij hun liefdesverklaringen misschien enkel in de privésfeer uiten?

Natuurlijk zijn de PR-afdelingen van importeurs er alleen op gericht om positieve dingen te zeggen over het eigen automerk. Andere automerken zijn er vooral om te overtreffen in de verkoopcijfers. Onze vraag om iets liefs te zeggen over een andere automerk zal dan ongetwijfeld voor wat ongemakkelijk geschuifel hebben gezorgd op PR-afdelingen.

Het is daarom bewonderenswaardig dat sommige automerken voorbij hun eigen auto’s konden kijken en een vriendelijk woord over hadden voor hun concurrent. Chapeau Mazda, Ford, Kia, Hyundai, Renault en Aiways voor jullie bijdrage aan onze Valentijnsactie! Dat is ware autoliefde. Fijne Valentijnsdag!

1 REACTIE
Reageren

  1. Joop van der pol schreef:

    Origineel Maarten, compliment!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *