Mazda bevestigt: de wankelmotor komt terug!

Mazda MX-30

Tussen neus en lippen door, schijnbaar nonchalant, bracht Mazda tijdens de introductie van de elektrische Mazda MX-30 een nieuwtje dat ons autohart sneller liet kloppen: Mazda brengt de wankelmotor terug!

Mazda MX-30 met range extender

Toen wij in juni de Mazda MX-30 mochten uitproberen (lees onze rijtest), viel ons direct op hoe fijn deze volledig elektrische auto rijdt. Normaal voelen elektrische auto’s wat log aan omdat ze een flink gewicht aan accu’s meezeulen, wat het rijgedrag negatief beïnvloedt. Mazda deed hier echter niet aan: de MX-30 heeft een bescheiden accupakket aan boord.

Mazda MX-30

Het gevolg: een zeer fijn rijdende elektrische Mazda. Maar een klein accupakket heeft ook een overduidelijk nadeel: het rijbereik. De Mazda MX-30 komt namelijk slechts 200 kilometer ver op een volle accu, en dat is onder de juiste omstandigheden. Voor de meeste ritjes is dit ruim voldoende, maar toch zal dit beperkte bereik kopers tegenhouden om de MX-30 te kopen.

Om deze mensen toch een geschikte MX-30 aan te bieden, komt er een MX-30 met range extender. Dat klinkt ingewikkeld maar het is niet meer dan een benzinemotor die extra elektriciteit produceert voor de elektrische motor en zodoende voor een groter bereik zorgt. Bovendien duurt het tanken van benzine voor de range extender korter dan het opladen van de accu.

Dat is dus heel slim van Mazda. Maar de klapper is: de range extender is een wankelmotor!

Wat is een wankelmotor?

In tegenstelling tot een gebruikelijke automotor heeft een wankelmotor geen bewegende cilinders en zuigers, maar een soort metalen driehoek, de rotor, die rondjes draait in een afgesloten kamer. In één cyclus komt brandstof binnen, ontbrandt deze en verdwijnen de uitlaatgassen. Hoewel het van oorsprong een Duitse uitvinding is, is het in de recente geschiedenis alleen Mazda die de wankelmotor toepaste in zijn auto’s. De laatste wankelmotor in een productie-auto zat in de Mazda RX-8, die tot 2012 werd geproduceerd.

De wankelmotor is heel efficiënt omdat de verbrandingsenergie direct tot een roterende beweging leidt. De acceleratie is zeer direct, waardoor hij zeer geschikt is voor sportauto’s. Omdat een wankelmotor compact is en weinig draaiende delen heeft, is hij goedkoper te produceren. Nadelen zijn er echter ook: wankelmotoren verbruiken meer olie, vooral bij korte ritten, en de hoeken van de rotor, die voor afsluiting moet zorgen, slijten vaak snel. Ook is het brandstofverbruik hoger.

Innovatieve motoren

Mazda kiest er dus toch voor om zijn paradepaardje, de wankelmotor (of rotary engine, zoals ze hem zelf noemen) weer van stal te halen. Geruchten dat Mazda werkte aan een verbetering van deze motor waren er al een tijdje, maar niemand wist waar Mazda de motor voor ging gebruiken. Maar bij de introductie van de MX-30 kondigde Mazda een versie met range extender aan, en bevestigde dat dit een wankelmotor zou worden. Onder de motorkap van de MX-30 is hier speciaal ruimte voor vrij gehouden.

Mazda laat hiermee wederom zien voorop te staan met innovaties. Niet alleen geloven zij nog volledig in de wankelmotor, maar ook lieten ze vorig jaar met de Skyactiv-X-motor zien dat ze ook bij meer tradionele motoren nog niet klaar zijn met ontwikkelen (lees onze rijtest van de Mazda 3 Skyactiv-X). De relatief kleine autofabrikant claimt hiermee nog steeds zijn geheel eigen plaats in de autowereld.

> Voor de elektromotor past de range extender in de vorm van een wankelmotor.