Rijtest: De elektrische Mazda MX-30 wil op een benzineauto lijken

Mazda MX-30
SterktesZwaktes
+ Mooi ontwerp– Laag rijbereik
+ Rijdt vertrouwd– Ruimte achterin
+ Innovatief materiaalgebruik– Zicht naar achteren

Mazda weigert zijn auto’s te voorzien van zware accupakketten omdat dit het rijgedrag zou beïnvloeden. Toch is er nu de Mazda MX-30, de eerste volledig elektrische Mazda. Wij reden met een preproductie-model van de Mazda MX-30 om te achterhalen of Mazda zijn ziel heeft verkocht.

Wat is de Mazda MX-30?

Mazda reserveert de letters MX voor afwijkende modellen, denk bijvoorbeeld aan de succesvolle cabrio MX-5. De volledig elektrische crossover verdient deze letters ook. De cijfers 30 verwijzen naar de CX-30, de bekende Mazda crossover, die qua afmetingen overeenkomt met de MX-30.

Mazda MX-30 Lifestyle Doors

In de afgelopen jaren heeft Mazda veel mooie auto’s gepresenteerd, en ook de MX-30 geeft blijk van de talenten op de ontwerpafdeling van Mazda. Het ontwerp is tijdloos en stijlvol, vol mooie details en ook onmiskenbaar een Mazda. Het meest opvallend zijn de achterportieren, die andersom openen. De achterlichten zijn ware kunstwerken, die het bestuderen waard zijn.

Door het ontbreken van een brandstofmotor is de grille van de Mazda MX-30 kleiner dan die van de CX-30. De grille loopt door in smalle koplampen met ronde dagrijverlichting. Een zwarte kunststof rand loopt via de bumpers, wielkasten en dorpels om de auto heen en maken de MX-30 stoer. De sterk aflopende daklijn geeft hem juist een sportief uiterlijk. Boven de zijruiten loopt een zilverkleurige band tot over de achterlichten. Bij onze rode testauto met een zwart dak resulteerde dat in een  ‘three-tone’ auto, met drie kleuren.

Mazda MX-30 achterlichten

Hoe rijdt hij?

Mazda wilde duidelijk anders zijn dan de concurrentie. Er mocht geen groot accupakket komen. Een kleiner accupakket is veel duurzamer en bovendien minder duur. Daarnaast moest de auto blijven rijden als een Mazda, dus ook daarom was een zwaar accupakket uitgesloten.

De Mazda MX-30 voelt dan ook niet als een lompe, zware auto. In bochten ontbreekt de massa die je rechtdoor wil sturen. De auto stuurt uitermate strak, iets wat voor Mazda erg belangrijk is. De bestuurder moet erop kunnen vertrouwen dat de auto onmiddellijk reageert op een stuurbeweging.  Wij ervoeren de snelheidsbeleving in de Mazda MX-30 als bijzonder. Zelfs bij lagere snelheden leken we sneller te gaan, wat het rijgenot aanzienlijk verhoogde.

Mazda MX-30

Waar het motorpedaal bij sommige elektrische auto’s lijkt op een aan-uit-knop, wilde Mazda het gevoel van een benzineauto evenaren. Dit is ze gelukt: geen waanzinnige acceleratie meer, die we kennen van elektrische auto’s. Gas geven in de Mazda MX-30 voelt alsof je in een vlotte benzineauto rijdt. Het gaat allemaal heel soepel, maar wel vlot.

Om de rijbeleving nog vertrouwder te maken, laat de Mazda een soort motorgeluid via de speakers het interieur binnenkomen. Volgens Mazda zorgt het geluid ervoor dat je oren bevestigen wat je lichaam voelt, iets wat bij elektrische auto’s vaak ontbreekt en voor lichamelijke onrust zorgt. Inderdaad betrapten we ons erop om hele stukken te rijden met de radio uit, met alleen het geruststellende, zachte motorgeluid in de achtergrond.

Mazda MX-30

Sterke punten

De MX-30 is overduidelijk een Mazda. Geen agressieve lijnen maar een opgeruimd uiterlijk zonder overbodige lijnen. Niet alleen is het op het eerste gezicht een mooie auto, maar een nadere inspectie onthult ook mooie, doordachte details. Mazda loopt hierbij absoluut voor op andere automerken. Wel is het jammer dat rood de enige kleur is waarin je de MX-30 kunt krijgen: verder is er alleen wit, zwart of grijs.

De eigenzinnigheid van Mazda werkt door in het rijgedrag. De MX-30 is een elektrische auto die rijdt als een sportieve benzineauto. Er is veel aandacht gegaan naar de beleving van de inzittenden. Het resultaat is een elektrische auto die evenwichtig en vertrouwd aanvoelt, geheel in lijn met de filosofie van Mazda waarbij mens en auto één geheel moeten vormen.

Mazda MX-30 interieur

Het streven van Mazda om een duurzame auto te produceren is duidelijk zichtbaar in de gebruikte materialen. Veel interieurdelen zijn gemaakt van gerecyclede PET-flessen en de stoelen zijn bekleed met ‘vegan’ nepleer. In de middenconsole en de deuren is kurk verwerkt: een knipoog naar de oprichting van Mazda als kurkfabrikant exact 100 jaar geleden. Het kurk ziet er niet alleen leuk uit maar voelt ook erg prettig aan.

Zwakke punten

Het kleine accupakket in de Mazda MX-30 heeft tot gevolg dat hij slechts 200 kilometer ver komt op een volle accu. Volgens Mazda is dit voldoende omdat de meeste mensen zelden meer dan 100 kilometer op een dag rijden. Bovendien is de MX-30 na een halfuurtje aan de snellader weer voor 80% vol. We vragen ons echter af of je hierdoor minder stress hebt als de meter richting nul gaat. De voordelen zijn overduidelijk maar hoeveel potentiële klanten haken af door de lage actieradius?

Mazda MX-30 interieur

Door het lange voorportier stap je eenvoudig voorin. De achterbank is bereikbaar door het andersom scharnierende achterportier te openen, maar alleen als het voorportier ook open is. Ook moet de voorstoel  naar voren geklapt worden, anders is er niet genoeg ruimte. Achterop de bestuurdersstoel zitten twee knopjes, waarmee deze naar voren schuift en de rugleuning naar voren gaat. Hopelijk doen deze knoppen niks tijdens het rijden, voor als kinderen ermee gaan spelen.

Door de sterk aflopende daklijn is er achterin weinig hoofd- en beenruimte. De ingewikkelde instap en de beperkte ruimte maakt de MX-30 niet echt geschikt als gezinsauto. Sowieso is de achterbank niet echt een prettige plek: door de dikke b-stijl in het achterportier blijven er slechts twee kleine raampjes over om naar buiten te kijken. Het deed ons denken aan vliegtuigraampjes. De dikke b-stijl belemmert ook voor de bestuurder het zicht over de schouder behoorlijk.

Mazda MX-30

Uitrusting

Aan het stuurwiel van de Mazda MX-30 zitten twee flippers. De ene maakt de auto sportiever door het motorpedaal gevoeliger te maken, de andere maakt de auto juist zuiniger door extra elektriciteit te genereren bij het remmen en uitrollen. Hierbij remt de auto dus sterker af als je het motorpedaal loslaat, al is one-pedal-driving niet mogelijk. In totaal kun je kiezen uit vijf standen, waar je door de flippers makkelijk tussen schakelt. Wel moet je na het starten weer de gewenste stand kiezen.

De MX-30 bezit alle moderne snufjes, zoals addaptive cruise control, rijbaanassistent en parkeersensoren. Zoals we van Mazda gewend zijn, werkt alles intuïtief. Een draaiknop op de middenconsole bedient het 8,8-inch scherm, terwijl een groter scherm bij de versnellingspook alleen is voor de klimaatinstellingen. Het standaard audiosysteem van Mazda is prima, maar er is ook optioneel een Bose-systeem, waarbij de boxen voor een beter geluid niet in de deuren maar in de wielkasten zijn weggewerkt.

elektrische Mazda MX-30

Conclusie

De Mazda MX-30 is een elektrische auto op zijn eigen manier. Het resultaat is een echte Mazda die in alles doet denken aan een vertrouwde benzineauto, maar dan op elektriciteit. De ruimte achterin is beperkt, net zoals het bereik van 200 kilometer, maar voor wie dat geen probleem is, is de Mazda de beste manier om elektrisch rijden te ervaren.

De Mazda MX-30 First Edition is verkrijgbaar vanaf 33.990 Euro, de Luxury-uitvoering is 5.000 Euro duurder. Vanaf september staat hij bij de dealers.

Mazda MX-30