
Tesla wordt al jaren gezien als benchmark van de elektrische auto’s. Alle autobouwers kijken jaloers naar de verkoopcijfers van de Model Y en Model 3. Het is de prijs-kwaliteit verhouding die de Amerikaanse auto’s aantrekkelijk maakt voor de consument. Zeker nu de handelsoorlog in volle gang is, wordt er vanuit China gepusht om het Tesla-imperium om te laten vallen. De nieuwste concurrenten zijn de Xpeng G7 en de Xiaomi YU7.
Xpeng G7
Xpeng lanceert begin juli een nieuwe SUV, genaamd G7. Binnen 46 minuten werden er al 10.000 exemplaren gereserveerd. Voor een kleine € 28.000 heb je in China een achterwielaangedreven SUV met 292 pk. De range is maximaal 702 kilometer, uiteraard afhankelijk van de batterij keuze en de inch-maat wielen. Volkswagen heeft bijna 5% aandelen in de Chinese autobouwer Xpeng. Er zal dus ongetwijfeld technologie zijn uitgewisseld tijdens de ontwikkeling van de Xpeng G7.

Xiaomi YU7
Er is de laatste tijd al veel geschreven over de Xiaomi SU7 en YU7. Dit technologiebedrijf bouwt ook auto’s en heeft indruk gemaakt met de nieuwe YU7. Het vertrouwen in China is dusdanig hoog dat er in de eerste 18 uur nadat de orderboeken open gingen al 240.000 bestelling zijn geplaatst! Hiermee zit de productiecapaciteit vol tot begin 2027. De kans dat deze auto snel over de grens van China wordt verkocht neemt daarmee drastisch af.

De Xiaomi YU7 heeft behoorlijk interessante specificaties en een vanaf prijs van slechts € 37.000. Op het circuit van Tianjin in China heeft de YU7 afgelopen week rondes gereden. Daar vlogen de remmen in brand, ondanks dat het materiaal pas bij 600 graden Celsius vlam zou moeten vatten. Er zijn ook problemen geweest bij de eerste productiemodellen van de SU7. Zo viel er eentje stil na slechts 39 kilometer. De SU7 ultra heeft daarentegen laatst een recordtijd voor elektrische auto’s op de Nürnbergring neergezet, indrukwekkend!