Er zijn weinig automerken die zo Chinees klinken als Xpeng. De fabrikant is de zoveelste Chinese autobouwer die Europa wil veroveren met zijn elektrische auto’s. Dit jaar begint de levering van de Xpeng G9 en P7. Wat maakt dit merk anders dan andere Chinese merken?

Deze maand start de verkoop van Xpeng in Nederland. In Rotterdam opent het eerste verkooppunt, in de zomer volgt een tweede in Utrecht. Het merk verkoopt in Noorwegen al een tijdje de G3 crossover, maar die komt niet naar ons land. In plaats daarvan krijgen wij de sportieve G9 en de grote P7. Deze twee modellen zien er fraai uit en de teksten van Xpeng zijn lovend. Maar is dat genoeg voor een nieuw automerk, zeker eentje uit China? Waarin onderscheidt Xpeng zich van de concurrentie?

Xpeng P7: fraaie sportieveling

Eerlijk is eerlijk, de Xpeng P7 ziet er goed uit. Met een vrij lage motorkap en duidelijke heupen oogt deze sedan direct sportief. De doorlopende koplampen, door Xpeng het ‘X-bot gezicht’ genoemd, geven hem een stoer uiterlijk. Toch doet de vorm wel heel erg aan Tesla denken, zeker vanaf de A-stijl naar achteren. Ook de achterkant lijkt op andere modellen die we recent gezien hebben. Dat kan zelfs de knotsgekke Xpeng P7 Wing Edition, met zijn geelgroene lak en vleugeldeuren, niet veranderen.

Xpeng P7
Xpeng P7 achterkant

Met de specificaties is niets mis. De achterwielaangedreven basisversie beschikt over een vermogen van 276 pk en een bereik van 576 kilometer WLTP. Dit zijn uitstekende cijfers voor een auto voor dagelijks gebruik. Voor de liefhebbers is er nog een sportievere versie. Deze heeft aandrijving op alle vier wielen en maar liefst 473 pk. Hiermee sprint je in 4,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Je levert wel wat rijbereik in: deze versie komt 505 kilometer ver op een volle accu. De P7 heeft een snellaadvermogen van 175 kW.

Prijzen voor de P7 beginnen bij 49,990 Euro, tot 69,990 Euro voor de Wing Edition.

Xpeng G9: vierkante krachtpatser

Vreemd genoeg was de G9 tijdens de introductie nog nergens te vinden op de Nederlandse website van Xpeng. Het is een forse SUV van bijna 5 meter, die tot 1500 kilo mag trekken. De doorlopende koplampen geven de G9 een stoer uiterlijk. De rest van de auto is opvallend vierkant, wat uiteraard de interieurruimte ten goede komt. Ook hier geldt dat het ontwerp van de Xpeng G9 niet erg onderscheidend is, maar dat zijn SUV’s zelden.

Xpeng G9
Xpeng G9 achterkant

Drie uitvoeringen zijn er van de Xpeng G9. De sportiefste is de AWD Performance, met vierwielaandrijving, bijna 300 pk en een bereik van 520 kilometer WLTP. Meer bij dit type auto past de longrange-uitvoering. Deze heeft ‘slechts’170 pk maar een bereik van 570 kilometer WLTP. Dat is heel wat voor zo’n grote, vierkante auto. Er is ook een basisuitvoering met een nog steeds behoorlijk bereik van 480 kilometer WLTP. Met een snellaadcapaciteit van 300 kW laad je in 5 minuten 100 kilometer bereik bij, als je de juiste laadpaal kunt vinden.

De basisuitvoering van de Xpeng G9 is verkrijgbaar vanaf 57,990 Euro. Voor de duurste uitvoering ben je minstens 71,990 Euro kwijt.

Luxe uitrusting

Zowel de Xpeng P7 als de G9 zijn rijkelijk voorzien van opties. Het dashboard is volledig digitaal, met een 10,25 inch scherm achter het stuur en een centraal scherm dat bijna 15 inch meet. Hierop draait Xpeng’s eigen software, Xmart OS genaamd. Dankzij 3D weergaven en een voice assistent (‘Hey Xpeng!’) belooft deze veel gebruiksgemak.

Xpeng wil zich onderscheiden door zijn technologie. Ze zetten zich vol in op het ontwikkelen van nieuwe technieken. Zo werkt Xpeng in China aan één van de eerste vliegende auto’s. In China en Amerika doet Xpeng mee aan proeven met autonoom rijden. De Nederlandse modellen profiteren hiervan in de vorm van Xpilot, een geavanceerd systeem met rijhulpsystemen.

Xpeng interieur
Xpeng

Zowel voorin als achterin zijn de stoelen voorzien van verwarming. In de G9 zijn ze zelfs voorzien van een massagefunctie. Het draait bij Xpeng duidelijk om luxe. Fijne materialen, een goede geluidsinstallatie en instelbare interieurverlichting beloven een aangenaam verblijf in de Xpeng. De auto’s zijn ook duurzaam: ze zouden volledig uit recyclebare materialen bestaan.

Onderscheidend

Met de P7 en de G9 neemt Xpeng twee interessante elektrische auto’s mee naar Nederland. Zonder twijfel kunnen deze zich meten met de concurrentie. De vraag is echter of ze niet meer van hetzelfde zijn. Het aanbod elektrische auto’s is behoorlijk, met name uit China. Daarbij lijkt elke elektrische sedan op een Tesla, en ook elke SUV is een kopie van de vorige.

Het verleden laat zien dat alleen innovatie en onderscheidend vermogen leidt tot succes. Xpeng wil zich onderscheiden door technologie in mobiliteit, die verder gaat dan alleen elektrische auto’s. De toekomst zal ons leren of Xpeng hiermee een stukje van de Nederlandse markt kan veroveren.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *