Als je het merk Huawei hoort, denk je waarschijnlijk meteen aan de smartphones van het Chinese concern. In Nederland zijn de telefoons omstreden, vanwege vermoedens van spionage. Daarom verkopen de grote telefoniewinkels van ons land geen nieuwe toestellen meer van het merk. In China kun je natuurlijk nog wel een Huawei telefoon kopen, zowel online als in één van de vele Huawei winkels. Als je daar binnenstapt zie je opeens een aantal auto’s staan, want die verkoopt Huawei tegenwoordig onder de merknaam Aito.

Aito en Seres

Huawei en Seres ontwikkelen gezamenlijk auto’s onder de merknaam Aito (Adding Intelligence to Auto). Aan het einde van 2021 werd een compacte crossover geïntroduceerd aan het publiek, de Aito M5. Deze is beschikbaar met een hybride aandrijflijn en als volledig elektrische variant. Seres produceert alle Aito voertuigen, daarom staat dezelfde auto in Rusland bekent als Seres M5. Er zijn inmiddels nog twee SUV’s toegevoegd aan het modellengamma, de Aito M7 en M9. Binnenkort volgt de M8 en je raadt het niet, ook dat wordt een SUV.

Het interieur van de Aito M7 in een Huawei winkel in Shanghai.

De verhoudingen tussen Europa en China liggen nogal gevoelig. De Aito M7 werd daarom ook als Seres 7 geïntroduceerd op de autobeurs in München. De logo’s en alle andere sporen die een verwijzing hebben naar Huawei zijn verwijderd. In Europa zijn zowel de Aito M5 als de Aito M7 verkrijgbaar als Seres 5 en Seres 7, zo ook in Nederland. We hebben tijdens de rijtest van de Seres 3 ondervonden dat het geen straf is om in de kleinste Seres telg rond te rijden.

De Seres 5, ook wel bekend als Aito M5 in China.

Kans van slagen

Als telefoonmerk is het haast onmogelijk om, zonder hulp, een auto in massaproductie te nemen. Seres neemt deze taak op zich en Huawei levert de hardware en software voor bijvoorbeeld het infotainmentsysteem en de rijhulpsystemen. Alle voertuigen van Aito zijn uitgerust met ADS (Autonomous Driving System). Door alle sensoren, camera’s en radarsystemen kun je autonoom level 2+ te rijden. Nu gaat dat niet altijd goed, gezien dit ernstige incident in China. Of zelfrijdende systemen de oorzaak zijn van het ongeluk is nog niet bekent.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *