rijtest Renault Twingo Electric

Sinds de introductie van de Renault Twingo tijdens de Autosalon van Parijs, op 5 oktober 1992, was de Twingo meteen een succes. Inmiddels zijn we 28 jaar en 2 generaties verder en speelt de elektrificatie een grote rol, zo ook bij Renault. Sinds 2011 is het Franse automerk al bezig met de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Negen jaar na de introductie van de eerste elektrische auto heeft Renault ook de populaire Twingo geëlektrificeerd. En wij mochten er als een van de eerste mee rijden.

Renault Twingo Electric rijtest
Haarscherpe kwaliteit dankzij de Samsung S20 Ultra met een 108 megapixel camera!

Hoe rijdt hij?

Waar je met de huidige generatie Renault Twingo met brandstofmotor tijdens harde wind niet over de snelweg durfde te rijden is dat met de Twingo Electric een ander verhaal. Omdat in de huidige generatie Twingo de motor achterin ligt en er geen gewicht drukt op de voorwielen is de Twingo erg gevoelig voor zijwind. Gelukkig heeft de Twingo Electric daar vanwege het accupakket onder de voorstoelen veel minder last van. Het resultaat? Een compacte volledig elektrische stadsauto met een prima wegligging en meer dan voldoende actieradius. En wat de Twingo zo uniek maakt vanwege de achterwiel aangedreven aandrijflijn is de beste draaicirkel van zijn klasse, die eigenschap is hij gelukkig niet kwijtgeraakt.

Dankzij het 22 kWh accupakket is de Twingo volgens Renault goed voor een actieradius van 270 kilometer in de stad en 190 kilometer bij gecombineerd gebruik. Of je er inderdaad ook 270 kilometer mee kan rijden in de praktijk hebben we helaas niet kunnen testen. Tijdens de proefrit en wegrijden met een volle accu stond de actieradius op 190 kilometer, dus of er door het recuperatief remsysteem en een hele rustig rijstijl er 80 kilometer actieradius bijgeladen kan worden is nog maar de vraag. Over enkele weken staat de volledige rijtest online en gaat de maximale actieradius vast en zeker op de proef worden gesteld.

Renault Twingo Electric opladen
Veel of weinig licht is geen probleem voor de camera van de Samsung Galaxy S20 Ultra

Sterke punten Renault Twingo Electric

Ondanks dat de meeste mensen in onze samenleving het alleen nog maar kunnen hebben over snelladen heeft de Renault Twingo Electric dat helemaal niet nodig om de ideale stadsauto te zijn. Gemaakt voor de stad is de Twingo Electric uitgerust met de geweldige 22 kW AC-Cameleon lader van Renault. Daardoor kan er bij elk publiekelijk laadpunt, met snelheden tussen de 3,7 kW tot 22 kW, maximaal geladen worden.

Haarscherpe kwaliteit dankzij de S20 Ultra met een 108 megapixel camera!

Menig concurrent in deze prijsklasse kan maximaal met 7.4 kW laden, of thuis tot zelfs maar 3,7 kW. Omdat thuis opladen over het algemeen maar tot 11 kW mogelijk is kan de Twingo Electric dus tot drie keer sneller opladen thuis dan de concurrentie, een hele sterke eigenschap voor een stadsauto! Voor de mensen die wat minder thuis zijn in het opladen van een elektrische auto: als je veel kilometers maakt in stedelijke gebieden is de Renault Twingo op dit moment de enige geschikte kandidaat…

interieur Renault Twingo Electric
Prima zitpositie voor een compacte auto

Zwakke punten Renault Twingo Electric

Misschien is zijn sterke punt ook wel gelijk zijn zwakke punt in vergelijking met de concurrentie. Echt goedkoop is de Twingo niet in vergelijking met de concurrentie, die juist wel kunnen snelladen. Neem bijvoorbeeld de e-UP, die is voorzien van een 30% grotere accu en kan wel snelladen met 40 kW DC. Voor de langere afstanden misschien toch net wat handiger, qua investering schelen beide elkaar niet zoveel. Maar ga je de concurrenten afzetten tegen bruikbaarheid in de stad verliezen ze het stuk voor stuk vanwege de beperkte laadmogelijkheden.

De Samsung S20 Ultra smartphone doet uitstekend zijn werk als camera!

Conclusie

Op dit moment de meest geschikte auto voor het stadsverkeer, punt. Vanwege de jarenlange ervaring, beproefde techniek en sterke technische eigenschappen doet de Twingo Electric waar hij voor is gemaakt: volledig elektrisch door de stad scheuren. Echt goedkoop is hij niet, maar dat maakt hem niet minder geschikt of minder duurzaam. Ga maar eens rekenen, het kan je nog verbazen hoe weinig het over een periode van vijf jaar scheelt met een benzine…

Renault Twingo Electric Samsung Galaxy S20 Ultra
Met een Samsung Galaxy S20 Ultra heb je eigenlijk geen spiegelreflex camera meer nodig…

Geen camera maar foto’s met een Samsung S20

Met een mobiele telefoon zoals de Samsung S20 Ultra ga je jezelf afvragen waarom je überhaupt nog foto’s maakt met een zware spiegelreflex camera. De S20 gaat veel verder dan de gebruikelijke 12 megapixels in een smartphone en biedt een waanzinnige 108 megapixels. De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt en zelfs filmen is geen enkel probleem.

Deze rij-impressie van de Renault Twingo Electric is uitgevoerd tezamen met Samsung Benelux.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *