AC of DC laden? Wat is het verschil en waar moet je op letten?

AC DC laden (2)

Nee, we hebben het hier niet over de muziekband AC/DC maar over wisselstroom (Alternating Current – AC) en gelijkstroom (Direct Current – DC). AC DC laden is de vorm van elektriciteit (elektrische energie) zoals die via het elektriciteitsnet wordt geleverd aan huishoudens en industrie.

Afbeeldingsresultaat voor verschil ac dc
verschil AC DC laden

Wisselstroom (AC)

We maken sinds eind 19e eeuw wereldwijd gebruik van wisselstroom omdat het gemakkelijk getransformeerd kan worden dankzij een transformator naar hoogspanning (1000 tot 380.000 volt)  om zo het verlies van stroom tijdens het transport te beperken. Om de wisselstroom bij de eindgebruiker te krijgen wordt dit na transport weer getransformeerd van hoogspanning naar laagspanning zodat er uiteindelijk 230 volt wisselspanning uit het stopcontact komt.

Thuis is het AC laden

AC wisselstroom laden

Wanneer we het hebben over laden op wisselstroom betekent dit dat er een geïntegreerde lader, ofwel converter, in de auto zit. Omdat een elektrische auto op gelijkstroom (DC) werkt, converteert de geïntegreerde lader  de stroom van AC naar DC en slaat dit vervolgens op in de accu van de auto. Deze laadmethode wordt in de praktijk het meeste gebruikt. Zo kan je een Renault ZOE met een 22 kW AC lader al binnen 2.5 uur opladen.

AC DC laden van een elektrische auto

DC gelijkstroom laden (snelladen)

Het elektriciteitsnet levert altijd wisselstroom. Het verschil tussen laden met wisselstroom of gelijkstroom zit hem in de locatie van de converter; in of buiten de auto. In tegenstelling tot AC-laders op wisselstroom die in de auto zit, zit bij een DC-lader de converter in de laadpaal zelf. Dit betekent dat de stroom rechtstreeks kan worden opgeslagen in de accu en een geïntegreerde converter in de auto niet nodig heeft. Zo kan een Tesla Model 3 omgerekend tot 1600 km per uur laden! Waarom? Omdat je een Tesla model 3 binnenkort al binnen 15 minuten tot 80% kan opladen dankzij de nieuwe generaties Tesla superchargers en DC laadpalen.

Onderweg is het DC laden

Conclusie AC DC-laden

Met de opkomst van elektrische auto zien we het aantal laadpalen in Nederland hard groeien.

De meeste publiekelijke laadpalen die je tegenkomt maken gebruik van AC-laden, tot een laadsnelheid van 22 kW. DC-laders of Tesla Superchargers kom je vaker tegen langs de snelweg of bij grote hotels en bieden de mogelijkheid om sneller op te laden. Gezien de complexiteit van een DC-lader zijn de productie- en installatiekosten hoger. Hoe snel je kunt laden is afhankelijk van de auto (wel/geen geïntegreerde lader) en het vermogen van het oplaadpunt.