De Fiat Punto: een ware legende. Okay, dat valt ook wel weer mee. Maar, het is zeker een van de auto’s die nagenoeg niet weg te denken zijn uit het Europese straatbeeld. De compacte doch ruime bouw van de Punto is iets wat veel kopers aantrekt, vooral als zij de Polo/Golf te duur vinden. Maar, waarom is er nog geen nieuwe?

De geschiedenis van de Punto

Het begon allemaal in 1993, toen kwam de eerste generatie Punto uit. Het ontwerp werd voorgesteld aan Renault als nieuwe Clio, maar die wilden het niet. Fiat wilde het maal al te graag. Een driedeurs en vijfdeurs hatchback trokken de grootste last, maar er was ook een fantastische Punto Cabrio. Spannend was het allemaal niet echt, vooral niet qua motorisering. Het grootste deel was zuinige miniblokjes. Maar goed, dat is ook precies waar de Fiat Punto voor bedoeld was.

Het kleinste blokje was de 55s, deze produceert logischerwijs 54pk. Ook was er een 1.2 in drie versies, die in de 60s produceert 58pk. Deze motor verving later de 55s. De 1.2 was ook nog opgekieteld tot een 75elx, deze produceerde daadwerkelijk 75pk. Ook was hij nog in de allersnelste 85elx versie verkrijgbaar. Deze motor bracht ons 86pk. Bijna goed.

In kleinere mate verkocht Fiat ook een 1.4 Sporting met 88pk maar later werd die motor ook vervangen door de 1.2 met 86pk. Ook de Fiat Punto GT heeft nog even bestaan. Die mocht wel blijven spelen met de 1.4, sterker nog, die kreeg nog een turbo ook! De GT had dan ook ongeveer 133pk, verschillend per versie. Er was ook nog een dikke 1.7 diesel verkrijgbaar met 57pk. Spectaculair.

Generatie 2

De eerste generatie is bijna 3.5 miljoen keer over de toonbank gevlogen, mijn opa heeft er ook eentje gekocht en daar rijd ik vandaag de dag nog steeds in. De tweede generatie was ook geen flop met bijna drie miljoen verkochte exemplaren. De motorisering is vrij vergelijkbaar.

Leuk om te benoemen is dat deze generatie ook beschikbaar was met een 1.8 die 210kmpu kon halen en de alom bekende 1.9 JTD dieselmotor die we ook heel lang in vele Alfa Romeo’s en Lancia’s konden vinden. Deze generatie kwam ook met een automaat, wat een innovatie! Interessant is dat deze ook tegelijkertijd verkocht is als de 3e generatie Punto.

De 3e generatie Punto werd in 2005 gelanceerd. Desalniettemin kon je de tweede generatie gewoon nog kopen tot en met 2010. Als je in Italië woonde dan. De logsich genaamde Punto Classic werd zelfs pas in 2007 voor het eerst op de markt gebracht in Chili.

Generatie 3

De laatste generatie Fiat Punto kwam, zoals net benoemd, uit in 2005. Hij heette toen de Grande Punto. Qua motorisering kon men weer kiezen voor het vertrouwde recept: de 1.2 Fire motor. Dit blokje heeft het alle drie generaties weten te overleven als een ware held. Ook was de 1.9 diesel weer van de partij. Beide deze blokjes werden later vervangen door 1.3’tjes, 1.4’tjes of 1.6’jes, zowel diesel als benzine.

Dit was ook de eerste generatie waarvan een officiële Abarth versie werd geproduceerd. Deze had een hele gezellige 155pk. De Grande Punto werd ook in Australië aangeboden als eerste Fiat sinds 1989. Dit gebeurde in 2006. In 2009 trok Fiat hem terug na teleurstellende verkopen. Maar in 2013 probeerde ze het opnieuw, ditmaal was hij veel aantrekkelijker geprijsd. In 2015 trokken ze hem terug na teleurstellende verkopen.

In 2009 kregen we de facelift van de Grande Punto, genaamd de Fiat Punto Evo. Naast een verfrist uiterlijk en interieur en wat nieuwe motortjes veranderde er eigenlijk weinig aan het winnende recept. In 2012 werd hij nogmaals gefacelift en veranderde hij nogmaals van naam. Ditmaal heette hij weer gewoon de Fiat Punto. Van de derde generatie verkocht Fiat er bijna 2.7 miljoen.

Waarom geen generatie 4?

Dat is nog eens een goede vraag, dachten we zo. Stellantis lanceert auto’s de wereld in als Oprah Winfrey in de jaren ’90. Links en rechts duiken bekende namen op, niet alleen kunnen we een nieuwe Panda, Ypsilon en 600 verwachten, maar ook de 500 zoemt nog even lekker door. Het platform voor onder andere de Avenger is de basis voor de 600 terwijl de Panda op het reeds te introduceren Ë-C3 platform komt te wonen.

Dan komen we bij de Lancia Ypsilon. Deze Italiaanse schone zal op hetzelfde platform komen te staan als de 208 en de Corsa, beide elektrisch. Maar, waarom is hier nooit een Fiat Punto op gezet? Het perfecte platform, gereed voor elektrificatie, ligt al jaren klaar. Te wachten op een nieuwe Puntovormige jas. Maar waarom is hij er nog niet? En komt hij ooit nog? Je zou kunnen zeggen dat de markt al verzadigd is, maar dat doet Stellantis natuurlijk grotendeels zelf.

Daarnaast zetten ze ook heel veel auto’s op het platform van de Avenger. Denk hierbij aan de hiervoor genoemde, maar ook de DS3, Peugeot 2008, Opel Mokka, Fiat 600 en natuurlijk alle elektrische versies van die modellen. Zelfs de nieuwe Alfa Romeo Milano wordt op dit platform geknald.

Bij deze dus de vraag: mogen wij alstublieft een nieuwe Fiat Punto?

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *