Opel staat al jaren bekend om diens auto’s voor de gewone man, maar dan wel met wat extra’s. Met slimme marketing en unieke opties proberen zij op deze manier het alternatief te bieden voor ‘premium’ Duits, tegen een betaalbare prijs. De Mokka-e lijkt door het uitgesproken uiterlijk te breken met deze traditie, maar is dat ook zo? Dat lees je in deze rijtest van de Opel Mokka-e!

Sterke PuntenZwakke Punten
+ Stoelen– Menu
+ Kleur– Onderstel
+ Bediening– Gedateerd

Wat is de Opel Mokka-e?

De Mokka-e is in feite niets anders dan een opgehoogde Corsa-e en een hipper koetswerk. In de praktijk betekent dit 5 centimeter extra ruimte en het felle groen als standaard kleur. Hiermee lijkt Opel af te wijken van de no-nonsense auto’s. Toch zit de praktijk iets anders in elkaar. Zeker tegenwoordig, waar elk merk niet meer zonder cross-over of SUV kan in ieder segment. Daarmee positioneert Opel zich dus nog steeds keurig binnen de bekende kaders. 

De crossover bouw zorgt daarnaast voor iets meer ruimte in het interieur, die met name voorin duidelijk is. Op de zeer prettige stoelen is een fijne zit zo gevonden en door de hoge opbouw is er voldoende hoofdruimte en is er goed overzicht. Want de zit is dus lekker hoog en de binnenspiegel zit ook hoger, waardoor deze niet het zicht blokkeert.

Hoe rijdt de Opel Mokka-e?

Het rijden in de Mokka-e is precies zoals je van Opel kunt verwachten. Nergens is het echt spannend of opwindend. De hoge bouw zorgt er daarnaast voor dat snel genomen bochten resulteren in flink doorhangen. De Sport-stand is wel aanwezig, maar compleet hopeloos. De voorwielen kunnen het vermogen simpelweg niet aan. Daardoor treden er flinke aandrijfreacties in het stuur op en glijdt de Mokka-e al snel weg over de voorwielen.

Dit neemt echter niet weg dat de rij-ervaring als prettig ervaren kan worden. Over de gehele linie genomen is de Mokka-e simpelweg comfortabel. Vering en demping zijn redelijk aan de straffe kant, maar dit maakt de auto niet per se stug, wel voorkomt het vervelend na deinen over hobbels. Beter is het om de Mokka-e in de standaard rijstand te laten staan. De Mokka-e blijkt dan vlot genoeg om gemakkelijk met het verkeer mee te komen. Aandrijfreacties in het stuur blijven ook achterwege, waardoor de Opel ineens een stuk beter uit de verf komt. De Eco-stand werkt op de snelweg dan weer erg prettig. In de stad wordt het gaspedaal te stroperig, maar op de snelweg verdwijnt dit effect. Prettige bijkomstigheid, is dat het bereik dus ook iets toeneemt.

Sterke Punten

Ondanks dat de Mokka-e Opels AGR-stoelen moet ontberen, zitten de standaard stoelen nog steeds uitermate prettig. Waarbij ook de schouders goed ondersteunt worden. De zitting is daarbij eveneens lang en voldoende stevig om te diep wegzakken te voorkomen. Gevolg is dus dat een lange reis geen enkel punt is. 

Ook de bediening van de Mokka-e went snel. Doordat het merendeel van de opties nog bedienbaar is door middel van fysieke knoppen is een aanpassing aan bijvoorbeeld temperatuur zo gedaan. Ook de rijhulpsystemen zijn met knoppen aan of uit te zetten. Eigenlijk zouden meer merken dit gewoon moeten doen.

Daarnaast valt daarnaast de kleur in positieve zin op! Het is goed om te zien dat Stellantis durft af te wijken van standaard zwart, grijs of wit. Zo kiezen zij ook voor de Mokka-e een lekker opvallende basiskleur. Een ander kleurtje is uiteraard wel gewoon mogelijk. 

Zwakke Punten

Ondanks de extra hoge opbouw, valt de ruimte achterin toch tegen. Voor de benen is het in dit segment echt ruim voldoende. Met 1,85 kon ik prima ‘achter mezelf’ zitten. De hoofdruimte laat echter niet over. Ondanks een uitsparing in het dak, is de ruimte achterin simpelweg te klein. Wat meer onderuit zakken op de bank helpt, maar gaat weer ten koste van de beenruimte. 

Daarnaast merk je aan verschillende zaken dat de Mokka-e al op leeftijd begint te raken. Een draadloze telefoonlader ontbreekt, evenals draadloos Apple Carplay of Android Auto. Daarnaast blinken scherm en camera niet uit in resolutie en werkt de bediening traag. 

Uitrusting

Aan opties geen gebrek. Climate Control, (Adaptieve) Cruise Control en automatisch inparkeren zijn allemaal aanwezig. Toch is het ergens wel jammer dat Opel voor de Mokka-e dus geen bijzondere opties heeft zoals bijvoorbeeld de stoelmassage of een koelkastje. Juist deze zaken maakten de Opels het overwegen waard.

Conclusie Opel Mokka-e

De Mokka-e is een relatief gunstig geprijsde auto die keurig mee kan komen binnen het segment. De Mokka-e betrekt je echter nooit bij het rijden, maar is hierdoor wel comfortabel te noemen. Dit komt ook terug in de rust aan boord. Wie dus door het felle en hippe kleurtje van de Mokka-e heen kan kijken, ziet nog steeds de no-nonsense auto waar Opel om bekendstaat.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *