Je hebt crossovers en je hebt crossovers die ook echt interessant zijn. In dit geval hebben we te maken met een auto die uit de laatste categorie komt. De DS 3 E-Tense is gewoon heel fijn en goed. Daarnaast is hij ook nog eens heel uniek en een echte eye-catcher. Jammer genoeg is hij wel vrij fors geprijsd. Is hij dat geld ook waard?

SterktesZwaktes
+ Comfort– Kofferbakknop
+ Scherm– B-pilaar
+ Aandrijflijn– Vering te zacht

Wat is de DS 3 E-Tense?

De DS 3 E-Tense is de elektrische versie van de DS 3. Het is dezelfde guitig-ogende cross-over, maar dan met een elektrische aandrijflijn. Hij is gebaseerd op hetzelfde platform als onder andere de huidige Opel Corsa, Opel Mokka, Peugeot 2008 en Peugeot 208 . Toch krijgt DS het voor elkaar om echt een unieke auto neer te zetten. Zowel qua looks als qua rijervaring.

De DS 3 E-Tense is met zijn ontwerp echt uniek. Ze willen altijd ‘haute couture op een chassis’ neerzetten. Wij denken dat dat bij deze auto ook gelukt is. Het ingewikkelde maar zeer stijlvolle ontwerp van de voorkant is sinds deze vernieuwde generatie strakker en aanweziger gemaakt. Verder is het ontwerp van de auto wat strakgetrokken, maar niet ingrijpend veranderd.

Onze testauto is een DS 3 E-Tense Performance Line. De vorige DS 3 E-Tense had een elektromotor met 136pk en 260Nm aan koppel. De vernieuwde versie houdt dat koppelgetal maar krijgt een extra 20 pk’s. Degene die denken dat dat invloed heeft op de acceleratie hebben gelijk, alleen het is niet zoals je denkt. De nieuwe DS 3 E-Tense is namelijk met een tijd van 9,0 seconden naar de 100km/u 0.3 seconden langzamer dan de vorige met 20pk minder.

De accucapaciteit is er wel op vooruitgegaan, van 50kWh in de oude, naar 54kWh in deze uitvoering. Dit zorgt voor een WLTP-range van 402km in tegenstelling tot de 341km van de vorige. Ook de laadsnelheid is omhoog gegaan. De vorige generatie kon slechts met 7,4kW laden terwijl deze nieuwe DS 3 E-Tense 11kW kan laden. Dit zorgt ervoor dat de DS 3 van leeg tot vol ongeveer 5,5 uur moet laden, dat is 2 uur minder dan de vorige uitvoering. De snellaadtijd bij 100kW DC-laden is gelijk gebleven. Namelijk van 30 tot 240 km range in 26 minuten.

Hoe rijdt hij?

Als je de DS 3 E-Tense van het slot klikt, klappen de spiegels en deurhendels uit. Dat is sowieso een goed en leuk begin. Als je gaat zitten voel je de soepele en comfortabele stoelen waar ik later op terugkom.. Je zit vrij diep in de auto. Dit komt omdat de ramen vrij hoog beginnen en al vrij snel weer ophouden. Het voelt alsof je in een tank rijdt. Het zicht is prima, ondanks de korte ruitjes.

Het besturen van de nieuwe DS 3 is geen hogere wiskunde. De ouderwetse duw-en-trek-pook biedt de opties tussen de oude vertrouwde letters. Ook deze auto heeft een B-stand die zorgt voor meer regeneratie tijdens het rijden en een wat afgezwakte gasrespons. De auto heeft drie standen. In eco is alles langzaam en zuinig, in standaard rijdt de auto zoals hij bedoeld is en in de sportstand reageert alles net wat feller en sneller. Sportstand is ook de enige stand waarbij je de volledige 156pk tot je beschikking krijgt. In die sportstand is ie dus best rap, dat is natuurlijk altijd leuk.

De vering is ouderwets Frans-zacht ingesteld. Dit is meestal heerlijk, soms lijkt het echter wel of je in een oude Amerikaanse auto rijdt. Hij deint nogal heen en weer, van links naar rechts en van voor naar achter. De vering is duidelijk een kwestie van smaak.

Sterke punten

Zoals ik net al benoemde, en zoals we eigenlijk gewend zijn van Franse auto’s, is de DS 3 E-Tense ontzettend comfortabel. De stoelen zijn enorm zacht en ondersteunend, zelfs terwijl onze versie de sportuitvoering was. Het stuur is lekker zacht, de materialen zijn rondom ook fijn om aan te raken en alles voelt kwalitatief hoogstaand. Het sturen is ultiem licht en ook de pedalen zijn gemakkelijk te gebruiken. Alles is gericht op comfort. Zo ook de vering, die grotendeels fantastisch zacht is afgeveerd. Niet altijd is de vering fijn, maar meestal wel.

Het scherm is in vergelijking met de vorige uitvoering niet veranderd. Dat hoeft ook helemaal niet want het scherm werkt uitmuntend. Niet alleen is het menu overzichtelijk en makkelijk te gebruiken, het scherm zelf werkt ook nog eens super. Elke aanraking wordt geregistreerd en je hoeft nooit twee keer te drukken. Hetzelfde geldt overigens voor de tiptoetsen die als knoppen dienen. Dat het geen indrukknoppen zijn, is jammer. Maar de touchscreenknoppen hebben een groot raakvlak en reageren ook altijd perfect.

Als laatst wil ik u vertellen over de vernieuwde aandrijflijn van de DS 3 E-Tense. Eerder in dit artikel heb ik al verteld wat de specificaties precies inhouden, dus daarmee zal ik u niet meer vervelen. Wel wil ik vertellen dat de aandrijflijn erg goed is. Je hebt altijd genoeg power, in sportstand is de auto zelfs verrassend snel. Het recuperatief remmen werkt erg goed en je kan ten alle tijden meekomen met het verkeer. De range en het verbruik zijn ook nog eens super. We hebben 14.2 kWh per 100km kunnen halen op verschillende ritjes, dat is zeker niet gek.

Zwakke punten

Ook de DS 3 E-Tense heeft minpunten. De eerste lijkt klein, maar is toch belangrijk om te benoemen. De knop van de achterbak is het probleem. Die zit op een hele onhandige en onduidelijke plek. Dit laatste geldt natuurlijk alleen voor als je hem voor het eerst opent, maar toch. Zowel mijn broertje, mijn vriend, Maarten en Arjan van dagelijksauto en mijn moeder konden het knopje niet snel vinden. Die zit namelijk net boven de kentekenplaat in de bumper verstopt. Ook al weet je hem te vinden, is het nog steeds onhandig. Daarnaast gaat de klep maar een klein beetje open als je de knop indrukt. De rest moet je zelf doen, nadat je je tengels tussen de kleine spleet hebt gefrummeld.

Een ander klein puntje heeft te maken met zicht. Als je achterom wil kijken, kijk je voor een groot deel tegen de b-pilaar aan. De b-pilaar van de DS 3 E-Tense heeft een coole design-knik die er vanbuiten erg interessant en cool uit ziet. Vanbinnen zit die echter precies in je dode hoek, waardoor die nog groter wordt. Dat is toch jammer.

Het laatste minpuntje is de vering. Ik benoemde net al dat die lekker zacht en comfortabel is. Dit is voor het grootste deel heerlijk. Soms is het echter een beetje te veel van het goede, voor mij althans. Er is nogal wat geschommel en gegolf op de snelweg. Soms duikt de auto ook aardig diep bij een heuvel op de snelweg bijvoorbeeld. De auto ondervindt overigens nooit negatieve gevolgen op het rijgedrag door de vering. De auto hangt niet en blijft altijd strak op de weg liggen.

Uitrusting

Standaard komt de DS 3 E-Tense Performance Line met allerlei veiligheidssystemen, bijvoorbeeld Active Safety Brake, Lane Keeping Assist en hulpsystemen zoals parkeersensoren achter en Cruise Control. Als opties op ons model vinden wij een draadloze oplader voor onze smartphone en een Head-Up Display. Ook heeft ons model het Performance Line stijlpakket en een Drive 2 en Comfort pakket. Dat Drive 2 pakket bevat DS Drive Assist (Adaptieve Cruise Control met Lane Positioning Assist), dodehoekdetectie, uitgebreide verkeersbordherkenning en grootlichtassistent. Het Comfort pack bestaat uit Proximity Keyless Entry, een armsteun, zelfdimmende binnenspiegel, een luxer mattenset en een lampje genaamd ‘Plafonniere I-DOME’ met 3 LEDS.

Conclusie rijtest DS 3 E-Tense                       

De DS 3 E-Tense is een fijne, goede en uitgesproken cross-over van het Franse designmerk. De vernieuwde elektrische aandrijflijn is erg goed, de range ruim voldoende en de power is ook zeker genoeg. De auto is comfortabel en het scherm werkt gewoon heel erg goed en gemakkelijk. De vering is soms iets té zacht voor onze voorkeur, maar wie zijn wij? Af en toe is het achterbakknopje wat lastig te vinden en te gebruiken en het zicht naar buiten is iets beperkt door de B-pilaar. Maar dat zijn kleine minpuntjes die dansen rond een hele grote plus.

De DS 3 met goedkoopste benzinemotor is verkrijgbaar vanaf 36.390,- euro. Het testmodel van ons is de goedkoopste elektrische uitvoering, maar met wel wat opties erop, die kost 46.960,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger van Cinelabs Media.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *