Renault SUV crossover

Het is ongetwijfeld de grootste verschuiving in autoland van de afgelopen jaren: de ongekende populariteit van SUV’s en crossovers. Ondertussen bestaat een derde tot de helft van de wereldwijde autoverkopen tot deze categorieën. Maar wat is nu een SUV? En wat maakt een auto een crossover? Wat is nu het verschil?

Wat is een SUV?

Dat SUV staat voor Sports Utility Vehicle is geen geheim. Maar letterlijk vertaald maakt dit het een sportief, bruikbaar voertuig. Dat zegt natuurlijk nog helemaal niks. Vroeger hing de term SUV aan een hoger voertuig met een grotere bodemvrijheid en vierwielaandrijving. Het was een synoniem voor een terreinwagen. De Jeep Cherokee uit 1984 wordt gezien als de eerste echte SUV.

In Amerika spreekt men over een SUV bij een body-on-frame constructie. Hierbij is de carrosserie gemonteerd op een stevig chassis. In de praktijk is dit bij een SUV het chassis van een pick-up truck. Deze auto’s, zoals de Lincoln Navigator, de Ford Expedition en de Cadillac Escalade, zijn flinke jongens, die je in Europa zelden zult aantreffen.

Dit zijn nu echte SUV’s: bakbeesten die je in Europa niet zult zien

Als we puur naar de definitie kijken, dan hebben we in Europa dus eigenlijk geen SUV’s. Bijna alles dat hier rijdt, heeft een unibody constructie. Toch noemt Ford de Kuga een SUV. Renault noemt de Kadjar ook zo, net zoals Toyota de RAV4. Hoe zit dat dan?

Hieruit blijkt dat de term SUV ook gewoon een marketingterm is geworden. Autofabrikanten geven hun grootste model graag de naam SUV mee. Dat staat beter en bovendien kunnen ze makkelijker onderscheid maken met hun kleinere modellen, door die crossover te noemen.

Wat is een crossover?

De term crossover dook op toen automakers in Amerika kleinere versies van SUV’s ging bouwen. Deze stonden niet meer op het chassis van een pick-up, maar hadden een unibody constructie zoals de meeste personenauto’s. Hierbij krijgt de auto stevigheid van zowel het chassis als de carrosserie. Men sprak hierbij over een crossover SUV, later gewoon over een crossover.

Kijk, wie zegt dat moderne SUV’s niet offroad kunnen?

Een crossover hangt dus tussen een SUV en een personenauto in. Een iets hogere auto, met wat kenmerken van een SUV (en dus van een terreinwagen) maar zonder de echte offroad-capaciteiten. Ook is een crossover kleiner dan een SUV. Vaak is een crossover een hoge versie van een hatchback die een merk al aanbiedt. Soms is dat overduidelijk, zoals bij de Kia Xceed, wat duidelijk een hoge Kia Ceed is.

Wat is het verschil tussen een SUV en een crossover?

Je kunt stellen dat een SUV een grote, hoge auto is met kenmerken van een terreinwagen. Vaak is het een hoge variant van een stationwagon. Een crossover is vaak een hoge variant van een hatchback. Tussen de SUV en de crossover zit echter een groot grijs gebied: een afgebakende definitie is er niet en je bent afhankelijk van de marketingafdeling van de autofabrikant.

Dat deze marketingafdelingen het niet zo nauw nemen met definities is bekend. Vooral Duitse autobouwers wandelen regelmatig het grijze gebied uit om een term te verbinden aan een auto die niet aan de voorwaarden voldoet. Een vierdeurs auto heet ineens een coupé, net zoals een SUV met een aflopende daklijn. Een doodnormale stationwagon heet ineens een shooting break. Eigenlijk doen ze maar wat.

Volgens de Duitsers zien we hier een coupé

Interessant genoeg maakt de body-on-frame constructie weer een comeback bij elektrische auto’s. Door een goed beschermd accupakket is het chassis daarbij al heel erg sterk. De Tesla Model Y is dus zelfs strikt volgens de definitie een SUV. Met al die accu’s onder de vloer krijgt een auto vanzelf een hoog model, dus het aanbod SUV’s en crossovers zal in de toekomst alleen maar stijgen.

Moet je een SUV of een crossover kopen?

Afgelopen jaren zijn SUV’s en crossovers zo populair geworden, dat autofabrikanten enkele langlopende modellen opofferen om meer SUV’s en crossovers te verkopen. Zo stopt Ford met de Mondeo en trekt Volkswagen de stekker uit de Passat. Namen die vroeger verbonden waren aan sportieve coupés sieren ineens de achterkant van SUV’s, zoals de Mitsubishi Eclipse of de Ford Mustang.

Mensen die SUV’s en crossovers kopen, roemen de hoge instap en de ruimte. In een hoge auto heb je meer overzicht in het verkeer, hoor je vaak. Dit voordeel is echter verdwenen als iedereen een hoge auto rijdt. Dat een SUV of een crossover meer ruimte biedt, is ook een misverstand. Zo heeft de Toyota RAV4 een kofferruimte van 520 liter, tegen 598 in een Corolla SW. Ook in de Renault Clio hatchback (391 liter bagageruimte) kun je meer kwijt dan in zijn hoge broertje, de Captur (351 liter). In het interieur is dat hetzelfde verhaal.

Een echte SUV die SUV-dingen doet

Een hoge auto weegt daarnaast meer, dus je betaalt meer wegenbelasting. Ook is het verbruik hoger door een hogere luchtweerstand. Het rijgedrag van een hoge auto is daarbij slechter dan van een lagere variant. Neem een recent filmpje (linkje) waarin ze de elandproef doen met drie populaire SUV’s: de Zweden concluderen dat dit type auto altijd slecht scoort in dit soort tests.

Duurder, krapper en onveiliger dus. Moet je dan een SUV of een crossover kopen? Dat moet je zelf weten. De voordelen zijn slechts relatief, maar ja, als iedereen het doet…

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *