Rijtest: de BMW 218i Gran Coupé is vooral voor de buren

BMW 218i Gran Coupé
SterktesZwaktes
+ Zuinig op lange afstand– Respons van het gaspedaal
+ Stilte in het interieur– Start/stopsysteem
+ Rustig dashboard– Rijbaanassistent

Voor veel liefhebbers kan BMW weinig verkeerd doen. Naast de superwagens die we allemaal wel kennen, produceert het Duitse merk ook auto’s die minder opvallend zijn. De BMW 2-serie Gran Coupé is er zo eentje. Voor de rijtest gingen we een weekje op pad met een witte 218i Gran Coupé M Sport.

Wat is de BMW 218i Gran Coupé?

Om maar meteen goed te beginnen: de 218i Gran Coupé is geen coupé, maar een sportieve sedan. Ondanks dat we het hier hebben over ‘slechts’ een BMW 2-serie is de 218i Gran Coupé met zijn ruim 4,5 meter lengte niet echt een kleintje. Onze testauto is de M Sport, wat hem sportieve bumpers, een spoiler en veel M-logo’s oplevert.

BMW 2-serie Gran Coupé

Daar wringt meteen de schoen want onze testauto, de 218i, heeft in het vooronder slechts een 1,5-liter driecilinder motor, zodat we het moeten doen met 140pk. Dat is niet veel voor een auto van 1450 kilo. Hiermee is onze BMW 218i Gran Coupé M Sport een beetje een opschepper: een sportief uiterlijk maar een kleine motor.

De voorkant van onze testauto heeft het kenmerkende BMW-uiterlijk. De zwart omlijste grille is niet zo opvallend groot als bij andere modellen, maar groot genoeg om op de snelweg andere auto’s aan de kant te jagen. Over de achterkant van de 218i Gran Coupé zijn de meningen verdeeld. De aflopende daklijn geeft hem een sportief silhouet, maar beperkt ook de hoofdruimte op de achterbank. Beenruimte is er voldoende. De kofferbak van 430 liter is wel diep, maar ook laag.

BMW 2-serie Gran Coupé

Hoe rijdt hij?

Dankzij zijn kleine motor is de BMW 218i Gran Coupé geen snelle jongen. Dit betekent echter niet dat hij sloom aanvoelt. De automatische versnellingsbak is zo geprogrammeerd dat de auto bij het gas geven hoog in de toeren klimt, tot over de 6000 toeren, waardoor de BMW 218i Gran Coupé vlot optrekt. Dit zie je wel direct terug in het verbruik.

Tegelijkertijd houdt de versnellingsbak het toerental laag bij rijden op constante snelheid. De auto rijdt dan erg rustig. Dankzij de dubbele koppeling gaat de overgang naar een andere versnelling soepel. Wel maakt de versnellingsbak soms inschattingsfoutjes. Dan wil je inhalen maar schakelt de auto pas laat terug, of schiet je ineens vooruit omdat de bak bij een lichte aanraking van het gaspedaal ineens wel terugschakelt.

BMW 218i Gran Coupé

Het rijgedrag is het fijnst bij een rustige rijstijl. Voor scheuren is deze auto niet gemaakt. Het sturen gaat lekker strak en ook bij snellere bochtjes geeft de BMW 218i Gran Coupé geen krimp. Door het grote glasoppervlak zie je alles dat om je heen gebeurt, en door het grote glazen schuif/kanteldak komt veel daglicht binnen.

Sterke punten

Op de snelweg komt de BMW 218i Gran Coupé volledig tot zijn recht. Hier maakt de motor weinig toeren. Dit rijdt erg comfortabel, ook omdat het erg stil is in het interieur. Bovendien is de auto hier opvallend zuinig: bij normaal rijgedrag reden we 1 op 17, tijdens een rustig ritje in eco-stand gingen we zelfs over de 1 op 20. De BMW 218i Gran Coupé is duidelijk een auto die gemaakt is voor lange afstanden, liefst met een zo constant mogelijke snelheid.

BMW 218i Gran Coupé rijtest

Achter het stuur van de BMW 218i Gran Coupé is het goed vertoeven. De optionele M-sportstoelen zijn heel comfortabel, bieden veel steun en zijn in talloze manieren aan te passen. Wederom blijkt deze auto zeer geschikt voor lange afstanden. Het stuur ligt lekker in de hand en alle knoppen zitten binnen handbereik.

Het opgeruimde dashboard van de BMW 218i Gran Coupé konden we waarderen. Misschien zitten er een paar knopjes teveel, maar het relatief kleine 10.25-inch scherm en het ontbreken van overbodige designelementen maken voor een rustig geheel. Ook het eveneens 10,25-inch scherm achter het stuur overspoelt je niet met allerlei overbodige informatie, maar toont alleen snelheid, toerental en routeinformatie. Zelfs het verbruik zie je daar alleen als je in eco-stand rijdt.

BMW 2-serie Gran Coupé interieur

Zwakke punten

Het agressieve front, de frameloze portierruiten en de spoiler achterop scheppen verwachtingen die de BMW 218i Gran Coupé M Sport niet waarmaakt. De auto doet zijn best vlot over te komen, maar je merkt het gebrek aan vermogen. Het gaspedaal moet je voor meer dan de helft intrappen voor je enig effect merkt, alleen in sport-stand is dit iets beter. Ook het rempedaal moet je soms harder intrappen dan gewenst om op tijd stil te staan.

Het rijplezier wordt verder niet geholpen door het stop/startsysteem, dat de motor al uitschakelt als de auto nog aan het uitrollen is. Het gevolg is dat vaak de motor meteen weer start, wat zeker in de file snel gaat vervelen. Bij het starten gaat namelijk elke keer een flinke trilling door de auto. Ook het manoeuvreren bij het parkeren wordt bemoeilijkt door dit systeem: als jij voorzichtig probeert in te parkeren, valt de motor weer uit om daarna meteen weer aan te springen.

BMW 2-serie Gran Coupé

Uitrusting

De aanwezige elektronische systemen aan boord werken prettig. De cruise control laat zich makkelijk bedienen vanaf het stuur, al ontbreekt adaptive cruise control. Wel houdt de auto het verkeer voor je in de gaten. Het beeld van de achteruitrijcamera is zeer helder en de sensoren voor en achter maken duidelijk waar obstakels zich bevinden. De auto helpt je ook bij het inparkeren. Het infotainmentscherm laat zich eenvoudig bediening door de grote draaiknop op de middenconsole.

Alleen de rijbaanassistent van de BMW 218i Gran Coupé leverde meer stress dan comfort op. Als je in de buurt van de belijning komt, stuurt de auto er zelf abrupt en dwingend vandaan. Soms worstel je met de auto om bij een brede vrachtwagen uit te buurt te blijven. Ook gaat er een afkeurende trilling door het stuur als je bij het inhalen iets te laat je richtingaanwijzer aanzet.

BMW 218i Gran Coupé

Conclusie

Misschien is de BMW 218i Gran Coupé snel genoeg, maar op basis van zijn uiterlijk verwacht je meer. Misschien is hij ruim genoeg, maar op basis van zijn badge verwacht je meer. Misschien is hij luxe genoeg, maar op basis van zijn prijs verwacht je meer. De BMW 218i Gran Coupé is geen slechte auto, maar je blijft het gevoel houden dat er meer in zou moeten zitten. Deze auto doet meer zijn best om de buren te imponeren dan degene achter het stuur.

De BMW 2-serie Gran Coupé is verkrijgbaar vanaf 36.305 Euro. Je kunt kiezen uit drie dieselmotoren (116, 150 of 190pk) en twee benzinemotoren (140 en 306pk). Onze testauto, de 218i Gran Coupé M Sport kost 53.203 Euro.

BMW 2-serie Gran Coupe