BMW X7 M50d, de diesel dictator

BMW X7 M50d rijtest (1)

Wow. Bij de eerste aanblik is BMW’s nieuwste even wennen. Een grote auto, heeft natuurlijk een grote grille, maar deze is niet alleen groot. Hij lijkt ook nog groter door de kleine koplampen. Doordat de koplampen gebruik maken van LED Laser Light, hoeven deze ook helemaal niet groot uitgevoerd te worden. Maar bij zo’n grote auto met kleine koplampen is het contrast ineens erg groot.

Uitvoering BMW X7 M50d

Onze testauto is de BMW X7 M50d. Deze is voorzien van BMW’s 3 liter 6-cilinder dieselmotor met vier turbo’s die tezamen 400 pk en 760 Nm trekkracht leveren. Dat is veel! De vanafprijs is € 152.336,-. Daarin zit € 37,5K BPM en € 20K BTW. Dat lijkt veel, maar valt dat reuze mee bij een auto met zulke prestaties. Bijvoorbeeld de benzine M50i met 530 pk heeft € 52.433,- BPM en kost daardoor € 169.520,-. Ik hoor u denken: “BPM, waar is dat voor nodig?”. Ik snap dat u dat denkt. De algemene rekenkamer heeft de staatsecretaris dringend geadviseerd om de autobelastingen in 2020 goed te onderzoeken op rechtvaardigheid en of ze passend zijn bij de overheidsdoelstellingen.

Onze M50d is ten opzichte van de “basis” xDrive 40i voorzien van veel M. Namelijk M-Aerodynamica pakket (specifieke voor- en achterbumper), maar ook M uitlaat, M remsysteem en 21 inch lichtmetalen velgen. Binnenin meer verwennerij met het Harman Kardon 16 speaker (464 watt) geluidssysteem. Dat lijkt me genoeg. Maar als je bedenkt dat er ongeveer € 35.000,- aan opties op zit, (onze testauto kostte namelijk € 186.718,44.), dan kunnen we nu nog wat extra regels vullen met opties, te weten: 22 inch (1 maat groter) lichtmetalen velgen, leder op het dashboard, panorama dak, 6 aparte zitplaatsen, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem, Night Vision, massagestoelen, tablets voor achterpassagiers, DAB-tuner (digitale radio) en dan zijn we er nog niet. DAB hadden we eigenlijk wel als standaard verwacht voor een X7-vanafprijs van anderhalve ton.

Diesels saai?

Laten we beginnen met wat vooroordelen weg te nemen. Dit is een zuinige en relatief schone diesel. Het is een 3.0 liter V6 met maar liefst vier turbo’s. Deze combinatie levert maar liefst 400 pk. Waarschijnlijk doordat er zoveel vermogen uit deze motor “geperst” wordt, stoot hij maar 185 gram CO2 per kilometer uit. Maar bij diesel praat men ook vaak over de NOx uitstoot (stikstofoxide), één van de ingrediënten voor stikstofdioxide. De wettelijke grens ligt bij 80 milligram. Deze X7 zit op 30 milligram. Je verbetert niet de wereld met deze auto, maar de keuze voor deze sportdiesel kun je nu wat gemakkelijker verantwoorden.

Met de M van Mega veel power (400 pk & 760 Nm)

Bij het starten (middels de startknop) word je verwelkomd door diepe roffel, waarbij hij al wat tussengas lijkt te geven om duidelijk te maken dat je te maken hebt met een sportieve diesel. Met het grootste gemak brengt hij de 2.500 kg zware X7 in beweging. Geholpen door 400 pk en 760 Nm trekkracht sprint hij naar de 100 km/h in 5,4 sec. Vanwege het grote wagengewicht lijkt het alsof je bovenop een sprintende neushoorn zit. Hij lijkt niet te stoppen, maar vergis je niet. De zeer groot uitgevoerde remschijven zijn prima op hun remprestaties berekend. Het remsysteem komt niet voor niets van de M sport afdeling.

BMW-X7-M50d-rijtest-20
Remmen zijn van M en op hun taak voorbereid.

Ideale people mover

De X7 heeft drie zitrijen, waarbij alle zitrijen geschikt zijn voor volwassenen. Deze auto is gemaakt voor personenvervoer! Kijk maar eens hoe lang de achterportieren zijn. Deze zijn gemaakt voor een makkelijke instap naar de tweede zitrij, maar ook naar de derde zitrij. Alle zes zitplaatsen bieden maximaal comfort aan alle ‘zitters’. Het zijn allemaal aparte zitplaatsen (optie € 704,-) die ook allemaal elektrisch versteld kunnen worden. De middelste stoelen kunnen elektrisch bediend worden, zijn verwarmbaar en als je de achterste stoelen elektrisch neerklapt, dan schuiven de middelste stoelen automatisch naar voren om een maximaal aantal liters aan bagageruimte te bieden. Deze mogelijkheden maken hem tot de ideale en stijlvolle verhuiswagen. Voor personen én goederen.

Maar hoe rijdt 2.500 kg dan?

Het is een beetje vreemd, want… het is natuurlijk een grote auto, maar het rare is dat je daar niets van merkt. De hoogte van de auto voel je wel een beetje in bochten. Hij helt een beetje over als je snel de bocht doorgaat, maar als je wilt kun je er ook goed sportief mee rijden. Daarvoor zet je dan de sportknop aan, die dan de luchtvering strakker afstelt, de besturing aanscherpt en je trakteert op meer uitlaatgeluid. Persoonlijk vonden we de sportievere onderstel afstemming prettiger voor de vele Nederlandse verkeersdrempels. De comfort-instelling maakt de X7 dan te deinerig. Zal wel met het gewicht te maken hebben. Na de verkeersdrempel deint de X7 nog twee keer na om de X7 weer waterpas te krijgen. Bij de Sport-stand heb je daar geen last van.

De comfort-stand is wel weer ideaal voor het afleggen van lange afstanden in uiterste comfort. Het liefste zou je een paar standen met elkaar willen combineren. Gelukkig is dat ook mogelijk. Via BMW individual kun je je eigen ideale comfort- of sportinstellingen opslaan.

De M in X7 M50d zie je terug aan de 22 inch grote velgen, grote blauwe remklauwen en sportieve onderstelafstemmingen, maar ondanks die sportieve inspanningen weerhoudt de wagenhoogte hem van het nemen van superstrakke bochten. Voor het écht snelle en sportieve bochtenwerk moet je bij andere minder hoge BMW M-modellen zijn.

Interieur verwennerij

Het zal je niet verbazen dat het je in het interieur aan niets ontbreekt. De stoelen kunnen verwarmd of gekoeld worden, maar je rug kan ook gemasseerd worden. Uiteraard zijn de stoelen ook elektrisch verstelbaar. Daarvoor zitten ontelbaar vele knopjes aan de zijkant van de stoel. BMW helpt je met het vinden van de juiste knopjes. Als je bijvoorbeeld je hand in de buurt van de rugverstellingsknoppen houdt, dan bevestigt het touchscreen op het dashboard dat dát de knoppen voor de rugverstelling zijn. Handig!

Voor je neus zijn de snelheidsmeter en zijn broertjes allemaal digitaal. Dit hoort bij de nieuwe Touch 7 software. Ook op het dashboard staat een groot touchscreen die je ook zult herkennen uit de nieuwste 1 en 3 Serie. Het werkt heerlijk intuïtief, maar doordat deze X7 erg veel luxe aan boord heeft die je via het touchscreen kunt bedienen is het soms wel even zoeken waar je de instelling kunt vinden. Als gadget kun je ook met je vinger voor het scherm draaien om het volume naar boven of beneden bij te stellen. We noemen het bewust een gadget, want het is knap om te zien hoe het werkt, maar we hebben het niet veel gebruikt. Het systeem heeft moeite om de beweging van je vinger goed te herkennen en werkt daardoor vaak te langzaam. En omdat je ook een draaiknop en knoppen op het stuurwiel hebt voor het volume, laat je het ‘vingerdraaien’ al snel voor wat het is.  

Onder aan de streep (conclusie rijtest BMW X7 M50d)

Het is knap hoe BMW zo’n grote auto zoveel functionaliteiten mee heeft gegeven. Doordeweeks kan papa of mama met alle gemak de zakelijke kilometers ermee afleggen en hoeft daarbij ook niet bang te zijn voor het nemen van een sportief bocht/rotonde. En in het weekend is het een familieauto met goed plaats voor kinderen en volwassenen. Het lijkt net Jambers 😉.

Ja, hij is groot, maar hij laat zich besturen als een veel kleinere auto. Bij het inparkeren word je herinnerd aan zijn grootte en zijn de parkeerhulpsystemen je graag van dienst, maar eenmaal rijdend merk je daar niets meer van. Het is werkelijk een modern, functioneel en snel kasteel op wielen.

(Foto’s: Fotografie Van Hoof Exclusieve Automotive Media)