De boodschappen die activisten hebben voor autorijders zijn vaak niet prettig. Soms slaan actiegroepen helemaal door, maar andere keren hebben ze een punt. Zo ook met de actie van de groepering Brandalism, waarin ze met opvallende reclame Toyota en BMW aanspreken op hun greenwashing.

Afgelopen tijd verschenen er vreemde reclames op billboards in verschillende Europese steden. Ook in bushokjes en in de metro doken ze op. Meer dan 400 dergelijke reclame-uitingen zijn te vinden in onder andere in Brussel, Londen en Parijs. Ogenschijnlijk lijken ze van Toyota of BMW afkomstig, maar de boodschappen zijn wel erg vreemd.

Toyota RAV4 reclame

Greenwashing

“Laten we alles kapot maken,” staat er boven een Toyota RAV4 geschreven, omgeven door doodshoofden en een regenboog. Een ander billboard toont een Toyota Land Cruiser – toepasselijk omgedoopt tot Land Crusher – die een spoor van vernieling door de stad trekt. Een derde poster toont Toyota’s ‘Beyond Zero’-campagne voor elektrisch rijden naast grote benzine-SUV’s van het merk.

Actiegroep Brandalism wil met de parodie-reclames de verschillen benadrukken tussen de marketing en het beleid van de autobouwers. De groep hekelt het ‘greenwashing’ van autofabrikanten, waarbij het beleid gericht is op het verkopen van zo groot mogelijke auto’s, terwijl ze in hun reclame doen alsof het milieu hun grootste zorg is.

Greenwashing Toyota

Toyota en BMW

De campagne richt zich op twee fabrikanten in het bijzonder. Toyota, één van de pioniers van hybride auto’s, lijkt hierbij een vreemde keuze. Toch heeft Toyota een slechte staat van dienst: het Japanse bedrijf staat bekend om zijn sterke lobby tegen milieumaatregelen. Zo schaarde het merk zich in Amerika achter de regering van Donald Trump tegen strengere milieuregels in Californië.

Ook in het ‘Climate Policy Footprint’-rapport van InfluenceMap uit 2021 komt Toyota er bijzonder slecht vanaf. Het bedrijf staat derde in de lijst van bedrijven die een negatieve impact hebben op het behalen van de klimaatdoelen uit het klimaatakkoord van Parijs, na twee oliemaatschappijen.

Naast Toyota krijgt ook BMW ervan langs. Dit heeft te maken met het valsspelen met dieselemissies van het Duitse merk. In 2018 bleek dat in minstens 11.000 BMW’s verkeerde software was geïnstalleerd, waardoor ze veel meer schadelijke stoffen uitstootten dan mocht. Volgens BMW kwam dit door een “foutje“. Rechters in Duitsland waren echter niet overtuigd en legden een boete van 8,5 miljoen Euro op.

BMW reclame

Natuurlijk had Brandalism hun pijlen op meer automerken kunnen richten. Meer merken maken zich schuldig aan greenwashing in hun reclame. Het grootste dieselschandaal staat nog altijd op naam van Volkswagen. Daarnaast zet zowat elk automerk steeds meer crossovers en SUV’s in de markt, ten koste van kleinere modellen. Zo maakte Ford onlangs bekend te stoppen met de Fiesta en de Focus om zich meer te kunnen richten op crossovers en pick-ups.

Groter risico

De eerste parodie-reclames doken op bij de start van de Motor Show in Brussel. Volgens Brandalism, die samen met Subvertisers International en Extintion Rebellion de acties claimen, is dat geen toeval. In een verklaring leggen ze hun acties uit:

“Toyota en BMW gebruiken slimme reclamecampagnes om grote auto’s te promoten, die vervolgens chaos veroorzaken in steden. Elektrische SUV’s zijn niet de oplossing – ze zijn te groot voor parkeerplaatsen en hun formaat en gewicht vormen een groter risico bij ongevallen voor voetgangers, met name kinderen.”

BMW greenwashing

Laten we eerlijk zijn: ze hebben een punt. Steeds meer kleine auto’s worden opgeofferd ten gunste van crossovers en SUV’s. Zeker onder elektrische auto’s zijn kleine modellen op één hand te tellen. Niet alleen elimineer je hiermee de behaalde milieuwinst, maar ook eisen auto’s steeds meer ruimte op. De veiligheid en de leefbaarheid komt in het gedrang. Elke poging om deze hypocriete situatie onder de aandacht te brengen, moeten we dan ook zeker toejuichen.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *