Audi_Concept

Naast de Mazda MX-30 R-EV en Dacia Spring Extreme zijn er ook meerdere concept modellen op de 2023 Brussels Motorshow gepresenteerd. In dit artikel komen meerdere van deze modellen aan bod. Uiteraard knotsgekke designstudies, maar ook verschillende modellen die er eigenlijk al zo goed als productie klaar uitzien.

Audi SkySphere Concept

Alfabetische volgorde op merk, dan komen we al eerste aan bij Audi. Qua modellen hanteren we echter geen specifieke volgorde. Dus trappen we af met de bizarre Audi SkySphere. Een tweezits sportwagen, waarvan de lange motorkap doet vermoeden dat er minstens een dikke V12 onder de motorkap ligt. Niks is echter minder waar, de SkySphere is volledig elektrisch! Volgens bekende concept auto traditie ontbreekt uiteraard een stuurwiel (deze is wel met een magische knop van onder het dashboard vandaan te toveren), zijn de velgen bizar groot en lijkt het interieur enkel te bestaan uit schermen. Toch heeft de SkySphere ook interessante oplossingen. Zo is het accupakket achter de stoelen geplaatst, voor een betere gewichtsverdeling. Dat is echter niet de enige plek waar accu’s geplaatst zijn. Onder de middenconsole, die in moderne auto’s vaak flink aan de maat is, zijn ook accu’s geplaatst. In totaal heeft de SkySphere hierdoor meer dan 80 kWh aan capaciteit. Gevolg is een geclaimd WLTP-bereik van meer dan 500 kilometer. Feit is uiteraard wel dat de SkySphere duidelijk een designstudie is. Toch is het goed om te zien waar Audi in de toekomst qua design heen wil.

Grote velgen en en lange motorkap doen anders vermoeden

Audi A6 e-tron concept

Dit is dus één van de modellen die er stiekem al best productie rijp uitziet. Zelfs op de officiële Nederlandse Audi website wordt het model al genoemd. Naast een sedan komt er ook een station variant. De A6 e-tron concept is voorzien van de bijzondere projecterende verlichting waar we al eerder over spraken. Qua WLTP-bereik moet het mogelijk zijn om meer dan 700 kilometer op één accu te halen. Audi haalt hier uiteraard wel allerlei mitsen en maren bij over gekozen samenstelling en rijmodus. Interessant is wel dat het concept verschillende lay-outs mogelijk maakt. Waarbij verschillende accu formaten gekoppeld kunnen worden aan verschillende motortypes. Quattro is uiteraard ook mogelijk.

Dit ziet er, op de flinke velgen na, toch productierijp uit?

Cupra UrbanRebel Concept

Het modellen offensief van Cupra gaat door! Opvallend was daarbij ook de flink grotere stand dan dat Seat had tijdens het Salon. De UrbanRebel komt volgens Cupra in 2025. Verschillende gekke lijnen en vouwen zullen dus nog wel verdwijnen. De UrbanRebel staat op het VAG MEB Small Platform en zal de kleinste Cupra tot nu toe worden. Een bereik van 440 kilometer moet mogelijk zijn volgens Cupra, wel even de Range uitvoering aanvinken dan. En geen gebruik maken uiteraard van de beschikbare 226 Pk.

Geen nieuwe modellen voor Seat

Mini Aceman Concept

Veel kleurtjes en overal Union Jack vlaggen. Zo kunnen we het design van de Aceman wel samenvatten. Natuurlijk is de Aceman niets anders dan de elektrische variant van de Paceman, alleen dan met twee extra deuren. Denk alle gekke kleuren en details weg en de productieversie is duidelijk zichtbaar. Al blijft het wel Mini natuurlijk, dus tot ieders verbazing zullen sommige elementen het zeker schoppen tot productiefase. Veel details worden nog niet vrij gegeven. Wel strooit Mini met termen als hip, jeugd en duurzaamheid. Dus verwacht een hippe cross-over met Mini uiterlijk.

Veel kleurtjes en schreeuwerige letters

Renault Scenic Vision Concept

Deze Renault lijkt een beetje het midden te houden tussen knotsgek en productierijp. Totdat de deuren opengaan. Van binnen zien we zwevende stoelen, een raar vormgegeven stuurtje en heel veel kleine schermpjes. Op deze schermpjes is onder andere de luchtkwaliteit en ingestelde temperatuur af te lezen, maar ook de hartslag van de bestuurder. Hoe ze dit laatste willen gaan meten wordt echter niet meteen duidelijk. Feit is wel dat Renault flink wil inzetten op duurzame materialen. Zo is de 40 kWh accu gemaakt in Frankrijk en volledig recyclebaar. Nu lijkt 40 kWh niet heel erg veel, maar Renault combineert de reguliere accu met een waterstof brandstofcel, die nog eens een 15 kWh accu kan voeden. Op deze manier moet een bereik van meer dan 800 kilometer mogelijk zijn. 5 minuten stoppen om de waterstof te tanken en datzelfde bereik moet dan ook direct weer mogelijk zijn!

Laat deze maar komen hoor!

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *