Spring Front

Op de Brussels Motorshow (het Salon) is er ook goed nieuws; namelijk de Dacia Spring Extreme met Electric 65-motor. Nieuw is uiteraard de motor die, zoals de naam al doet vermoeden, nu 65 Pk levert en 48 kW. Deze 65-motor is altijd gekoppeld aan de Extreme uitvoering. Slecht nieuws is er uiteraard ook, de uitvoering Expression gaat verdwijnen. Toch goed voor, volgens Dacia, 80 procent van de verkoop aan particuliere klanten. Wel komt er met de Extreme naast een nieuwe uitvoering, ook een nieuwe kleur bij: Bleu Ardoise.

Voldoende Details

Van Buiten

Laten we beginnen met wat als eerste opvalt, namelijk de buitenzijde. De nieuwe kleur wordt namelijk gecombineerd met koperkleurige details aan de buitenzijde. Zoals de spiegelkappen, naafdopjes en het Dacia logo aan de achterzijde. Ook in de dakrails komt dit detail terug. Op de flanken aan de voorzijde vinden we nu ook het nieuwe logo terug, eveneens in het brons. Dit logo bevind zich op een sticker, die als details een ’topografisch patroon’ moet voorstellen. Je kent ze vast wel uit je oude Aardrijkskunde boeken, waarbij deze vorm van afbeelden verschillende hoogtes in de landschappen aangeven. Dit moet uiteraard het stoere karakter van de Spring benadrukken. Wij kennen alleen niemand met een Spring die de ongebaande paden betreed.

Ook in het interieur komen deze details terug

Van Binnen

Bij het instappen vallen direct weer diezelfde topografische patronen op in de dorpels. Dit patroon komt eveneens terug in de voorste rubberen (handig schoonmaken!) vloermatten. De koperen details komen eveneens terug in verschillende lijnen in het interieur. Waaronder rondom de ventilatie roosters en het navigatiescherm. Het vernieuwde Dacia Link logo komt in reliëf terug op de voorstoelen.

Het nieuwe logo aan de achterzijde

De nieuwe 65-motor

Deze motor is er dus alleen voor de Dacia Spring Extreme uitvoering. Naast meer koppel en een dus een wat meer comfortabele 0-100 km/u tijd, is ook het rijbereik groter dan van de 45 Pk Essential uitvoering. Ondanks dat de accu nog steeds 27,4 kWh aan stroom op kan slaan. Dacia weet dit te bereiken door gebruik te maken van een slimme versnellingsbak. Tijdens het acceleren wordt er hierdoor meer koppel op de wielen overgebracht, wat het stroomverbruik dus zou reduceren. Volgens de WLTP-norm haalt de spring nu 220 km gecombineerd en tot wel 305 in de stad. Volgens Dacia is dit meer dan voldoende, omdat zij berekend hebben dat de gemiddelde woon-werk afstand maar 31 kilometer bedraagt. De nieuwe Extreme uitvoering is met €23.400 wel iets duurder dan de €21.700 van de Dacia Spring Essential. Hier staat dus wel een krachtigere motor tegenover.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *