In deze donkere dagen is het belangrijk om goed verlicht te zijn in het verkeer. Er rijden auto’s rond met veel verschillende soorten lichten, zoals halogeen, xenon en LED. Audi gaat hier binnenkort wellicht iets revolutionairs aan toevoegen. In plaats van de omgeving te verlichten, gaan ze de weg verlichten om zo de overige weggebruikers te waarschuwen.

Bij Audi vinden ze de veiligheid en klanttevredenheid vanzelfsprekend belangrijke speerpunten. Hierbij kan het uitbreiden van lichtsignalen voor een significante verbetering van de veiligheid zorgen. Toekomstige Audi’s wordt uitgerust met LED matrix koplampen en OLED achterlichten. Deze lampen zorgen in eerste instantie voor een drietal extra functionaliteiten, namelijk: een indicator om de oriëntatie van de Audi te visualiseren, een indicator voor het wisselen van rijbaan op de snelweg en geavanceerde verkeersinformatie. Dit wordt allemaal geprojecteerd op de rijbaan, waardoor het beter zichtbaar is voor medeweggebruikers. Je hoeft je dan immers niet meer te focussen op de auto naast je, maar gewoon op het wegdek.

Visualiseren van de rijrichting

Door pijlen op de snelweg te projecteren, kun je de koers van de Audi zien. Hierdoor wordt het makkelijker om tussen de lijnen te blijven rijden. Dit is voornamelijk handig bij smalle rijstroken of rijbanen langs wegwerkzaamheden. En daar hebben ze er nogal wat van bij onze Oosterburen.

Visualiseren van de rijrichting op het wegdek.

Veranderen van rijbaan

Bij het veranderen van rijbaan op de snelweg gebruik je vanzelfsprekend knipperlichten (lezen jullie mee BMW rijders?), maar Audi wil dit uitbreiden met een variabele breedte van het visualiseren van de rijrichting. Dit in combinatie met reguliere knipperlichten maakt het nog duidelijker als je van rijbaan wisselt.

De breedte van de lichtsignalen veranderen aan de kant waar de Audi naar toe wil.

Geavanceerde verkeersinformatie

Mocht je een file inrijden of een pechgeval tegenkomen, wordt er automatisch voor ongeveer drie seconden een waarschuwingsindicator op het wegdek geprojecteerd. Dit moet volgens Audi de reactiesnelheid van de bestuurder verlagen. Voornamelijk omdat je de informatie niet meer uit je multimedia systeem of navigatie hoeft te halen, maar de volledige focus op de weg ligt.

De waarschuwingsindicator voor de Audi.

Voetgangersveiligheid

De Audi kan ook voetgangers detecteren die langs of op de weg lopen. Deze worden extra verlicht om de bestuurder te waarschuwen. Hierdoor zie je de voetganger eerder en moet de kans op een ongeval afnemen.

De voetganger wordt verlicht.

Toekomst

In de toekomst kunnen we meer verwachten van het projecteren op het wegdek. Audi heeft plannen om de knipperlichten te verwijderen van de auto en alleen op het wegdek te projecten. Daarnaast is het met deze technologie mogelijk om alle meerdere vormen en signalen te projecteren, dus wie weet welke signalen Audi nog meer wil visualiseren.

Knipperlichten geprojecteerd op het wegdek. Ze zijn niet meer zichtbaar op de Audi zelf.

Realistisch?

De vraag blijft bij dit soort innovaties altijd of het wel praktisch toepasbaar is. Wordt het niet één grote discobal als iedereen straks de grond verlicht met zijn bolide? Misschien wordt het wel chaotischer dan de huidige visuele indicatoren op de auto’s.

Misschien zijn sommige signalen ook wel niet bedoelt voor alle weggebruikers en kan het door overige weggebruikers gefilterd worden. Daarnaast klinkt dit goed in het donker, maar hoe zien de projecties eruit tijdens een zonnige dag? Wij wachten deze ontwikkeling graag af en zijn benieuwd naar de eerste auto’s met deze nieuwe technologie. Want het motto van Audi luidt nou eenmaal ‘Vorsprung durch Technik’.

Door deze nieuwe koplampen en achterlichten toe te passen, kunnen er in ieder geval verschillende nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd aan auto’s. Audi lijkt hiermee een voorsprong te nemen. Misschien dat deze technologie in de toekomst wordt toegepast op de RS6 Avant of Q8 e-tron. Het is en blijft de vraag of deze lichten gewenst zijn en of het praktisch toepasbaar is op alle wegen en tijdens alle situaties. Of het verkeer hiermee echt geholpen wordt moet nog blijken, maar sommige functionaliteiten gaan de veiligheid van autorijden zeker verbeteren.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *