Mazda laat de EV-branche ‘wankelen’ door hun volledig elektrische Mazda MX-30 uit te rusten als een Plug-In Hybride variant. De aan de elektromotor gekoppelde brandstofmotor is wel van het type ‘speciaal’. Geheel volgens Mazda-traditie is het een wankel rotatiemotor. Deze werkt niet met cilinders die heen-en-weer schuiven, maar met een driehoekige schijf die middels rotaties de inlaat-compressie-ontbrandings-uitlaat slag verzorgen.

Eerst EV, dan PHEV

In 2020 introduceerde Mazda de elektrische Mazda MX-30, Mazda’s eerste model in haar elektrificatieprogramma. Een elektrische auto die afwijkt van de gevestigde orde door haar rijgedrag (heerlijke speels), eigenwijsheid (o.a. kurk in het interieur en andersom scharnierende achterportieren) en de actieradius van 200 kilometer. Hiermee is het geen verkooptopper, maar bedient het de markt als tweede auto in het huishouden met verve.

wereldpremiere Mazda MX-30 R-EV Autosalon Brussel

De MX-30 kreeg in 2022 een laadsnelheid upgrade van 1 naar 3-fasen. En nu in 2023 een broertje in de vorm van een range-extender versie, de R-EV. Deze wereldpremière vindt plaats in Europa en wel tijdens de Brussel Motorshow. Uiteraard waren wij daarbij!

De MX-30 blijft voor het oog grotendeels gelijk aan zijn elektrische broer, maar onderhuids zijn er wel de nodige aanpassingen doorgevoerd. De elektrische actieradius van de e-Skyactiv R-EV is nu 85 kilometer en daarmee ruimschoots voldoende voor de dagelijkse verplaatsingen. Mocht er toch een keer langere rit gemaakt moeten worden naar de verjaardag van tante Truus of op vakantie, dan word je altijd bijgestaan door een brandstofgenerator. Van range anxiety is dus geen sprake meer.
Het gebruik van de generator biedt de mogelijkheid om met gemak lange ritten te maken. In alle situaties kan elektrisch worden gereden.

Het voordeel van een rotatiemotor

Mazda koos voor een rotatiemotor om deze generator aan te drijven. Het voordeel is een relatief kleine en lichte motor met een hoog vermogen. Op het moment dat deze ingeschakeld wordt, dan hoeft hij enkel op een vast toerental, bijna stationair, te draaien. Hierdoor is de aandrijving altijd elektrisch, want de rotatiemotor is gekoppeld aan een 50 liter benzinetank die de 17,8 kWh accu van voldoende stroom voorziet. Volgens Mazda levert de krachtige 125 kW (170pk) elektromotor zelfs iets betere prestaties dan de MX-30 EV.

Uniek aan deze PHEV-variant is dat hij ook met gelijkstroom (DC) kan opladen, naast uiteraard met 3-fasen 11 kW bij thuis en openbare laadpalen. Eenmaal onderweg kun je kiezen uit verschillende rijsituaties: Normal, EV en Charge.

Mazda MX-30 R-EV Edition-R schuin van achteren Maroon Rouge
nieuwe kleur: Maroon Rouge

Edition-R versie

Tijdens de Autosalon van Brussel is ook de Edition R onthuld – een speciale editie die verkrijgbaar zal zijn als de verkoop van de MX-30 e-Skyactiv R-EV van start gaat. Deze Edition R heeft een Maroon Rouge Metallic lak – een verwijzing naar de kleur van het dak van Mazda’s eerste personenauto, de Mazda R360 Coupé – als exclusieve exterieurkleur voor het accent rond de zijkanten van het dak. De rest van de carrosserie en het interieur zijn afgewerkt in zwart. De Edition R krijgt unieke designelementen mee, zoals een rotorvormig embleem dat in de vloermatten is genaaid en in reliëf is aangebracht op de hoofdsteunen van de stoelen.

Edition-R te herkennen aan de badge
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *