Rotatiemotor Mazda | nieuwe aandrijflijn voor de nieuwe MX-30
Om wereldwijd de CO2-uitstoot terug te dringen is veel hoop gevestigd op de elektrische auto, aangedreven door krachtige elektromotoren. Dat er vele varianten zijn hoe het voertuig kan worden aangedreven bewijst Mazda met de nieuwe uitvoering van de MX-30. De plug-in hybride aandrijflijn beschikt over een elektrische generator die wordt aangedreven door een (op)nieuw ontwikkelde rotatiemotor.
Op 13 januari a.s. wordt de nieuwe uitvoering van de MX-30 gepresenteerd op de Autosalon van Brussel.
Mazda MX-30 met rotatiemotor wordt dit voorjaar geleverd
De naam van de nieuwe Mazda krijgt er een letter bij, namelijk de ‘R’ van rotatiemotor. De nieuwe MX heet dan voluit de Mazda MX-30 R-EV. De rotatiemotor is niet nieuw. ‘Wankelmotor’, zo wordt de rotatiemotor ook wel genoemd. In het verleden werd de motor onder andere ingezet om extra te kunnen accelereren. In het hedendaagse tijdperk van elektrificatie wordt de rotatiemotor opnieuw ingezet, maar nu als range-extender, dus om een hoger bereik te bewerkstelligen.
Wij zijn erg benieuwd naar deze ontwikkeling. De techniek van de rotatiemotor bestaat sinds jaar en dag. Het is echter nooit echt van de grond gekomen vanwege instabiliteit en haperingen met de motor. Wie weet, heeft Mazda de kinderziekten onder de knie en komt het als eerste autofabrikant met een optimaal werkende en volledig stabiele wankelmotor op de proppen.
Binnenkort gaan we het zien. Mazda geeft aan dit voorjaar nog de nieuwe uitvoering van de Mazda MX-30 te zullen leveren.