De overstap naar elektrisch rijden verloopt in het ene land voorspoediger dan in het andere. Meerdere factoren kunnen mensen weerhouden om een elektrische auto te kopen, zoals het aanbod van laadpalen of de prijs van een elektrische auto. In Brazilië vormt suikerriet de grootste bedreiging van de elektrische auto.

De elektrische auto slaat totaal niet aan in Brazilië. Consumenten zijn niet geïnteresseerd. Politiek en bedrijfsleven doen actief hun best elektrisch rijden buiten de deur te houden. Hierdoor lijkt Brazilië de boot te missen in de energietransitie. Dit komt omdat het land al ruim veertig jaar bezig is om af te stappen van benzine. Allemaal ten gunste van suikerriet.

Flex-fuel

Brazilië is één van de grootste producenten van suikerriet ter wereld. Deze plant is uitermate geschikt voor het maken van ethanol, oftewel alcohol. Het is dan ook geen verrassing dat dit een belangrijke brandstof is in het Zuid-Amerikaanse land. Sterker nog, er rijden vrijwel geen auto’s meer in Brazilië die alleen op benzine rijden.

De doorbraak van ethanol begon ten tijde van de energiecrisis in de jaren ‘70. Om niet afhankelijk te zijn van olieproducerende landen stimuleerde de overheid de productie en het gebruik van ethanol. Dit leidde tot auto’s die zowel op benzine als op ethanol konden rijden, zogenaamde flex-fuel auto’s. Deze auto’s kunnen op benzine of ethanol rijden, of een mix ervan. Terwijl wij hier E5 en E10 brandstoffen hebben, is in Brazilië E85 de meest verkochte.

Tankstation in Brazilië
Braziliaanse pomp. Foto door Harry Wood

Ondertussen is de productie van suikerriet en ethanol een enorme industrie, met een even grote invloed op politiek en het dagelijks leven van Brazilianen. Aangezien ethanol aanzienlijk goedkoper was dan benzine werden de flex-fuel auto’s al snel populair. Buitenlandse merken, zoals Fiat, Honda, Chrysler en Chevrolet produceerden deze auto’s speciaal voor de Braziliaanse markt. Om aan te geven hoe populair deze auto’s zijn: maar liefst 85% van de auto’s die in juni 2023 verkocht werden, reed op ethanol.

Tegenwerken

Voor het milieu is dit op zich goed nieuws. Auto’s op ethanol stoten aanzienlijk minder schadelijke gassen uit dan die op benzine. Ondanks zijn enorme inwoneraantal scoort Brazilië dus erg goed in de wereld. Toch vormt de liefde voor ethanol ook een bedreiging. Elektrische auto’s krijgen geen voet aan de grond. Ze zijn te duur en de milieuwinst te klein om als argument te dienen. Gevreesd wordt dat Brazilië achterblijft, terwijl de rest van de wereld overstapt op elektrisch rijden.

De rol van de politiek en het bedrijfsleven helpt hierbij niet. Zij werken de elektrische auto actief tegen om te beschermen wat hen zo machtig maakt in Brazilië: de grootschalige productie van ethanol uit suikerriet. Grote autofabrikanten zoals Toyota, Volkswagen en Stellantis doen hieraan mee door speciale modellen uit te brengen die op ethanol rijden. En aangezien die maar een fractie kosten van die dure elektrische auto’s, werkt dat uitstekend.

Flex-fuel motor op ethanol
Flex-fuel motor in een Chevrolet, speciaal voor de Braziliaanse markt. Foto door Mariordo Mario Roberto Duran Ortiz

Goed of slecht?

Het leidt tot de uitermate vreemde situatie dat makers van elektrische auto’s hun producten niet gaan aanpassen aan de Braziliaanse markt. Chinese merken zoals BYD en Great Wall ontwikkelen flex hybrides, dus een combinatie van elektrisch en ethanol. Ook Toyota en Stellantis hebben dergelijke modellen aangekondigd. Vooruitgang wordt hiermee ten dele teruggedraaid.

Tenminste, dat is hoe de EV-lobby het brengt. Want zouden die ethanol-hybride auto’s niet iets voor ons zijn? Ze zijn beter voor het milieu dan onze benzine-hybrides. Misschien zijn die Braziliaanse auto’s wel een perfecte oplossing voor dat deel van het wagenpark dat niet kan elektrificeren. Naast elektriciteit en waterstof hebben we dan ethanol om van de benzine af te geraken. Als we tenminste uit de klauwen van onze olie-industrie kunnen ontsnappen.

Bovenste foto door Sweeter Alternative

1 REACTIE
Reageren

  1. Albert Carl Borsje schreef:

    Inmiddels lijkt er door de aankondiging vd komst vd BYD Dolphin een omslag te zijn bereikt. Nog nooit zijn er na de introductie van een nieuwe model/auto zo veel bestellingen in korte termijn geplaatst de verkoop teller staat inmiddels boven de 4.000 stuks. De toekomstige fabriek van BYD in een voormalige fabriek van Ford in de staat Bahia zal het proces versnellen. De introductie heeft ook geleid tot een flinke prijsverlaging bij de concurrentie.
    Rijden op alcohol heeft in Brazilië inmiddels geleid tot een sterke prijsverhoging vd basis voedsel rijst en bonen. Boeren stappen massaal over van voedsel producent naar brandstof producent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *