Benzine, diesel, hybride, elektrisch, waterstof: wat moet ik nu kiezen?

benzine diesel elektrisch waterstof hybride

Vroeger kon je kiezen tussen benzine, diesel of autogas. Tegenwoordig heb je meer keuze: veel fabrikanten bieden hybrides aan, volledig elektrische auto’s worden steeds populairder en auto’s op waterstof komen er ook mondjesmaat. Zoveel keuzemogelijkheden kan leiden tot keuzestress: wat moet je nu kiezen?

In dit artikel zetten we wat voor- en nadelen bij elkaar. We leggen hierbij de nadruk op het gebruik van de auto: bijtellingen en overheidsregelingen houden we buiten beschouwing, want deze zijn erg afhankelijk van andere factoren.

Benzine

Verreweg de meeste auto’s in Nederland rijden op benzine. Deze techniek heeft zichzelf ondertussen wel bewezen als betrouwbaar en benzine is overal verkrijgbaar. Benzineauto’s hoeven minder wegenbelasting te betalen én ze zijn (over het algemeen) lichter dan dieselmotoren. Door dit lage gewicht is een benzinemotor geschikt voor sportieve rijders.

Nadelen zijn er natuurlijk ook: benzine is een fossiele brandstof en wordt dus snel minder geliefd. Een aantal steden legt zelfs al beperkingen op aan oude benzineauto’s. Sinds enige tijd bestaat benzine uit 10% ethanol, wat beter zou zijn voor het milieu maar het is niet beter voor de auto. Toch laat de Skyactiv-X van Mazda zien dat de benzinemotor nog verre van dood is. BMW gaat er vanuit dat ze nog minstens 30 jaar benzinemotoren produceren.

Hybride

Bij een hybride wordt een benzinemotor gecombineerd met een elektromotor. Deze elektromotor wordt opgeladen door remenergie en soms ook via het stopcontact (plug-in hybride). De elektromotor helpt de benzinemotor bij het optrekken en versnellen. Sommige hybrides kunnen hele stukken volledig elektrisch rijden. Omdat je altijd op benzine verder kunt rijden, heb je geen last van een beperkt elektrisch bereik.

Het grote voordeel van hybrides is het lagere verbruik: overal waar de elektromotor bijspringt, wordt minder benzine verbruikt. Hybrides komen het best tot hun recht in verkeer waarin regelmatig geremd wordt, zodat de accu’s weer opgeladen worden. Door de verminderde uitstoot van een hybride heb je bepaalde (financiële) voordelen, zoals een lager verbruik.

Omdat hybrides zowel een benzinemotor als meerdere accu’s hebben, zijn ze zwaarder. Hierdoor zijn ze minder sportief en voelen ze al snel groot en log. Ook is het trekgewicht vaak erg beperkt, zodat hybrides niet geschikt zijn om een goede aanhangwagen te trekken.

Diesel

Onder zakelijke rijders was diesel veruit het meest populair, maar sinds het dieselschandaal in de Verenigde Staten is diesel uit de gratie geraakt. Toch is diesel nog steeds (redelijk) populair in Nederland: het is een beproefde techniek, ze zijn zuinig en de brandstof is relatief goedkoop. De meeste bestelbussen en vrachtwagens rijden nog op diesel en het zal dus nog wel even duren voordat diesels helemaal uit het straatbeeld zijn verdwenen. Diesels staan bekend om hun kracht en hun soepele rijgedrag.

De uitstoot van een diesel, met name de fijnstof, heeft ertoe geleid dat veel diesels geweerd worden uit steden. Hierdoor is de restwaarde van dieselauto’s sterk gedaald. De wegenbelasting is ook hoger. Meerdere fabrikanten hebben zich al tegen diesel gekeerd: het lijkt of de dagen van de dieselauto’s geteld zijn. Toch blijft diesel de meest logische keuze voor auto’s die grote inspanning moeten leveren.

Renault ZOE (elektrisch)

Elektrisch

Het volledig elektrisch rijden is erg in opkomst: steeds meer fabrikanten komen met elektrische auto’s. Het rijden in een elektrische auto’s is heel relaxed: er zijn weinig trillingen en alleen het geluid van de wind en de banden. De acceleratie van elektrische auto’s is ongekend. Ze voelen daarom vaak sportief aan, ook omdat de accu’s in de vloer zorgen voor een laag zwaartepunt, wat de wegligging verbetert.

Elektrische auto’s hebben een beperkt bereik, al is het bereik vaak al veel meer dan de rij-afstanden van de meeste mensen. Onze rijtest met de Renault ZOE bewees dat elektrische auto’s allang geen suffe stadsautootjes meer zijn. Zolang er mogelijkheden zijn om op tijd op te laden is het bereik voor de meeste mensen geen probleem. Opladen kan meestal via een snellader, een gewone lader en soms zelfs aan een gewoon stopcontact.

Op dit moment zijn elektrische auto’s nog erg duur in de aanschaf, maar naar verwachting worden ze goedkoper naarmate er meer modellen aangeboden worden en de concurrentie toeneemt. De hoge aanschafprijs wordt tevens deels goedgemaakt door de lage kosten van elektriciteit en lage onderhoudskosten. Een elektrische motor heeft namelijk veel minder draaiende onderdelen dan een verbrandingsmotor (ongeveer 11 x minder), dus ook minder dat verslijt en kapot kan gaan.

Toyota Mirai (waterstof)

Waterstof

Op dit moment zijn er nog maar weinig auto’s op waterstof op de weg maar de verwachting is dat dit er in de toekomst meer worden. Een waterstofauto is eigenlijk een auto met een volledig elektrische aandrijving, maar in plaats van uit accu’s komt de elektriciteit van een waterstof-installatie. Deze werkt uitermate schoon en kan net zo snel volgetankt worden als een benzine- of dieselauto. Zorgen om het bereik heb je dan dus niet.

Er zijn echter nog maar weinig plaatsen om waterstof te tanken, zodat waterstofauto’s nog vooral geschikt zijn voor rondjes om de kerk, of de pomp, in dit geval. Er komen echter steeds meer tankstations bij. De personenauto’s profiteren er ook van dat er bij bussen en vrachtwagens ook volop gewerkt wordt aan waterstofmotoren, dus dit zou wel eens de brandstof van de toekomst kunnen zijn.

Conclusie

Welke brandstof voor jouw auto het meest geschikt is, ligt dus aan jouw persoonlijke situatie. Rijd je vooral snelweg? Dan is een elektrische auto niet echt voor jou. Rijd je veel in druk verkeer? Dan profiteer je optimaal van een hybride aandrijving. Wil je een zware aanhangwagen trekken? Dan is een benzine- of dieselauto nog het meest geschikt. Wil je sportief rijden of relaxed? Wil je een grote, zware auto of liever wat kleins? Allemaal factoren die jouw keuze beïnvloeden.

Je zou de huidige tijd kunnen zien als een gouden tijd: zoveel keuzes! Je kunt het ook zien als overgangsperiode tussen oude en nieuwe technieken. Hoe dan ook: voordat je een keuze maakt, bedenk goed waar je de auto voor gaat gebruiken.