Toyota Mirai waterstof tweede generatie (8)

In 2014 presenteerde Toyota de brandstofcelauto de Toyota Mirai. Hiermee liep Toyota voorop in de wereld. Het duurde tot 2017 voordat er in Nederland “voldoende (3)” laadpunten waren, zodat de Nederlandse importeur de keuze maakte om met de import te beginnen. Lees hier onze rijtest op LeaseAholic.nl. Met de tweede generatie van het geavanceerde Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) brengt Toyota zijn brandstofceltechnologie op een nog hoger plan. De nieuwe Toyota Mirai is zoveel meer dan een ‘eco-car’. Met de tweede generatie levert Toyota het harde bewijs dat brandstofceltechnologie geen obstakel hoeft te zijn voor de ontwikkeling van een auto die er aantrekkelijk uitziet en veel rijplezier biedt. De nieuwe Toyota Mirai komt begin 2021 naar Nederland.

 Mirai 2e generatie
Wauw. Fraai uitziende Toyota Mirai

De eerste generatie Toyota Mirai was in zijn introductiejaar een regelrechte eyeopener wat betreft het wereldwijde bewustzijn van hoe een toekomstige schone en duurzame samenleving gebaseerd op waterstof kan worden gerealiseerd. De huidige Toyota Mirai (‘toekomst’ in het Japans) is een technisch uiterst geavanceerde auto die zeer praktisch is met een actieradius van ongeveer 500 kilometer, vergelijkbaar met die van een traditionele benzineauto. Tanken neemt slechts enkele minuten in beslag en de enige uitstoot is water. Sinds het debuut heeft Toyota wereldwijd ruim 10.000 exemplaren van de Mirai verkocht.

Mirai rear achterkant
Krijgt hij een solar dak? Of is het gewoon zwart?

Drie waterstoftanks

De eerste generatie Mirai is pas het begin. Op de Tokyo Motor Show in 2019 liet Toyota meer dan een glimp zien van de nieuwe Toyota Mirai. Die is technisch nog vooruitstrevender, biedt meer rijplezier en heeft een aantrekkelijk design. Toyota richt zich op een 30 procent grotere actieradius (ongeveer 650 km), door verbeteringen aan de brandstofcel en de toepassing van grotere waterstoftanks. De nieuwe Mirai is uitgerust met drie waterstoftanks, één grote en twee kleinere. Hiermee neemt de capaciteit met ongeveer een kilogram waterstof toe in vergelijking tot de eerste generatie Mirai.

waterstof fuel cell
Toyota was koploper met hun waterstof-strategie

Zeer aantrekkelijk, ongeacht de brandstofcel  

Yoshikazu Tanaka, Chief Engineer van de Mirai: “We streven het doel na een auto te maken die klanten het gevoel geeft dat ze er altijd in willen rijden. Met een design dat emotie oproept. En met de prestaties en rijdynamiek die bestuurders een goed gevoel geven. We willen dat klanten de Mirai niet alleen aanschaffen omdat het een brandstofcelauto zonder schadelijke emissies is, maar vooral omdat het zeer aantrekkelijke auto is, ongeacht de brandstofcel. Met dat doel gaan we de Mirai verder ontwikkelen waarbij we hopen dat de auto een belangrijke bijdrage kan leveren aan de realisatie van een samenleving gebaseerd op waterstof.”

Toyota Mirai exterieur
Zullen deze velgen het productiemodel halen?

Toyota Mirai eindelijk voor vijf personen

De nieuwe Toyota Mirai is direct te herkennen aan zijn onderscheidende exterieurdesign met lage lijnen, elegante proporties, gestroomlijnde carrosserie en grote 20-inch wielen. In het ruime, moderne interieur heerst een warme, comfortabele sfeer die het gevoel geeft dat dit een auto is waarmee het heel aangenaam reizen is. Belangrijke elementen die hieraan bijdragen zijn een 12,3-inch centraal display en een instrumentenpaneel dat zich als het ware om de bestuurder heen vouwt. In tegenstelling tot de huidige Mirai biedt de nieuwe generatie plaats aan vijf personen, in plaats van vier.

Toyota Mirai interieur
Nieuw interieurdesign voor Toyota

Directe respons en meer rijplezier

Het feit dat de volgende Toyota Mirai op Toyota’s nieuwe modulaire voertuigplatform (TNGA, Toyota New Global Architecture) met achterwielaandrijving staat, gaf de ontwerpers de vrijheid om een emotioneler en meer onderscheidend design te realiseren. Het platform is van meet af aan geschikt gemaakt voor brandstofceltechnologie. Het geeft meer bodystijfheid en heeft een extra laag zwaartepunt wat bijdraagt aan een directe respons voor de bestuurder en meer rijplezier.

Toyota Mirai dashboard
Weg! Ouderwetse tellers.

Soepele en lineaire acceleratie

De nieuwe Toyota Mirai biedt een soepele en lineaire acceleratie tijdens het optrekken vanuit stilstand door een meer directe reactie op het gaspedaal. Hierdoor ervaart de bestuurder meer eenheid tussen hem en de auto. Op bochtige wegen laat de Mirai zich gemakkelijk besturen terwijl op de snelweg bij elke snelheid voldoende power voorhanden is.

Mirai middenconsole

Stevige groei aantal waterstofstations

Volgens sommige expert is waterstof onmisbaar voor een emissievrije toekomst en een uitstekend alternatief voor fossiele brandstoffen. Het aantal tankstations in Nederland waar waterstof te verkrijgen is, krijgt dan ook een stevige impuls. Is het aantal nu nog op één hand te tellen, op termijn moeten dit er veel meer worden. Eind 2020 moeten er in Nederland ongeveer 17 waterstoftankstations zijn, voldoende voor een landelijk dekkend netwerk. In Duitsland wordt het aantal stations waar waterstof getankt kan worden de komende twee jaar uitgebreid naar 130. Op dit moment zijn dat er ruim 75.

Preview nieuwe Toyota Mirai – specificaties

Lengte (mm) 4,975
Breedte (mm) 1,885
Hoogte (mm) 1,470
Wielbasis (mm) 2,920
Aandrijving Achter
Zitplaatsen 5
Actieradius Ongeveer 30% meer dan huidig model
Toyota Mirai
Slanke en sportieve achterlichten.
Categorieën