Chinese elektrische auto’s bestormen de markt en Nederland heeft daar moeite mee. Moeten we blij zijn dat ze de overstap naar elektrisch rijden vergemakkelijken, of is het vooral een bedreiging? Een recent onderzoek van leasevergelijker ElektrischeAutolease.nl laat zien dat Nederlanders verdeeld zijn over Chinese auto’s.

Bij elektrische auto’s kun je niet meer om de Chinezen heen. Verschillende merken hebben al een indrukwekkend marktaandeel veroverd. Zo gaat MG richting een marktaandeel van 10% in Europa. Ook BYD kent een vliegende start, net zoals Nio. Nieuwe merken zoals Zeekr en Xpeng rammelen aan de deur. Met kwalitatief goede auto’s en slimme techniek zijn Chinese auto’s allang niet meer de slechte kopieën van vroeger.

Dubieuze reputatie

De Nederlandse consument blijkt hiermee te worstelen. Aan de ene kant zijn Chinese auto’s prima van kwaliteit en goedkoper dan die van de Europese concurrentie. Daar staat de dubieuze reputatie van China tegenover: het land neemt het niet zo nauw met mensenrechten en het milieu. Bovendien weten we al te goed dat de Chinese overheid graag meer invloed wil op onze levens.

Chinese auto's, zoals deze BYD

ElektrischeAutolease.nl liet een onderzoek uitvoeren door Multiscope naar de gedachten van de Nederlanders hierover. In totaal zijn 1000 geïnteresseerden ondervraagd. Het resultaat toont de tweestrijd waarin Nederlanders zich bevinden. Maar liefst een derde van de ondervraagden (32.9%) zag de Chinese auto’s liever vertrekken. Daar tegenover staat een bijna een kwart juist positief tegenover de nieuwkomers. Hoewel 27% van de ondervraagden aangaf morele bezwaren te hebben tegen auto’s uit China, gold dit voor ruim 40% totaal niet.

Prijs versus kwaliteit

We zijn wel opvallend positief over de auto’s zelf: zo’n 35% van de ondervraagden gaf aan dat de kwaliteit van Chinese elektrische auto’s dik in orde is en niet onderdoet aan die van Europese merken. Het beeld van goedkope Chinese troep gaat dus blijkbaar niet meer op bij auto’s. Tenminste, bij de meerderheid, want bijna 25% van de mensen vond Europese auto’s beduidend beter van kwaliteit.

De prijs blijft voor Nederlanders doorslaggevend. Als een Chinese auto kwalitatief even goed is als een Europese, maar wel goedkoper, dan is hij interessant. Zo’n 40% zou in zo’n geval kiezen voor de Chinese auto. We blijven tenslotte Nederlanders. Zo’n kwart van de ondervraagden weigert voor een Chinese auto te gaan, zelfs al is die goed en goedkoop.

Xpeng P7

Oneerlijke concurrentie

Tijdens het onderzoek bleek dat de helft van de ondervraagden niet verwacht in de komende vijf jaar een Chinese elektrische auto te kopen of te leasen. Nog eens 33,8% wist het niet. Dit laat echter 15,5% van de mensen over, die op z’n minst geïnteresseerd zijn in een Chinese auto. Volgens de ANWB overweegt een kwart van de automobilisten binnen nu en vijf jaar elektrisch te rijden. Dit betekent dus dat zo’n 60% van de mensen die elektrisch willen gaan rijden welwillend staan ten opzichte van Chinese auto’s.

De aankondiging dat de Europese Unie een onderzoek gaat uitvoeren naar oneerlijke concurrentie vanuit China bracht ook de verdeeldheid in beeld. Velen reageerden positief, maar er was ook veel kritiek. Het aangekondigde onderzoek werd vooral gezien als maatregel om de Europese auto-industrie te beschermen nu het de strijd om elektrisch rijden lijkt te verliezen. Het onderzoek van ElektrischeAutolease laat zien dat een groot deel van de Nederlandse koper zeker wel wat ziet in goedkope, kwalitatieve Chinese auto’s.

1 REACTIE
Reageren

  1. Boudewijn Finson schreef:

    Er wordt veel negatief nieuws uitgestort over China in het algemeen waardoor het sentiment bij het publiek negatief is geworden. Maar feitelijk is er niets nieuws aan de hand. Toen 50 jaar geleden de Japanners kwamen gebeurde hetzelfde en 30 jaar geleden de Koreanen idem. Dus steeds proberen de zwakke Europese merken via negatieve beïnvloeding de nieuwe concurrenten weg te houden. Maar helaas, tevergeefs!
    De sterke Europese (Duitse) merken distantiëren zich hiervan. En ondanks de Chinese druk profiteren zij uiteindelijk van de open concurrentie. Dus niets nieuws onder de zon!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *