Nio EL7 header

Nio is een Chinese fabrikant van elektrische auto’s, daarnaast probeert het ook een lifestyle merk te zijn. Bij de Nio Space in Zandvoort staan dan ook niet enkel de twee modellen die op dit moment in Nederland leverbaar zijn (ET7 en EL7). Nee, de dealer is daarnaast volgehangen met kleding en andere accessoires. Nio wil hiermee laten zien, dat het zaken compleet anders aanpakt. Dit blijkt al uit het feit dat zij werken met accuwisselstations. Naast regulier (snel)laden, is het hierdoor mogelijk om binnen vijf minuten weer te vertrekken met een bij volle accu (tot 90% SOC). Als klant zit je hierdoor wel altijd vast aan een accuhuur constructie, wat niet voor iedereen voordeliger is. Daarom biedt Nio sinds kort in Nederland ook volledige koop aan. Sinds februari is er naast de al leverbare ET7 nu ook de EL7. In Zandvoort hadden wij de mogelijkheid kort kennis te maken met de Nio EL7 middels een (korte) rijtest. Is de EL7 de zoveelste Chinese SUV? Of heeft Nio meer te bieden?

SterktesZwaktes
+ Ruimte– Alles via het scherm
+ Materiaalgebruik– Menu onoverzichtelijk
+ Rijhulp systemen– Geen Apple Carplay/Android Auto
Flink groot

Wat is de Nio EL7?

Op het eerste gezicht lijkt de EL7 weer de zoveelste Chinese SUV te zijn, ditmaal met een lifestyle sausje. Nio zoekt echter nadrukkelijk het hogere segment op en positioneert zich tussen auto’s als de Audi e-tron, Mercedes EQE en jaguar i-Pace. Nio staat hiermee voor een lastige opgave, omdat kopers in dit segment vaak lastig over te halen zijn om de overstap te maken vanuit de Duitse concurrentie. Toch denkt Nio een unieke positie in handen te hebben. Dit zit niet enkel het kunnen wisselen van de accu, maar ook in het gebruik van enkel duurzame materialen voor het interieur. De NIO EL7 is dan ook volledig vegan. Verder is Nio zeer trots op het uitgebreide veiligheidssysteem.

Volledig Vegan interieur. Houtinleg komt van houtkap afval.

Zo is de Nio dan ook voorzien van zeven camera’s (8 megapixel), vier lichtgevoelige camera’s, LiDar, vijf radarsystemen, twaalf ultrasoon sensoren, twee positie units en een systeem dat de bestuurder in de gaten houdt. Nio geeft echter aan dat de LiDar in Nederland nog niet in gebruik is, omdat deze gebruikt wordt voor autonoom rijden en de wetgeving nog niet zover is. Feit is echter wel dat alleen camera’s niet altijd het juiste beeld geven aan de computer. Ondanks dit werken de camerasystemen erg goed, wat blijkt uit het feit dat het scherm precies laat zien of de camera’s een auto of fietser zien.

De torens die alles zien

Daarnaast draait Nio op een eigen ontwikkelt besturingssysteem, waar ook een smartphone van uitgebracht is. Via deze app biedt de EL7 meerdere connectiviteitsoplossingen. zoals bijvoorbeeld het openen en starten van de auto met enkel de telefoon. Het delen van de auto met andere gebruikers zou hiermee ook tot de mogelijkheden behoren. Een langere test zal uit moeten wijzen hoe dit precies werkt en wat de app nog meer te bieden heeft.

Hoe rijdt de Nio EL7?

Wat als eerste opvalt bij het instappen is de ruimte. Voorin heeft de bestuurder echt alle ruimte om de positie van stoel en stuur in te stellen zoals gewenst. De voorpassagier heeft het nog beter. Deze kan namelijk gebruik maken van een ware captain chair. Ter ondersteuning van de onderbenen komt er een deel van de stoel omhoog klappen. Daar waar bij andere merken het dashboardkastje zit, biedt de EL7 een uitklapbare voetenplank. Om het helemaal compleet te maken, kan de stoel ook nog eens volledig vlak, waardoor de passagier languit kan liggen. Passagiers achterin hebben eveneens voldoende ruimte en kunnen bijna de benen strekken. De rugleuning kan ook bij hen deels kantelen. Met 658 liter is ook de bagageruimte aan de ruime kant.

Uitgebreide verstel mogelijkheden

Nio heeft het echter wel voor elkaar gekregen om de EL7 niet aan te laten voelen als een slagschip. Achter het stuur voelt de EL7 als korter en smaller dan dat deze daadwerkelijk is. Dit is niet per se een negatief punt. Gevolg is namelijk wel dat je de EL7 vol zelfvertrouwen door druk verkeer en krappe straatjes rijdt. Dit is mede te danken aan het zeer prettige onderstel. Naast comfort, is het namelijk ook erg communicatief. Doordat de auto weinig overhelt, dankzij de luchtvering, is er minder verplaatsing van gewicht. De auto blijft hierdoor nagenoeg vlak, zonder plankhard te worden. Dit is erg knap gedaan. Het is jammer dat de besturing zo licht is, dat deze hierdoor ook gevoelloos is, waardoor de EL7 redelijk anoniem stuurt.

Ook achterin elektrische verstelling en verwarming

Pluspunten Nio EL7

Hadden we de ruimte al genoemd? Want die is in de EL7 namelijk perfect voor elkaar. Daarnaast is ook iedere zitplaats voorzien van verwarming en massagefunctie. Nomi, de persoonlijke assistent, weet ook precies waar iedereen zit. Dus vanuit elke positie kan iemand Nomi aanroepen om de verwarming een tandje hoger te zetten. Als bestuurder, maar ook als passagier, weet Nio het gevoel te creëren dat alles om jou draait in deze auto.

Voorin kun je liggen

Dit wordt ook bereikt door het zeer fijne interieur. Door gebruik te maken van lichte materialen, lijkt de EL7 nog ruimer dan deze al is. De vormgeving is daarnaast erg origineel, zonder al te druk over te komen. Dit komt ook door de gebruikte natuurlijke materialen en zachte tinten. Sowieso zijn de gebruikte materialen van een hoge kwaliteit en ontstaat aan boord een fijne sfeer.
Ook de rijhulp systemen werken gewoon goed. Erg prettig hierbij is dat het beeld wat de camera’s zien, terugkomt in het instrumentarium. Zeker in druk stadsverkeer krijg je hiermee een goed overzicht van wat de EL7 allemaal registreert.

Ruime kofferbak

Zwakke punten Nio EL7

Ondanks dat Nomi een prettige assistent is (waarover later meer), is het ronduit onprettig dat alles via het scherm ingesteld moet worden. Buitenspiegels een beetje anders? Duik het menu maar in. Stuurverstelling? Idem dito. Temperatuur aanpassen? Via het scherm. Het weinige aantal knoppen mag dan wel voor een clean interieur zorgen. Gevolg is wel dat voor werkelijk alles of Nomi geraadpleegd moet worden, of er in het menu gedoken moet worden.

Nomi volgt je overal

Nadeel van het menu is dan ook nog eens dat het niet inuitief werkt. Ondanks dat de veiligheidssystemen goed werken, moest ik diep meerdere menu’s in om ervoor te zorgen dat de Nio EL7 zelf tussen de lijnen bleef. Hetzelfde geldt voor de snelheid aanpassen op basis van verkeersbord herkenning. De menustructuur is hierbij ook niet logisch opgebouwd.
Deze logische opbouw mist ook op de knoppen in het stuur. De knoppen hebben namelijk geen vaste toewijzing, maar zijn qua functie afhankelijk van het menu waar je in zit. Even de cruise control een tandje hoger zetten, zorgt er dus zomaar voor dat ineens het geluid harder gaat. Misschien dat dit op termijn wendt, maar in eerste instantie werkt het niet fijn. Dat Nio er dan ook nog voor kiest om alles via het eigen besturingssysteem te doen, waardoor Apple Carplay of Android Auto niet beschikbaar zijn, maakt het er niet beter op.

Ondanks de sportieve Pirelli’s vooral gericht op Comfort

Uitrusting

Standaard is de EL7 al zeer rijk uitgerust. Naast standaard stoelverwarming voor en achter, is de EL7 standaard ook voorzien van elektrische verstelling voor en achter. Automatisch inklapbare trekhaak? Check! De EL7 kan zelfs 2000 kilo trekken. Meest bijzondere uitrusting is echter Nomi. Dit guitige bolletje met oogjes op het dashboard heeft naast het toveren van een lach op je gezicht nog een functie. Het is namelijk de persoonlijke spraak assistent. Voordeel is dus dat je weg kunt blijven uit de menustructuur. Nadeel is dat Nomi alleen nog maar Engels spreekt en verstaat. Aan een Nederlandse Nomi wordt overigens gewerkt. Nomi kan dus alles voor je doen, zoals je stoel instellen, maar ook de temperatuur aanpassen en navigeren. Ze waarschuwt echter ook, wanneer je bijvoorbeeld niet vooruit kijkt. Voor 1,5 uur is Nomi vooral aandoenlijk. Of ze na langere tijd niet irritant wordt is even afwachten tijdens een langere rijtest.

De luchtvering kan ook omlaag

(Voorlopige) conclusie

De Nio EL7 lijkt inderdaad niet de zoveelste Chinese SUV. Ze zijn niet goedkoop, maar willen daadwerkelijk het ‘premium’ segment veroveren. Naast heel veel ruimte, mooie materialen en rijke standaarduitrusting heeft de EL7 ook nog als voordeel dat deze ook 2000 kilo mag trekken. Binnenkort komt Nio daarnaast met een 150 kWh accupakket, waarmee een range van 900 kilometer mogelijk zou moeten zijn. Verder zet Nio flink in op het eigen besturings- en veiligheidssysteem. Of dit voldoende is om klanten weg te trekken bij de Duitse drie (Audi, BMW en Mercedes) is even afwachten. Feit is wel dat Nio qua rijcomfort en afwerking tegen dit segment aan schuurt, waardoor de EL7 zeker mee kan met de ‘premium’ merken. Of het wisselen van accu’s echt sneller is en of de menustructuur ooit gaat wennen, zal een uitgebreide test moeten uitwijzen. Vooralsnog lijkt de EL7 echter een fijne aanvulling binnen de EV SUV markt.

Luchtvering hoog
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *