Toyota GR Yaris in het Zuid-Limburgse landschap

Tot zo’n 5 jaar geleden werd Toyota er regelmatig van beschuldigd alleen nog maar saaie auto’s te bouwen. Dit ontstak een vlam van ongenoegen in Toyota-topman Akio Toyoda. Met heimwee dacht hij terug aan de gloriedagen van Celica’s in het World Rally Championship. Als gevolg gooide hij in 2017 de kont tegen de krib, met de inmiddels legendarische woorden: ‘Geen saaie auto’s meer!’

Rolling shot Toyota GR Yaris, Zuid-Limburg, Mergellandroute, kasteel

Vanaf dat moment ging Toyota’s sportdivisie Gazoo Racing een grotere rol spelen bij het bouwen van straatauto’s. Het zorgde voor een reïncarnatie van de Toyota Supra, al gebeurde dat nog wel in samenwerking met BMW. Bij de ontwikkeling van de GR Yaris mochten de mensen van Gazoo Racing helemaal zelf aan de slag. En drommels, wat een werk hebben ze geleverd.

SterktesZwaktes
+ Puur rijplezier– Geluid
+ Brandstofverbruik– Zitpositie
+ Wolf in schaapskleren– Zicht naar achteren

Wat is de Toyota GR Yaris?

De GR Yaris is niet zomaar een ‘hot hatch’. Het doel van Gazoo Racing was om een perfecte basisauto voor het WRC te maken. Daardoor is de GR Yaris omgekeerd ontwikkeld. Waar andere merken een straatauto nemen en die ombouwen tot rally- of raceauto, maakte Gazoo Racing een rallyauto die nog omgebouwd moest worden tot straatauto. Het is namelijk een vereiste om een bepaald aantal straatauto’s van het betreffende model te bouwen, voordat je ermee mag deelnemen aan het World Rally Championship. Een auto die op deze manier tot stand komt noem je een homologatiemodel. Dergelijke auto’s zorgden er in de jaren ’80 en ’90 voor dat je als consument de gekste rallywagens kon kopen, gewoon voor op straat.

Front Toyota GR Yaris, Gazoo Racing, hot hatch, rally homologation special
De mooiste kant van de GR Yaris; wat een agressieveling!

Tegenwoordig bouwt bijna geen enkele fabrikant nog homologatiemodellen. Het meest recente voorbeeld is de 2017 Ford GT; die zorgde ervoor dat Ford opnieuw de strijd aan kon gaan in de 24 uur van Le Mans. Ook Lamborghini kent de term nog en gebruikt hem bij de Huracán ‘Super Trofeo Omologato’. Maar nieuwe homologatiemodellen voor rallyauto’s bleven uit. De laatste die we kennen is de Peugeot 206 GT; dan hebben we het over 1999. Totdat Toyota in 2020 dus met de GR Yaris op de proppen kwam. We hebben hier echt met een speciaaltje te maken, al zie je het er niet meteen aan af.

De zaag erin

Op het eerste gezicht ziet de GR Yaris er nog steeds uit als een Yaris. Wanneer je dichterbij komt zie je pas hoe rigoureus de engineers van Gazoo Racing de zaag in het boodschappenkarretje hebben gezet. Met uitzondering van de lichtunits, buitenspiegels en antenne is elk onderdeel gewijzigd.

Daklijn Toyota GR Yaris
Sterker aflopende daklijn

Om te beginnen zijn de achterportieren verdwenen. Jawel; de GR Yaris is de enige 3-deurs Yaris van deze generatie. Het dak van de GR Yaris is van carbon gemaakt en loopt aan de achterkant 91 mm verder omlaag dan bij de normale Yaris. De deuren, motorkap en achterklep zijn vervaardigd uit aluminium. Til je de vloerbekleding van de bagageruimte op, dan springt er nóg zo’n ‘racy’ detail in het oog. De accu van de GR Yaris zit namelijk achterin gemonteerd, voor een betere gewichtsverdeling.

Accu achterin bagageruimte gemonteerd
Accu onder de laadvloer

Onder de motorkap vinden we een exclusief voor de GR Yaris ontwikkelde 1.6 liter driecilinder turbomotor. Met 261 pk en 360 Nm is het de sterkste driecilindermotor die we ooit gezien hebben. Tel hierbij op dat de GR Yaris slechts 1.280 kg weegt, een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een slim 4WD-systeem heeft. En elke autoliefhebber weet direct dat deze formule garant staat voor puur rijplezier.

Pook GR Yaris, pookknop, shifter, handgeschakelde vernellingsbak
#SaveTheManuals

Hoe rijdt de Toyota GR Yaris?

Meteen op de eerste dag van de rijtest zijn we met de Toyota GR Yaris naar de heuvels van Zuid-Limburg gereden. En man, wat een goede keuze was dat. Zuid-Limburg was niet alleen het enige plekje waar nog zon scheen in Nederland, het is ook nog eens een gebied met één van de mooiste autoroutes die ons land te bieden heeft.

Toyota GR Yaris met open deur, geopend portier, stijlloze deur
De GR Yaris is de enige Yaris met portieren zonder deurstijlen

Het bochtenwerk is puur genieten in de GR Yaris. Dankzij de vierwielaandrijving en de Michelin Pilot Sport 4 S banden heeft deze hatchback zo veel grip, dat je na twee bochten vol adrenaline zit te schaterlachen. De GR Yaris geeft je zo veel vertrouwen, dat je steeds verder wilt gaan. En dat kan dan ook gewoon. De limiet van deze “boodschappenauto” ligt ver buiten mijn comfortzone.

Achterkant Toyota GR Yaris, rolling shot in heuvellandschap
De GR Yaris komt het best tot zijn recht in het buitengebied

Slim 4WD-systeem

De GR Yaris heeft drie verschillende rijmodi: normal, sport en track. In gasrespons verandert er nauwelijks iets, met een 0-100-tijd van 5,2 seconden spuit hij er altijd snel vandoor. Nee, het verschil zit hem in de verhoudingen van krachtverdeling naar de voor- en achterwielen. In de normale stand gaat er 60% naar de voorwielen en 40% naar de achterwielen. In de sportstand komt de focus met 70% op de achterwielen te liggen. En in trackmodus is de verdeling 50/50. Fun fact: om het 4WD-systeem werkend te maken, moest men het onderstel samenstellen uit twee verschillende platforms. Het voorste deel is afkomstig van het bij de Yaris gebruikelijke GA-B platform. Het achterste deel is van het GA-C platform geleend. Dat kennen we van o.a. de Toyota Corolla, C-HR en Prius.

Instrumentarium Toyota Yaris, 4WD animatie, toerenteller, snelheidsmeter
In ‘Sport’ gaat de meeste kracht naar de achterwielen

Toyota Nederland heeft ons voor deze rijtest een GR Yaris met Performance pack gegeven. Deze is aangekleed met extra ‘goodies’, zoals rode remklauwen, een betere suspensie en een Torsen limited slip differentieel op de voor- en achterassen. Een speciaal kenmerk van de GR Yaris is dat het differentieel bij de achterwielen zich even loskoppelt, zodra je de handrem aantrekt. Daardoor kun je de Yaris spectaculair dwars de bocht in gooien, als je dat wilt.

18 inch lichtmetalen velg, Toyota Performance pack, Circuit pack, rode remklauw
Rode remklauwen en 18 inch lichtmetalen velgen zijn onderdeel van het Performance pack

Sterke punten

Dat de GR Yaris geweldig rijdt, is waarschijnlijk al duidelijk. De handgeschakelde versnellingsbak, de eindeloze grip, de mogelijkheid om te driften. Enfin, je hebt al kunnen lezen wat de GR Yaris zo geweldig maakt. Ik blijf mij verbazen over het feit dat Gazoo Racing zo veel kracht uit een driecilinder heeft kunnen persen. En dat het kleine blokje met een turbo zo koppelrijk is bij lage toeren. Van een turbogat is geen sprake bij de GR Yaris. Wil je nog snel een auto inhalen, dan kan dat zonder terug te schakelen. Het 1.6 blokje doet meteen wat je vraagt als je het gaspedaal intrapt.

Toyota Gazoo Racing 1.6 liter 3-cylinder engine, GR-badge, Toyota GR Yaris motor
De sterkste driepitter ter wereld

Je verwacht het misschien niet, maar het verbruik is één van de pluspunten van de GR Yaris. Tijdens de rijtest met de Toyota GR Yaris verstookten we bij een rustige rit slechts 8,6 l/100 km. Vraag je meer van de kleine Toyota, dan stijgt het verbruik naar 10 l/100 km. De meeste sportauto’s kunnen alleen dromen van zulke verbruikscijfers. Maar goed, die hebben dan ook wel méér dan drie dorstige kelen.

Interieur Toyota Yaris, GR logo, Toyoya logo op het stuur, handgeschakeld, 6-speed, multimediascherm
Het dashboard verraadt niets van het vinnige karakter van deze Yaris

In bepaalde opzichten is de GR Yaris nog steeds heel erg Yaris. Zo is het dashboard en instrumentarium bijvoorbeeld bijna identiek aan de ‘gewone’ Yaris. Bij 2.000 toeren vertelt het schermpje achter het stuur dat het tijd wordt om op te schakelen. Daarnaast heb ik in een deuk gelegen om hoe truttig de claxon klinkt. De GR Yaris is met een standaard uitlaat niet echt luid, waardoor je hard op kunt trekken zonder dat het er asociaal uit ziet. Alleen autokenners weten waartoe de GR Yaris in staat is. Je aanstaande schoonmoeder niet. Dat is toch handig als je jezelf aan haar gaat voorstellen. Niet vergeten om de modderspetters eraf te spuiten voordat je arriveert!

Zwakke punten

Het geluid van de GR Yaris is een beetje tam. In het interieur helpen de boxen om de geluidservaring te versterken. Laag in toeren zorgt dat voor een lekkere grom, maar hoog in toeren gaat het vreemd klinken. Aan de achterkant hoor je vooral een blazend geluid. Best gaaf, maar het had wat stoerder mogen klinken. Een aftermarket uitlaat kan hier ongetwijfeld bij helpen. De sisgeluiden van de turbo zijn trouwens wel erg verslavend!

Uitlaat Toyota GR Yaris
Hier past vast een grotere pijp onder

De gemiddelde lengte van een volwassen man is in Japan 1,69 m. Nederlandse mannen groeien daar gemiddeld nog 15 cm voorbij. Helaas heeft Gazoo Racing daar geen rekening mee gehouden bij het installeren van de stoelen. De zit is nogal hoog, waardoor je steeds tegen de binnenspiegel aan kijkt. Dit heeft ook met het gewijzigde dak te maken; de binnenspiegel hangt iets lager dan normaal. Een ander nadeel van de aflopende daklijn is dat het zicht naar achteren niet heel best is. De zijruiten en achterruit zijn immers wat gekrompen. Bij inparkeren heb je veel profijt van de achteruitrijcamera.

Stoelen, GR logo in hoofdsteun, sportstoelen met leer en alcantara, zwart interieur met rode stiksels
De stoelen zijn prachtig, maar ze zitten iets te hoog

Conclusie rijtest Toyota GR Yaris

De Toyota GR Yaris is een van de leukste auto’s van deze tijd. Hij heeft wat kleine minpuntjes, maar die neem je voor lief, omdat zijn rijgedrag zo’n brede glimlach op je gezicht tovert. De handgeschakelde 6-versnellingsbak voelt heerlijk aan en de vierwielaandrijving geeft heel veel vertrouwen. Op landweggetjes ben je iedereen te snel af. Het is een typische liefhebbersauto: hot hatches moeten je ding zijn, maar Homologation Specials zijn echt alleen voor de grootste petrolheads weggelegd. Je moet trouwens ook een flinke zak geld hebben liggen. In Nederland betaal je vanaf 53.995 euro voor de GR Yaris. Maar het zit er dik in dat hij door zijn bijzondere achtergrondverhaal alleen maar meer waard wordt. Toyota heeft een prachtig platform neergezet, waarmee je zelf kunt gaan experimenteren. Wat ons betreft trek je de achterbank er meteen uit en monteer je er een rolkooi voor in de plaats. En als je dan toch bezig bent; bestel ook meteen een aftermarket uitlaat.

Achterkant GR Yaris, op een grindpad
Rallyauto voor Jan (boven)modaal

De bitterzoete twist

Waarom schrijft de GR Yaris dan toch een bitterzoet verhaal? Dat zit hem in het volgende; Toyota won in 2018 de WRC-titel met de Yaris WRC (gebaseerd op de vorige generatie Yaris). Maar in 2019 en 2020 was de Hyundai i20 Coupé WRC Toyota te snel af. Als weerwoord ontwikkelde Toyota de GR Yaris, die in rallyuitvoering de Hyundai een kopje kleiner moest gaan maken in het WRC seizoen van 2021. Maar toen zette het coronavirus de hele agenda op zijn kop. Toyota besloot daarom nog één seizoen in de ‘oude’ Yaris WRC deel te nemen.

Voorscherm Toyota GR Yaris Performance pack, Circuit pack, Gazoo Racing badge, GR logo, rode remklauwen, gegroefde remschijf, lichtmetalen 18 inch velg
De GR Yaris: misschien wel de laatste Rally Homologation Special

De nieuwe GR Yaris moest nog een jaartje wachten. Maar nu komt het: de FIA voert vanaf het seizoen van 2022 nieuwe regels in om de WRC ‘groener’ te maken. Alle WRC-rallyauto’s krijgen een hybride aandrijving en een versnellingsbak met vijf verzetten. Toyota moet de aandrijving dus gaan wijzigen om deel te mogen nemen in 2022. Dat geeft het verhaal van de GR Yaris een bitterzoete twist: de nieuwe regels vormen een kantelpunt in de tijd. En hoewel we weten dat er ook in die nieuwe tijd ruimte voor hot hatches is, beseffen we tegelijkertijd dat die nooit meer zo speciaal zullen zijn als de kanonnen van weleer. De GR Yaris is een Homologation Special van een rallyauto die nooit met diezelfde aandrijfvorm aan het WRC zal deelnemen. Toch gooit Gazoo Racing het bijltje er nog niet bij neer; er zijn al beelden opgedoken van een nieuwe Yaris in rally-outfit. En dat lijkt een monster te worden, dus maak je borst maar nat, Hyundai.

Momenteel hebben 34 GR Yarissen een Nederlandse eigenaar gevonden. Toyota Nederland laat weten dat het geen nieuwe GR Yarissen meer verkoopt. Maar niet getreurd, hoofd-ingenieur Naohiko Saito heeft laten doorschemeren dat de GR Yaris in productie blijft, zolang er vraag naar is. Bovendien is er afgelopen jaar nog een extra pittig testmodel gesignaleerd bij de Nürburgring. We zijn nog lang niet uitgespeeld!

Front Toyota GR Yaris, rolling shot
Met dank aan Maurits Grinwis voor de rolling shots
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *